Blog

Obowiązek informacji o plasowaniu produktów w wynikach wyszukiwania

Dyrektywa Omnibus nakłada na przedsiębiorców wiele nowych obowiązków. Jednym z nich jest obowiązek informowania o głównych kryteriach plasowania produktów na liście wyników wyszukiwania, czy o tym, które wyniki zawierają płatne reklamy, zostały opłacone, aby znaleźć się na wyższej pozycji w rankingu ofert przedstawianych szukającemu.

Co oznacza plasowanie na liście wyników wyszukiwania?

Według dodanej definicji do ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, plasowanie oznacza “przyznawanie określonej widoczności produktom lub wagi nadawanej wynikom wyszukiwania przez przedsiębiorców udostępniających funkcję wyszukiwania internetowego w formie, w jakiej zostało przedstawione, zorganizowane lub przekazane niezależnie od wykorzystanych środków technologicznych.”

Obowiązek wskazania głównych kryteriów plasowania produktów

Przedsiębiorca będący dostawcą internetowej platformy handlowej, który umożliwia konsumentom wyszukiwanie towarów/usług oferowanych przez inne podmioty na tej platformie, powinien informować konsumentów o głównych parametrach determinujących wyniki tego wyszukiwania.

Główne parametry to ogólne kryteria, procesy, specyficzne sygnały wbudowane w algorytmy lub inne mechanizmy korygowania lub obniżania pozycji stosowane w związku z plasowaniem.

Informacje te powinny zostać udostępnione w specjalnej części interfejsu internetowego, która jest bezpośrednio i łatwo dostępna ze strony, gdzie prezentowane są oferty.

Przedsiębiorcy nie muszą ujawniać szczegółowego funkcjonowania ich mechanizmów plasowania, w tym algorytmów, tylko ogólny opis głównych parametrów decydujących o plasowaniu, wyjaśniający domyślne główne parametry stosowane przez przedsiębiorcę oraz ich znaczenie w porównaniu z innymi parametrami, ale opis ten nie musi być przedstawiany indywidualnie dla każdego wyszukiwania.

Informowanie o płatnych wynikach

Dyrektywa unijna normuje również zakaz ukrytej reklamy w odniesieniu do wyników wyszukiwania będących odpowiedzią na zapytanie konsumenta.

Na podstawie nowych przepisów, nieuczciwą praktyką, obwarowaną sankcjami, jest podawanie wyników wyszukiwania bez wyraźnego ujawnienia płatnej reklamy lub płatności dokonanej specjalnie w celu uzyskania wyższego plasowania produktów na liście wyników wyszukiwania.

W związku z powyższym, na dostawców platform internetowych zostaje nałożony obowiązek wskazywania wyników wyszukiwania, które zawierają:

  • „płatne materiały”, czyli, gdy osoby trzecie płacą za wyższą pozycję w rankingu ofert,
  • „płatne wyniki” – czyli, gdy osoby trzecie płacą za włączenie do listy wyników wyszukiwania.

Obowiązki wskazywania kryteriów decydujących o pozycji danego produktu w rankingu (o plasowaniu), czy o płatnych reklamach dotyczą jedynie dostawców internetowych platform handlowych, na których swoje oferty przedstawa wiele podmiotów. Nie dotyczą zaś przedsiębiorców, którzy zapewniają klientom na swojej stronie internetowej jedynie możliwość wyszukiwania wśród własnych produktów.

Dorota Łesak

Księgowa i autorka tekstów. Jako księgowa w ifirma.pl każdego dnia zapewnia fachowe wsparcie swoim klientom – małym firmom usługowym i handlowym. Pomiędzy codziennymi obowiązkami dzieli się na blogu ifirma.pl swoim ośmioletnim doświadczeniem i wiedzą dotyczącą tematów księgowo-podatkowych.

Najnowsze artykuły

Podatek Belki — czy zostanie zniesiony?

W Ministerstwie Finansów obecnie są prowadzone prace nad zniesieniem podatku od zysków kapitałowych, czyli podatkiem…

4 godziny temu

Placówka oświatowa – w jaki sposób można założyć, taką działalność? Rozliczenia względem ZUS i US

Zastanawiasz się jak założyć placówkę oświatową? W dzisiejszym artykule napiszemy kilka słów na temat takich…

4 godziny temu

Analiza sentymentu z wykorzystaniem AI. Jak pomaga wprowadzić zmiany w biznesie?

W dobie cyfrowej transformacji firmy mają dostęp do niespotykanej dotąd ilości danych na temat swoich…

7 godzin temu

Wizualne przekazywanie emocji: moc obrazów w marketingu cyfrowym

Ludzie od zarania dziejów wykorzystywali obrazy w swojej komunikacji. Czy to malowidła w jaskiniach tworzone…

8 godzin temu

Wpłata na ZFŚS do 31 maja – kogo dotyczy?

Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…

4 dni temu

Dziedziczenie spółki z o.o. – jakie są zasady dziedziczenia udziałów w spółce?

Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…

4 dni temu