Dyrektywa Omnibus nakłada na przedsiębiorców wiele nowych obowiązków. Jednym z nich jest obowiązek informowania o głównych kryteriach plasowania produktów na liście wyników wyszukiwania, czy o tym, które wyniki zawierają płatne reklamy, zostały opłacone, aby znaleźć się na wyższej pozycji w rankingu ofert przedstawianych szukającemu.
Według dodanej definicji do ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, plasowanie oznacza “przyznawanie określonej widoczności produktom lub wagi nadawanej wynikom wyszukiwania przez przedsiębiorców udostępniających funkcję wyszukiwania internetowego w formie, w jakiej zostało przedstawione, zorganizowane lub przekazane niezależnie od wykorzystanych środków technologicznych.”
Przedsiębiorca będący dostawcą internetowej platformy handlowej, który umożliwia konsumentom wyszukiwanie towarów/usług oferowanych przez inne podmioty na tej platformie, powinien informować konsumentów o głównych parametrach determinujących wyniki tego wyszukiwania.
Główne parametry to ogólne kryteria, procesy, specyficzne sygnały wbudowane w algorytmy lub inne mechanizmy korygowania lub obniżania pozycji stosowane w związku z plasowaniem.
Informacje te powinny zostać udostępnione w specjalnej części interfejsu internetowego, która jest bezpośrednio i łatwo dostępna ze strony, gdzie prezentowane są oferty.
Przedsiębiorcy nie muszą ujawniać szczegółowego funkcjonowania ich mechanizmów plasowania, w tym algorytmów, tylko ogólny opis głównych parametrów decydujących o plasowaniu, wyjaśniający domyślne główne parametry stosowane przez przedsiębiorcę oraz ich znaczenie w porównaniu z innymi parametrami, ale opis ten nie musi być przedstawiany indywidualnie dla każdego wyszukiwania.
Dyrektywa unijna normuje również zakaz ukrytej reklamy w odniesieniu do wyników wyszukiwania będących odpowiedzią na zapytanie konsumenta.
Na podstawie nowych przepisów, nieuczciwą praktyką, obwarowaną sankcjami, jest podawanie wyników wyszukiwania bez wyraźnego ujawnienia płatnej reklamy lub płatności dokonanej specjalnie w celu uzyskania wyższego plasowania produktów na liście wyników wyszukiwania.
W związku z powyższym, na dostawców platform internetowych zostaje nałożony obowiązek wskazywania wyników wyszukiwania, które zawierają:
Obowiązki wskazywania kryteriów decydujących o pozycji danego produktu w rankingu (o plasowaniu), czy o płatnych reklamach dotyczą jedynie dostawców internetowych platform handlowych, na których swoje oferty przedstawa wiele podmiotów. Nie dotyczą zaś przedsiębiorców, którzy zapewniają klientom na swojej stronie internetowej jedynie możliwość wyszukiwania wśród własnych produktów.
W Ministerstwie Finansów obecnie są prowadzone prace nad zniesieniem podatku od zysków kapitałowych, czyli podatkiem…
Zastanawiasz się jak założyć placówkę oświatową? W dzisiejszym artykule napiszemy kilka słów na temat takich…
W dobie cyfrowej transformacji firmy mają dostęp do niespotykanej dotąd ilości danych na temat swoich…
Ludzie od zarania dziejów wykorzystywali obrazy w swojej komunikacji. Czy to malowidła w jaskiniach tworzone…
Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…
Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…