Od dłuższego czasu mówi się o wprowadzeniu nowej struktury JPK_VAT. Planowany termin wdrożenia przewidziany był na 1 kwietnia 2020 r. dla dużych firm i 1 lipca 2020 r. dla mikro, małych i średnich. W związku z wprowadzeniem stanu pandemii sporo się zmieniło również w przepisach podatkowych. Wprowadzono ustawę nazywaną tarczą antykryzysową w ramach której zmieniono bardzo dużą ilość przepisów. Według ostatnich informacji nowe pliki JPK_VAT miały zacząć obowiązywać od 1 lipca 2020 r. wszystkich przedsiębiorców, tak się jednak nie stanie.
Pismo Rzecznika MŚP do Ministra Finansów
Nie tak dawno można było przeczytać, że Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców (MŚP) skierował pismo do Ministra Finansów z prośbą o przesunięcie terminu obowiązkowego stosowania nowych plików JPK_VAT z 1 lipca na 1 października 2020 r. W swoim piśmie Rzecznik wnosi o przesunięcie terminów dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców argumentując, że przesunięcie o 3 miesiące terminu dla dużych firm powinno mieć również zastosowanie do pozostałych przedsiębiorców, którzy pierwotnie mieli zostać objęci nowym obowiązkiem od 1 lipca 2020 r. W tej sytuacji zasadnym staje się przesunięcie terminu dla mikro, małych i średnich firm z 1 lipca na 1 października 2020
Konieczność dostosowania systemów księgowych do nowych wymogów w tym samym czasie dla wszystkich firm może spowodować spiętrzenie zapotrzebowania na usługi, podsumowuje Rzecznik.
Nowy plik JPK od października 2020
Apel Stowarzyszenia Księgowych w Polsce (SKwP)
Z taką samą prośbą wystąpiło SKwP w korespondencji skierowanej do Ministra Rozwoju.
W swoim piśmie Stowarzyszenie apeluje o przesunięcie terminu wdrożenia JPK_VAT7M i JPK_VAT7K dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców z 1 lipca 2020 r. na późniejszy termin.
Podobnie jak w przypadku Rzecznika MŚP argumentacja Stowarzyszenia skupia się na zachowaniu dotychczasowego odstępu 3 miesięcy pomiędzy wdrożenie nowych JPK_VAT przez duże firmy i pozostałych przedsiębiorców.
Odpowiedź Ministerstwa Finansów
Na odzew ze strony Ministerstwa Finansów nie trzeba było długo czekać. Stanowisko w tej sprawie zostało przekazane 28.05.2020 r.
W komunikacie Ministerstwa Finansów do PAP można przeczytać:
“„Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom podatników w celu odciążenia ich z nowych obowiązków w związku z panującym stanem epidemii spowodowanym wirusem SARS CoV-2, przesuwamy termin obligatoryjnego składania nowego JPK_VAT dla wszystkich podatników z 1 lipca 2020 r. na 1 października 2020 r.”.
Wdrożenie nowych plików JPK_VAT wiąże się z dostosowanie różnego rodzaju systemów księgowych i programów magazynowych do nowych wymagań. Jest to duże wyzwanie dla firm informatycznych, które w tym okresie będą szczególnie oblegane i może być problem z dostępem do ich usług przedsiębiorcy powinni to wziąć pod uwagę.
Grupy towarowo-usługowe (GTU) – nowe oznaczenia w JPK – przeczytaj.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Jaki był pierwotny termin wprowadzenia nowego pliku JPK?
Na początki zmiany dotyczące pliku JPK miały wejść w życiu Od 1 kwietnia 2020 roku – dla dużych firmy, oraz od 1 lipca 2020 roku dla pozostałych firmy. Następnie termin przesunięto na dzień 1 lipca 2020 roku.
Dlaczego nastąpiła zmiana terminu wprowadzenia pliku JPK_VDEK?
Terminy wprowadzenia zmian dwukrotnie zostały zmienione z powodu sytuacji związanej z epidemią COVID-19 w Polsce.
Nowy plik JPK - od kiedy będzie obowiązkowy?
Aktualnie, obowiązującym terminem wprowadzenia nowego pliku JPK jest 1 października bieżącego roku.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Czy założenie firmy w Polsce jest trudniejsze niż na przykład w Wielkiej Brytanii czy na Kajmanach? W oparciu o najnowsze raporty analizujemy, jak Polska wypada na tle innych krajów pod względem złożoności procedur i warunków biznesowych. Odkrywamy również, co przyciąga inwestorów do naszego kraju i w jakich obszarach Polska ma jeszcze pole do poprawy.
26 stycznia 2025 roku odbędzie się kolejny finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Jeśli jesteś jednym z ofiarodawców, to z pewnością zainteresuje Cię, czy wpłatę na WOŚP możesz odliczyć od podatku.
Ci, którzy wchodzą w świat biznesu, mają dużo motywacji i dobre pomysły, ale brakuje im doświadczenia. Zaoszczędź czas na popełnianiu błędów i naucz się na wpadkach tych, którzy już przeszli tę drogę. „Rozkręć startup” przeprowadzi Cię przez nią od krok po kroku.
Dnia 15.10 2025 roku, Prezydent podpisał tzw. ustawę stażową – która wprowadza nowe rozwiązanie, jakim jest wliczanie do stażu pracy także tych okresów, które dotąd nie były brane pod uwagę, jak np. prowadzenie działalności gospodarczej, czy praca na umowie zleceniu.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo