Od dłuższego czasu mówi się o wprowadzeniu nowej struktury JPK_VAT. Planowany termin wdrożenia przewidziany był na 1 kwietnia 2020 r. dla dużych firm i 1 lipca 2020 r. dla mikro, małych i średnich. W związku z wprowadzeniem stanu pandemii sporo się zmieniło również w przepisach podatkowych. Wprowadzono ustawę nazywaną tarczą antykryzysową w ramach której zmieniono bardzo dużą ilość przepisów. Według ostatnich informacji nowe pliki JPK_VAT miały zacząć obowiązywać od 1 lipca 2020 r. wszystkich przedsiębiorców, tak się jednak nie stanie.
Pismo Rzecznika MŚP do Ministra Finansów
Nie tak dawno można było przeczytać, że Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców (MŚP) skierował pismo do Ministra Finansów z prośbą o przesunięcie terminu obowiązkowego stosowania nowych plików JPK_VAT z 1 lipca na 1 października 2020 r. W swoim piśmie Rzecznik wnosi o przesunięcie terminów dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców argumentując, że przesunięcie o 3 miesiące terminu dla dużych firm powinno mieć również zastosowanie do pozostałych przedsiębiorców, którzy pierwotnie mieli zostać objęci nowym obowiązkiem od 1 lipca 2020 r. W tej sytuacji zasadnym staje się przesunięcie terminu dla mikro, małych i średnich firm z 1 lipca na 1 października 2020
Konieczność dostosowania systemów księgowych do nowych wymogów w tym samym czasie dla wszystkich firm może spowodować spiętrzenie zapotrzebowania na usługi, podsumowuje Rzecznik.
Nowy plik JPK od października 2020
Apel Stowarzyszenia Księgowych w Polsce (SKwP)
Z taką samą prośbą wystąpiło SKwP w korespondencji skierowanej do Ministra Rozwoju.
W swoim piśmie Stowarzyszenie apeluje o przesunięcie terminu wdrożenia JPK_VAT7M i JPK_VAT7K dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców z 1 lipca 2020 r. na późniejszy termin.
Podobnie jak w przypadku Rzecznika MŚP argumentacja Stowarzyszenia skupia się na zachowaniu dotychczasowego odstępu 3 miesięcy pomiędzy wdrożenie nowych JPK_VAT przez duże firmy i pozostałych przedsiębiorców.
Odpowiedź Ministerstwa Finansów
Na odzew ze strony Ministerstwa Finansów nie trzeba było długo czekać. Stanowisko w tej sprawie zostało przekazane 28.05.2020 r.
W komunikacie Ministerstwa Finansów do PAP można przeczytać:
“„Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom podatników w celu odciążenia ich z nowych obowiązków w związku z panującym stanem epidemii spowodowanym wirusem SARS CoV-2, przesuwamy termin obligatoryjnego składania nowego JPK_VAT dla wszystkich podatników z 1 lipca 2020 r. na 1 października 2020 r.”.
Wdrożenie nowych plików JPK_VAT wiąże się z dostosowanie różnego rodzaju systemów księgowych i programów magazynowych do nowych wymagań. Jest to duże wyzwanie dla firm informatycznych, które w tym okresie będą szczególnie oblegane i może być problem z dostępem do ich usług przedsiębiorcy powinni to wziąć pod uwagę.
Grupy towarowo-usługowe (GTU) – nowe oznaczenia w JPK – przeczytaj.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Jaki był pierwotny termin wprowadzenia nowego pliku JPK?
Na początki zmiany dotyczące pliku JPK miały wejść w życiu Od 1 kwietnia 2020 roku – dla dużych firmy, oraz od 1 lipca 2020 roku dla pozostałych firmy. Następnie termin przesunięto na dzień 1 lipca 2020 roku.
Dlaczego nastąpiła zmiana terminu wprowadzenia pliku JPK_VDEK?
Terminy wprowadzenia zmian dwukrotnie zostały zmienione z powodu sytuacji związanej z epidemią COVID-19 w Polsce.
Nowy plik JPK - od kiedy będzie obowiązkowy?
Aktualnie, obowiązującym terminem wprowadzenia nowego pliku JPK jest 1 października bieżącego roku.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Program „Cyfrowa Europa” to program, którego celem jest przyspieszenie ożywienia gospodarczego i napędzanie cyfrowej transformacji Europy. Aby zbliżyć Europę do tego celu, także przedsiębiorcy mogą skorzystać z dofinansowania na obszary związane z cyfryzacją.
Zastanawiasz się, jak rozwijać swój biznes w nadchodzącym roku? Poznaj pomysły na rozwój firmy, które pomogą wykorzystać trendy w biznesie 2025 i przygotować się na nadchodzące zmiany.
Podatek Belki to 19% od zysków z inwestycji i oszczędności. Choć na razie nie zanosi się na jego likwidację, rząd zapowiada nowe rozwiązanie – Osobiste Konto Inwestycyjne (OKI), które ma pozwolić na inwestowanie do 100 tys. zł bez podatku. Sprawdź założenia dla nowego produktu inwestycyjnego.
W dzisiejszym świecie skuteczna prezentacja to często klucz do sukcesu – niezależnie od tego, czy prowadzisz szkolenie, przedstawiasz ofertę klientowi, czy bronisz projektu na uczelni.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo