Blog ifirma.pl

Nowy JPK_VAT – plusy i minusy

|
Nowy plik JPK_VAT, nazywany również JPK_V7, zastąpił dotychczasowy JPK oraz deklarację VAT. Czy wiesz co musi zawierać nowy JPK_V7 i od kiedy obowiązuje? Jakie są wady i zalety nowego rozwiązania?
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Nowy JPK VAT, a dokładniej JPK_V7M – dla podatników rozliczających się miesięcznie i JPK_V7K – dla podatników rozliczających się kwartalnie, to plik, który zastąpił dotychczasowy JPK i deklarację VAT-7/VAT-7K. W tym tekście podsumowujemy najważniejsze informacje na jego temat i zastanawiamy się, jakie są zalety i wady nowego rozwiązania.

Co zawiera nowy JPK VAT?

Elementy nowego JPK VAT określa rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 1988), zmienione rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 1 kwietnia 2020 r. (Dz. U. poz. 576) oraz rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2020 r. (Dz. U. poz. 1127) – zwane dalej: „rozporządzeniem”, oraz opracowane na jego podstawie wzory struktury logicznej JPK VAT, w formie JPK_V7M i JPK_V7K.

Nowy JPK_V7 oprócz pól z dotychczasowej ewidencji oraz deklaracji VAT7/7K powinien zawierać oznaczenie GTU (dla wybranych towarów i usług) oraz oznaczenia dotyczące niektórych rodzajów transakcji, przykładowo:

  • dla dostawy w ramach sprzedaży wysyłkowej – będzie to oznaczenie SW,
  • dla importu towarów – będzie to oznaczenie IMP,
  • dla transakcji objętej obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności – będzie to oznaczenie MPP,
  • dla faktur do paragonu – będzie to oznaczenie FP.

Oznaczenia te leżą po stronie przedsiębiorcy, dlatego to on musi dokładnie zapoznać się, czy ma obowiązek ich stosowania i w jakich sytuacjach musi ujmować je na fakturach lub w ewidencjach.

Jakie jeszcze nowe oznaczenia będą obowiązywać od 1 października wskazaliśmy w artykule pt. Grupy towarowo-usługowe (GTU) – nowe oznaczenia w JPK –, gdzie wyróżniliśmy nie tylko kody GTU, ale i pozostałe wymagane oznaczenia.

Od kiedy trzeba stosować nowy JPK_VAT?

Po raz pierwszy nowy JPK_VAT należy zastosować do rozliczeń za październik 2020. Nowy plik składa się z części deklaracyjnej oraz ewidencyjnej.

Powyższe oznacza, że począwszy od okresów rozliczeniowych za październik nie trzeba oddzielnie składać dwóch dotychczasowych plików. Nie będzie nawet możliwości składania deklaracji VAT-7 i ewidencji w inny sposób niż w formie nowego JPK_VAT.

Warto tutaj zaznaczyć, że nowy JPK_VAT ma zastosowanie tylko do rozliczeń podatku dokonywanych dotychczas w formie deklaracji VAT-7 i VAT-7K. Nie dotyczy natomiast pozostałych deklaracji, np.VAT-12, VAT-8, VAT-9M, VAT-10, czy VAT-14.

Korekty deklaracji i starych JPK_VAT złożonych przed 1 października 2020 składane są również według starych zasad.

Podatnicy rozliczający się kwartalnie składają JPK V7 co miesiąc

Ważną informacją jest ta, że również podatnicy rozliczający się kwartalnie mają obowiązek składać JPK_V7K co miesiąc w zakresie części ewidencyjnej. Natomiast w zakresie części deklaracyjnej – będą wysyłać JPK_V7K co kwartał.

Podatnicy kwartalni w JPK_V7K za dwa pierwsze miesiące kwartału powinni wypełnić następujące elementy w pliku XML:

  • Nagłówek,
  • Podmiot1,
  • Ewidencja.

Natomiast za trzeci miesiąc kwartału powinni wypełnić wszystkie elementy JPK_V7K w pliku XML, tj.

  • Nagłówek,
  • Podmiot1,
  • Deklaracja,
  • Ewidencja
Deklaracja dotyczy danych za cały kwartał, natomiast Ewidencja obejmuje dane tylko za ostatni miesiąc kwartału.

Cel wprowadzenia JPK_V7 oraz wady i zalety nowego rozwiązania

Do stron pozytywnych wprowadzenia JPK_V7 możemy z pewnością zaliczyć:

  • wysyłanie jednego dokumentu, zamiast dwóch, czyli poniekąd uproszczenie rozliczania podatku VAT,
  • eliminację załącznika VAT-ZD, a także dodatkowych wniosków występujących w standardowych deklaracjach. Załączniki są zastąpione polami wyboru zawartymi w strukturze nowego pliku JPK_VAT,
  • możliwość oznaczenia przez podatnika w części deklaracyjnej JPK_V7 chęci zaliczenia zwrotu podatku VAT na poczet przyszłych zobowiązań ze wskazaniem rodzaju zobowiązania oraz kwoty.

Minusy związane z wprowadzeniem JPK

Warto mieć na względzie, że zmniejszenie liczby dokumentów wysyłanych wcale nie zmniejszyło liczby obowiązków sprawozdawczych. A wręcz przeciwnie – zmiany w JPK nałożyły na podatników nowe obowiązki, jakim jest oznaczanie niektórych transakcji określonymi kodami. Zmiany te implikują konieczność ciągłego uaktualniania wiedzy przez przedsiębiorców, księgowe (biura rachunkowe), a także większą współpracę pomiędzy firmą, odpowiednimi działami i księgową.

Kolejnym problemem jest konieczność comiesięcznego wysyłania plików JPK_V7 w zakresie części ewidencyjnej przez podatników rozliczających się kwartalnie oraz wysyłanie JPK_V7 w zakresie części deklaracyjnej co kwartał. W efekcie, mimo że podatnik rozlicza się kwartalnie, to i tak musi wypełniać obowiązek sprawozdawczy co miesiąc – a więc ma dodatkowe zadania.

Do minusów JPK_V7 możemy również zaliczyć:

  • konieczność dostosowania używanych systemów informatycznych i programów sprzedażowych do nowych rozwiązań, co może wiązać się z dodatkowymi wydatkami, które musi ponieść firma,
  • wysokie kary nakładane przez administrację skarbową za błędy w plikach JPK_V7 (nawet 500 zł za jeden błąd). Więcej o konsekwencjach błędnych plików JPK_V7 można przeczytać w artykule: Za jakie błędy w JPK_V7 będą nakładane kary?

▶ Wciąż masz pytania na temat nowego JPK_V7? Odpowiedzi znajdziesz w naszym kompendium wiedzy:
JPK_V7M i JPK_V7K – nowy plik JPK_V7

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Dodaj komentarz

    Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

    Biuro rachunkowe - ifirma.pl

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie