Chat with us, powered by LiveChat

Reklama czy social media?

reklama w social media

Na co postawić w promocji swojej firmy: reklamę czy obecność w social media? A może… reklamę w social media? Sprawdź, gdzie – i przede wszystkim – JAK warto być jako marka.

Do tej pory mówiliśmy głównie o reklamie, o tym jak przyciągnąć uwagę odbiorców. Bo właśnie do tego służy reklama – jej zadaniem jest przeszkodzenie w codziennych czynnościach, żeby zwrócić naszą uwagę. Przeglądamy Facebooka aby sprawdzić co u naszych znajomych i trafiamy na reklamę, która może nas zainteresować. Oglądamy serial czy program i przerywa się nam, żebyśmy obejrzeli reklamę. Ale reklama to nie wszystko. Istnieje jeszcze jeden skuteczny sposób: wykorzystanie social media.

Dlatego porównałabym reklamę do fajerwerków. Są kolorowe, wystrzałowe i głośne – tak, mówię o reklamach. I sztucznych ogniach, które też mają za zadanie zwrócić naszą uwagę, zadziwić (słynny efekt wow) i… w sumie tyle. Są daleko, są drogie, są raczej oderwaniem od rzeczywistości niż jej częścią, często potrzebujemy pomocy, żeby je wypuścić. Ale z drugiej strony są widoczne z daleka, robią wrażenie i pokazują siłę i władzę. Nieczęsto natomiast przekonują do zakupu czy skorzystania z usługi. Oczywiście niektórzy mogą być pod takim wrażeniem, że pobiegną do sklepu, ale mimo wszystko większość nie bardzo.

Teraz sobie pomyśl, że niebo jest rozświetlone wieloma, wieloma fajerwerkami, bo przecież prawie każda firma w nie inwestuje. Mniejsze czy większe, wysoko na niebie czy nisko, różne wielkości, kształty i kolory. Szybko, niestety dla reklamodawców, potrafimy odfiltrować nadmiar informacji i ich skuteczność spada.

Na szczęście – możemy zrobić ognisko, czyli wykorzystać media społecznościowe. Zwróć uwagę, że ten sposób rządzi się innymi prawami: tutaj nie wielkość ogniska (albo bardziej ludzi dookoła niego) ma znaczenie, a bardziej to, co się dzieje i kto w nim uczestniczy. Bardziej niż jego efekciarstwo liczy się to, o czym ludzie rozmawiają, czy dobrze się bawią. Ognisko to spotkanie społeczne. W przeciwieństwie do sztucznych ogni, ognisko możesz zrobić samodzielnie, wybrać odpowiednie miejsce, i sprawić, aby trwało zdecydowanie dłużej.

Podczas takich rozmów można kogoś przekonać do zakupu czy jakiejkolwiek innej czynności. Bo kluczowa jest rozmowa i wspólne interakcje, coś, czego nie ma przy sztucznych ogniach, bo każdy ogląda je samodzielnie, chociaż można potem o nich porozmawiać.

Nie przyciągniemy uwagi innych ludzi, bo jest ogień, ale możemy ich przyciągnąć świetną zabawą i ludźmi, którzy z nami już przy tym ognisku są. Istnieją małe szanse na efekt wow, ale nie o to tutaj chodzi – kluczem jest raczej budowanie zaufania i relacji. Tu też nie ma aż takiego znaczenia, że jest więcej niż jedno ognisko, bo wybieramy to, które się nam wydaje odpowiednie. Zawsze możemy też przechodzić między nimi.

W działaniu w mediach społecznościowych ważnym aspektem jest rozumienie, że różne narzędzia mają różne cele i różne założenia.

Do czego innego służą reklamy, czym innym są nasze profile społecznościowe – np. fanpage – i mieszanie tych narzędzi może skutkować najwyżej nieskutecznym marketingiem. Kiedy widzę, że firma prowadzi profil jak tablicę ogłoszeń, gdzie wrzuca jakieś nudne informacje, to wiem, że wydaje się im, że komunikaty są czymś, co można “sprzedać” fanom. Jeśli masz wątpliwości – o czym wolisz rozmawiać przy ognisku? O komunikatach marketingowych czy o swoich doświadczeniach, problemach i o codzienności?

W marketingu funkcjonuje znane powiedzenie – ludzie nie chcą kupić młotka, chcą wbić gwóźdź. Rozmawiaj w social media o wbijaniu gwoździa, ale reklamuj swój młotek, jako rozwiązanie problemu. Widzisz już różnicę?

 
Autorka: Monika Czaplicka – w branży social media działa od 8 lat. Pra­cuje dla klien­tów z róż­nych dzie­dzin, przez lata zaj­mo­wała się mar­ke­tin­giem szep­ta­nym oraz przy­go­to­wy­wa­niem stra­te­gii mar­ke­tin­go­wych. Jej debiu­tancka książka “Zarzą­dza­nie kry­zy­sem w social media” nakła­dem wydaw­nic­twa Helion doczekała się dodruku po kilku miesiącach od pierwszego wydania. Często występuje jako prelegentka na wielu wydarzeniach i konferencjach branżowych.
Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Odwiedź nasz
kanał na

I sprawdź:

  • podstawy prowadzenia firmy,
  • rady i opinie ekspertów,
  • bieżące terminy podatkowe.

SUBSKRYBUJ

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość