Dyrektywa Omnibus nakłada na przedsiębiorców wiele nowych obowiązków. Jednym z nich jest obowiązek informowania o głównych kryteriach plasowania produktów na liście wyników wyszukiwania, czy o tym, które wyniki zawierają płatne reklamy, zostały opłacone, aby znaleźć się na wyższej pozycji w rankingu ofert przedstawianych szukającemu.
Co oznacza plasowanie na liście wyników wyszukiwania?
Według dodanej definicji do ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, plasowanie oznacza “przyznawanie określonej widoczności produktom lub wagi nadawanej wynikom wyszukiwania przez przedsiębiorców udostępniających funkcję wyszukiwania internetowego w formie, w jakiej zostało przedstawione, zorganizowane lub przekazane niezależnie od wykorzystanych środków technologicznych.”
Obowiązek wskazania głównych kryteriów plasowania produktów
Przedsiębiorca będący dostawcą internetowej platformy handlowej, który umożliwia konsumentom wyszukiwanie towarów/usług oferowanych przez inne podmioty na tej platformie, powinien informować konsumentów o głównych parametrach determinujących wyniki tego wyszukiwania.
Główne parametry to ogólne kryteria, procesy, specyficzne sygnały wbudowane w algorytmy lub inne mechanizmy korygowania lub obniżania pozycji stosowane w związku z plasowaniem.
Informacje te powinny zostać udostępnione w specjalnej części interfejsu internetowego, która jest bezpośrednio i łatwo dostępna ze strony, gdzie prezentowane są oferty.
Przedsiębiorcy nie muszą ujawniać szczegółowego funkcjonowania ich mechanizmów plasowania, w tym algorytmów, tylko ogólny opis głównych parametrów decydujących o plasowaniu, wyjaśniający domyślne główne parametry stosowane przez przedsiębiorcę oraz ich znaczenie w porównaniu z innymi parametrami, ale opis ten nie musi być przedstawiany indywidualnie dla każdego wyszukiwania.
Informowanie o płatnych wynikach
Dyrektywa unijna normuje również zakaz ukrytej reklamy w odniesieniu do wyników wyszukiwania będących odpowiedzią na zapytanie konsumenta.
Na podstawie nowych przepisów, nieuczciwą praktyką, obwarowaną sankcjami, jest podawanie wyników wyszukiwania bez wyraźnego ujawnienia płatnej reklamy lub płatności dokonanej specjalnie w celu uzyskania wyższego plasowania produktów na liście wyników wyszukiwania.
W związku z powyższym, na dostawców platform internetowych zostaje nałożony obowiązek wskazywania wyników wyszukiwania, które zawierają:
- „płatne materiały”, czyli, gdy osoby trzecie płacą za wyższą pozycję w rankingu ofert,
- „płatne wyniki” – czyli, gdy osoby trzecie płacą za włączenie do listy wyników wyszukiwania.
Obowiązki wskazywania kryteriów decydujących o pozycji danego produktu w rankingu (o plasowaniu), czy o płatnych reklamach dotyczą jedynie dostawców internetowych platform handlowych, na których swoje oferty przedstawia wiele podmiotów. Nie dotyczą zaś przedsiębiorców, którzy zapewniają klientom na swojej stronie internetowej jedynie możliwość wyszukiwania wśród własnych produktów.
Kiedy przepisy wejdą w życie?
Choć unijna dyrektywa powinna zostać wdrożona w krajach UE do 28 maja 2022, to w Polsce odpowiednie przepisy jeszcze nie zostały uchwalone. Trwają prace nad ich przygotowaniem, ich postęp można śledzić na sejm.gov.pl.