Obowiązek informacji o plasowaniu produktów w wynikach wyszukiwania
Dyrektywa Omnibus wymaga, aby przedsiębiorcy informowali klientów o kryteriach decydujących o pozycji danego produktu w wynikach wyszukiwania (plasowanie danego produktu, płatne reklamy).
Dyrektywa Omnibus nakłada na przedsiębiorców wiele nowych obowiązków. Jednym z nich jest obowiązek informowania o głównych kryteriach plasowania produktów na liście wyników wyszukiwania, czy o tym, które wyniki zawierają płatne reklamy, zostały opłacone, aby znaleźć się na wyższej pozycji w rankingu ofert przedstawianych szukającemu.
Co oznacza plasowanie na liście wyników wyszukiwania?
Według dodanej definicji do ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, plasowanie oznacza “przyznawanie określonej widoczności produktom lub wagi nadawanej wynikom wyszukiwania przez przedsiębiorców udostępniających funkcję wyszukiwania internetowego w formie, w jakiej zostało przedstawione, zorganizowane lub przekazane niezależnie od wykorzystanych środków technologicznych.”
Obowiązek wskazania głównych kryteriów plasowania produktów
Przedsiębiorca będący dostawcą internetowej platformy handlowej, który umożliwia konsumentom wyszukiwanie towarów/usług oferowanych przez inne podmioty na tej platformie, powinien informować konsumentów o głównych parametrach determinujących wyniki tego wyszukiwania.
Główne parametry to ogólne kryteria, procesy, specyficzne sygnały wbudowane w algorytmy lub inne mechanizmy korygowania lub obniżania pozycji stosowane w związku z plasowaniem.
Informacje te powinny zostać udostępnione w specjalnej części interfejsu internetowego, która jest bezpośrednio i łatwo dostępna ze strony, gdzie
prezentowane są oferty.
Przedsiębiorcy nie muszą ujawniać szczegółowego funkcjonowania ich mechanizmów plasowania, w tym algorytmów, tylko ogólny opis głównych parametrów decydujących o plasowaniu, wyjaśniający domyślne główne parametry stosowane przez przedsiębiorcę oraz ich znaczenie w porównaniu z innymi parametrami, ale opis ten nie musi być przedstawiany indywidualnie dla każdego wyszukiwania.
Informowanie o płatnych wynikach
Dyrektywa unijna normuje również zakaz ukrytej reklamy w odniesieniu do wyników wyszukiwania będących odpowiedzią na zapytanie konsumenta.
Na podstawie nowych przepisów, nieuczciwą praktyką, obwarowaną sankcjami, jest podawanie wyników wyszukiwania bez wyraźnego ujawnienia płatnej reklamy lub płatności dokonanej specjalnie w celu uzyskania wyższego plasowania produktów na liście wyników wyszukiwania.
W związku z powyższym, na dostawców platform internetowych zostaje nałożony obowiązek wskazywania wyników wyszukiwania, które zawierają:
„płatne materiały”, czyli, gdy osoby trzecie płacą za wyższą pozycję w rankingu ofert,
„płatne wyniki” – czyli, gdy osoby trzecie płacą za włączenie do listy wyników wyszukiwania.
Obowiązki wskazywania kryteriów decydujących o pozycji danego produktu w rankingu (o plasowaniu), czy o płatnych reklamach dotyczą jedynie dostawców internetowych platform handlowych, na których swoje oferty przedstawia wiele podmiotów. Nie dotyczą zaś przedsiębiorców, którzy zapewniają klientom na swojej stronie internetowej jedynie możliwość wyszukiwania wśród własnych produktów.
Kiedy przepisy wejdą w życie?
Choć unijna dyrektywa powinna zostać wdrożona w krajach UE do 28 maja 2022, to w Polsce odpowiednie przepisy jeszcze nie zostały uchwalone. Trwają prace nad ich przygotowaniem, ich postęp można śledzić na sejm.gov.pl.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Czym jest informacja o plasowaniu produktów?
Według dodanej definicji do ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, plasowanie oznacza “przyznawanie określonej widoczności produktom lub wagi nadawanej wynikom wyszukiwania przez przedsiębiorców udostępniających funkcję wyszukiwania internetowego w formie, w jakiej zostało przedstawione, zorganizowane lub przekazane niezależnie od wykorzystanych środków technologicznych.”
Jak należy informować o plasowaniu produktów?
Przedsiębiorcy nie muszą ujawniać szczegółowego funkcjonowania ich mechanizmów plasowania, w tym algorytmów, tylko ogólny opis głównych parametrów decydujących o plasowaniu, wyjaśniający domyślne główne parametry stosowane przez przedsiębiorcę oraz ich znaczenie w porównaniu z innymi parametrami, ale opis ten nie musi być przedstawiany indywidualnie dla każdego wyszukiwania.
Księgowa i autorka tekstów. Jako księgowa w ifirma.pl każdego dnia zapewnia fachowe wsparcie swoim klientom – małym firmom usługowym i handlowym. Pomiędzy codziennymi obowiązkami dzieli się na blogu ifirma.pl swoim wieloletnim doświadczeniem i wiedzą dotyczącą tematów księgowo-podatkowych.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zakupy w sklepie internetowym to dosłownie kilka kliknięć, dlatego klienci często oczekują, że faktury również nie zajmą dużo czasu zwłaszcza teraz, gdy w życie wchodzi KSeF! Co jednak zrobić, gdy system przestaje działać lub występuje awaria? W takich sytuacjach KSeF wchodzi w tryb offline, który pozwala wystawiać faktury od razu, nawet gdy system chwilowo nie odpowiada.
Gry hazardowe to biznes, który wymaga nie tylko zamiłowania do ryzyka, ale także wypełnienia wielu formalności. Sprawdź, jakie koncesje i zezwolenia są niezbędne do legalnego prowadzenia działalności hazardowej, a także gry w pokera.
Już od 1 czerwca 2025 roku wejdą w życie ważne zmiany dla cudzoziemców spoza Unii Europejskiej, którzy chcą pracować w Polsce w zawodach wymagających wysokich kwalifikacji. Nowelizacja ustawy o cudzoziemcach to efekt wdrożenia unijnej dyrektywy 2021/1883/UE – a w praktyce oznacza ułatwienia w uzyskiwaniu tzw. Niebieskiej Karty UE, uproszczenie procedur oraz szersze prawa dla pracowników i ich rodzin.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo