Decyzja po postępowaniu podatkowym jest dla podatnika wiążąca – ale można się od niej odwołać. Warto znać swoje prawa i w razie wątpliwości zwrócić się do organu II instancji. Odwołanie może pozwolić na uniknięcie kosztów, wynikających z krzywdzącej decyzji I instancji.
Otrzymanie decyzji w postępowaniu podatkowym to nie wyrok – przedsiębiorca ma prawo odwołać się od decyzji organu skarbowego, jeśli jest ona krzywdząca lub niezgodna z przepisami. Jak to zrobić?
Odwołanie od decyzji urzędu skarbowego – do kogo?
Przedsiębiorcy po postępowaniu podatkowym przysługuje prawo do odwołania się do organu II instancji od decyzji organu I instancji. Najczęściej jest to urząd o stopień wyższy, choć może zdarzyć się, że organem II instancji będzie ten sam urząd, który występował jako instancja I. Zatem odwołujemy się od decyzji:
Naczelnika urzędu skarbowego – do dyrektora izby administracji skarbowej,
Naczelnika urzędu celno-skarbowego – do dyrektora izby administracji skarbowej lub do tego samego naczelnika,
Wójta, burmistrza, prezydenta miasta, starosty, marszałka województwa – do samorządowego kolegium odwoławczego,
Dyrektora izby skarbowej, samorządowego kolegium odwoławczego, Szefa KAS, Dyrektora KIS i Ministra Finansów – ponownie do tych samych organów.
Terminy i zasady odwołania
Odwołanie od decyzji organu skarbowego przedsiębiorca wnosi w terminie 14 dni od otrzymania decyzji. Co ważne, do II instancji odwołujemy się za pośrednictwem I instancji. Dzięki temu organ I instancji ma możliwość zapoznania się z wątpliwościami przedsiębiorcy i może jeszcze zmienić swoją decyzję. W przeciwnym razie jest zobowiązany w ciągu 14 dni przekazać dokumentację sprawy do organu II instancji.
W odwołaniu należy ująć:
Zarzuty przeciwko decyzji,
Istotę i zakres żądania – czy odwołujemy się od całości decyzji, czy chcemy przekazania decyzji do ponownego rozpatrzenia przez I instancję, czy też wydania decyzji przez II instancję
Dowody, argumenty, przepisy prawa, na podstawie których wnosimy odwołanie.
Uwaga!
Złożone odwołanie można co do zasady wycofać – wtedy też organ II instancji umorzy postępowanie. Wyjątkiem byłaby sytuacja, kiedy wycofanie groziłoby pozostawieniem w mocy decyzji niezgodnej z przepisami prawa; na wycofanie takiego odwołania organ II instancji może nie wyrazić zgody.
Wynik odwołania
Organ II instancji po rozpatrzeniu sprawy ma do dyspozycji kilka możliwości:
Utrzymanie decyzji organu I instancji,
Uchylenie decyzji organu I instancji w całości lub w części i wydanie własnej decyzji,
Uchylenie decyzji organu I instancji w całości lub w części i przekazanie ponownie do rozpatrzenia przez I instancję,
Umorzenie postępowania – w wyniku wycofania wniosku lub błędów formalnych.
Uwaga!
Od decyzji organu II instancji nie można się już odwołać – jeśli przedsiębiorca nadal nie zgadza się z wydaną opinią, kolejnym krokiem powinno być wniesienie sprawy do właściwego sądu administracyjnego.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
W dynamicznym środowisku startupów kluczowe role zarządcze mają ogromne znaczenie dla sukcesu firmy. Niekiedy jednak przypisane im nazewnictwo może wprowadzić w konsternację osoby spoza organizacji. W niniejszym artykule rozwiewamy wątpliwości w tym zakresie, wyjaśniając, co oznacza skrót CEO, CFO, CSO, CMO, CCO, kim jest CTO oraz COO, co należy do ich obowiązków i dlaczego role te są tak ważne dla każdego startupu.
Trusted Economy Forum oraz CommonSign łączą siły, by już 26 i 27 listopada 2024 stworzyć niepowtarzalne wydarzenie dotyczące rynku cyfrowego w Polsce i w Europie.
Social media marketing to dziś jedno z najskuteczniejszych narzędzi promocji, które mogą wspierać rozwój lokalnych firm. Dzięki nim przedsiębiorstwa mają możliwość dotarcia do klientów z najbliższego otoczenia, budowania rozpoznawalności i angażowania społeczności wokół swojej marki. Sprawdź, jak wykorzystać potencjał social mediów, aby zwiększyć widoczność swojej firmy i osiągnąć sukces na lokalnym rynku.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo