Przedsiębiorcy, którzy są czynnymi podatnikami VAT, jeżeli spełniają warunki ustawowe, mają przywilej odliczenia podatku VAT naliczonego od dokonywanych wydatków. Ustawa o podatku VAT precyzuje, w jakich okresach może być dokonane wspomniane odliczenie. Pakiet SLIM VAT wprowadził pewne zmiany jeżeli chodzi o termin na odliczenie VAT “na bieżąco” przy miesięcznym rozliczaniu podatku. Sprawdźmy, na czym polegają zmiany.
Zasada odliczania podatku VAT do końca 2020 roku
Zgodnie z przepisami do końca 2020 roku, obniżenia podatku VAT należnego od sprzedaży o podatek VAT naliczony od zakupów, można było dokonać “na bieżąco” w rozliczeniu za bieżący miesiąc, w którym przysługiwało takie prawo, i w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych. Określenie “na bieżąco” należy rozumieć jako – bez konieczności dokonywania korekty deklaracji czy JPK_V7. Co do zasady prawo do odliczenia podatku VAT przysługuje aż do upływu terminu przedawnienia zobowiązania.
Zmiana w ustawie SLIM VAT dla rozliczających VAT miesięcznie
Od 1 stycznia 2021 r. przedsiębiorcy mogą dokonywać odliczenia podatku VAT “na bieżąco” w miesiącu, w którym przysługuje to prawo i w trzech kolejnych okresach rozliczeniowych, czyli łącznie można odliczyć VAT od zakupów w okresie 4 miesięcy.
Przykład 1
Pani Ania rozlicza podatek VAT miesięcznie, dokonała zakupów towarów handlowych w miesiącu styczniu z prawem do odliczenia podatku VAT w tym samym miesiącu. Pani Ania nie skorzystała z odliczenia w miesiącu styczniu, a więc od 1 stycznia 2021 roku ma prawo odliczyć podatek VAT naliczony od zakupów “na bieżąco”, czyli bez korekty JPK_V7, w kolejnych trzech miesiącach: luty, marzec, kwiecień. Jeżeli pani Ania nie odliczy podatku VAT w rozliczeniu za miesiąc kwiecień, to będzie mogła to zrobić poprzez złożenie korekty JPK_V7M za miesiąc styczeń.
Odliczenie podatku VAT przy rozliczeniu kwartalnym
Wprowadzona zmiana nie obejmuje zasad odliczania VAT naliczonego od zakupów przez przedsiębiorców, którzy rozliczają VAT kwartalnie. W ich przypadku w dalszym ciągu obowiązuje zasada 3 kolejnych okresów rozliczeniowych. Oznacza to, że mogą odliczyć VAT od zakupów “na bieżąco” w rozliczeniu za kwartał, w którym przysługuje im to odliczenie i w dwóch kolejnych kwartałach po tym kwartale, czyli łącznie w ciągu 3 kwartałów.
Przykład 2
Pan Andrzej rozlicza podatek VAT kwartalnie, zakupił drukarkę w miesiącu lutym z prawem do odliczenia podatku VAT w tym miesiącu. Pierwszym okresem rozliczeniowym będzie I kwartał, a dwa kolejne okresy rozliczeniowe to II i III kwartał, w których pan Andrzej może dokonać odliczenia podatku VAT od zakupu “na bieżąco”.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Ile jest miesięcy na odliczenie VAT?
Od 1 stycznia 2021 r. przedsiębiorcy mogą dokonywać odliczenia podatku VAT “na bieżąco” w miesiącu, w którym przysługuje to prawo i w trzech kolejnych okresach rozliczeniowych, czyli łącznie można odliczyć VAT od zakupów w okresie 4 miesięcy.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Witam a co z fakturą z 11-2021. Znalazła się po 25-01-2022. czy można ją jeszcze odliczyć. ?
Dodaj komentarz
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Program „Cyfrowa Europa” to program, którego celem jest przyspieszenie ożywienia gospodarczego i napędzanie cyfrowej transformacji Europy. Aby zbliżyć Europę do tego celu, także przedsiębiorcy mogą skorzystać z dofinansowania na obszary związane z cyfryzacją.
Influencer marketing cieszy się rosnącym zainteresowaniem reklamodawców. Pozwala on na pozyskanie uwagi odbiorców i zdobycie ich zaufania, wzmacniając długotrwałą relację.
Zastanawiasz się jak rozliczyć samochód elektryczny w firmie oraz czy stacja ładowania samochodu elektrycznego może stanowić środek trwały? W takim razie zapraszamy do lektury naszego artykułu.
W dzisiejszym świecie coraz więcej przedsiębiorstw dostrzega znaczenie odpowiedzialnego i zrównoważonego prowadzenia biznesu. Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR – Corporate Social Responsibility) stała się nie tylko modnym hasłem, ale przede wszystkim kluczowym elementem strategii firm, które chcą budować pozytywny wizerunek, zdobywać lojalnych klientów i przyciągać najlepszych pracowników.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo
Witam a co z fakturą z 11-2021. Znalazła się po 25-01-2022. czy można ją jeszcze odliczyć. ?