Omnichannel, czyli sprzedaż wielokanałowa – na czym polega?
Preferencje dotyczące zakupu produktów i usług uległy znaczącej zmianie na przestrzeni lat. Duży wpływ na tę sytuację miała m.in. pandemia koronawirusa, drastycznie przyspieszając rozwój branży e-commerce.
Sprzedaż wielokanałowa zaczęła stanowić kluczowy element w budowaniu strategii sprzedaży przedsiębiorstwa. Na czym ona polega? Dowiesz się z tego artykułu!
Sprzedaż wielokanałowa (omnichannel) polega na prowadzeniu działań sprzedażowych i komunikacyjnych w wielu kanałach jednocześnie: sklepach stacjonarnych, mediach społecznościowych, platformach handlowych, m-commerce, wyszukiwarkach itp.
Do głównych korzyści strategii omnichannel zalicza się: budowanie przewagi konkurencyjnej, lepsze UX (User Experience), a także wyższą sprzedaż.
Skuteczne wdrożenie strategii omnichannel wymaga realizacji konkretnych kroków, jak zdefiniowanie celów, segmentacja rynku, dobór odpowiednich kanałów komunikacji czy wprowadzanie automatyzacji.
Sprzedaż wielokanałowa odpowiada na rosnące oczekiwania konsumentów dotyczące wygody i dostępności. Odpowiednie wdrożenie strategii omnichannel wspiera rozwój firmy, zwiększa lojalność klientów i efektywność działań marketingowo-sprzedażowych.
Omnichannel – co to takiego?
Według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej Omni-commerce. Kupuję wygodnie z 2022 roku, już 87% konsumentów dokonuje zakupów przez Internet. Trend ten w ostatnich latach wciąż rośnie – użytkownicy nie tylko kupują online więcej, ale również częściej.
Omnichannel, czyli tzw. sprzedaż wielokanałowa to strategia opierająca się na zawieraniu transakcji poprzez wiele kanałów komunikacji np. poprzez media społecznościowe, platformy handlowe, strony internetowe, urządzenia mobilne (m-commerce) w sklepach stacjonarnych itd. Wzorce zakupowe konsumentów wciąż się zmieniają i coraz częściej oczekuje się od przedsiębiorstw elastycznego podejścia i dostosowywania się do m.in. potrzeby szerokiej dostępności, zapewnieniu wygody.
Takie holistyczne podejście pozwala na stworzenie skutecznej i spersonalizowanej komunikacji marketingowej, która będzie mogła dotrzeć do szerokiego grona odbiorców.
Możliwe kanały dystrybucji
W zależności od specyfiki branży, możesz skorzystać z różnych kanałów dystrybucji. Poza stacjonarnymi sklepami istnieje kilka innych sposobów na dotarcie do klienta.
Platforma handlowa (marketplace)
To model sprzedaży łączący ze sobą w obrębie jednego systemu sprzedających i kupujących, natomiast rolę pośrednika w tych interakcjach pełni właśnie dana platforma. Przykładem mogą być np. Allegro, Amazon i wiele innych.
Media społecznościowe
Platformy takie jak Facebook, Instagram czy Tik Toka stwarzają idealną okazję do promowania swoich towarów i usług. Umożliwiają one dotarcie do szerokiej grupy odbiorców, sprzedaż, budowanie świadomości i kapitału marki, ale również szybki kontakt z potencjalnymi klientami.
Wyszukiwarka internetowa
Wiele osób poszukując danego towaru, usługi czy rozwiązania swojego problemu, zwraca się do wyszukiwarki internetowej, takiej jak Google. W związku jest to duża szansa dla firm, aby reklamować swoją ofertę w tym miejscu i zwiększać swoją widoczność wśród użytkowników.
Marketing afiliacyjny
Kampania afiliacyjna to kolejna z możliwości, którą możesz przetestować. Jest to forma współpracy pomiędzy daną firmą reklamującą swoją ofertę a partnerem, którego zadania obejmują docieranie do określonej grupy docelowej i polecania produktów bądź usług reklamodawcy. Wiąże się on bardzo często z pojęciem influencer marketingu, ponieważ szacuje się, iż najbardziej opłacalne są kooperacje z osobami rozpoznawalnymi w mediach społecznościowych, z dużą ilością obserwatorów i zasięgami. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej, na czym polega marketing afiliacyjny, przeczytaj ten artykuł!
M-commerce
Handel mobilny jest coraz chętniej wybieranym sposobem dokonywania zakupów online i już wiele firm dostrzegło potencjał tego rozwiązania. Wynika to z faktu, że coraz więcej czynności dokonywanych w Internecie odbywa się nie za pomocą komputera stacjonarnego czy laptopa, a telefonu komórkowego. W związku z tym warto, aby zwrócić uwagę na kwestie dostosowania strony internetowej właśnie pod urządzenia mobilne, aby cały proces sprzedaży przebiegał sprawnie dla użytkowników. Obserwuje się również, że marki decydują się na tworzenie własnych aplikacji mobilnych, aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów.
Korzyści ze sprzedaży wielokanałowej
Jakie zalety wynikają z zastosowania tej strategii sprzedaży? Mogą to być np.:
Budowanie przewagi konkurencyjnej – stworzenie spójnej komunikacji omnichannel wpływa pozytywnie na kreowanie długofalowej relacji z klientem i zwiększania jego lojalności do marki. Jest to niezwykle cenna wartości, ponieważ zadowolony i lojalny klient będzie do Ciebie wracać, aby kupić Twoje produkty oraz prawdopodobnie będzie polecać Twoje usługi innym.
Lepsze UX (user experience) – rozbudowana i kompleksowa obsługa klienta w różnych kanałach komunikacji podnosi jakość usług, buduje relację opartą na zaufaniu i obustronnym zaangażowaniu.
Wyższe wyniki sprzedaży – wynika to niejako z powyższych punktów. Wysoka jakość obsługi, lojalność wobec marki, skuteczna komunikacja ma realne przełożenie na sprzedaż i wyższe zyski.
Jak wdrożyć strategię omnichannel?
Jakie kroki powinieneś/powinnaś podjąć, jeśli chcesz wprowadzić sprzedaż wielokanałową do swojego biznesu?
Określ, w jakim celu chcesz wprowadzić sprzedaż omnichannel
Od tego zawsze należy zacząć. Za sprawą jasno określonych celów, będziesz wiedział(a), do czego dążysz, dostosujesz nakłady pracy, czas oraz budżet do swoich możliwości.
Segmentacja rynku, czyli wyodrębnienie grup docelowych, do których chcesz dotrzeć
To ważny krok, gdyż dzięki niemu lepiej dopasujesz swoją ofertę, sposób i kanału komunikacji do odbiorców. Aspekty, na które warto zwrócić uwagę to np. płeć, wiek, wykształcenie, dochód, miejsce zamieszkania, wyznawane wartości, zachowania konsumenckie itd. Im więcej informacji zbierzesz, tym łatwiejsze będzie wypozycjonowanie produktu.
Określ, z jakich kanałów komunikacji korzysta grupa docelowa
Jeśli chcesz, aby Twój przekaz trafił do potencjalnych klientów, musisz wiedzieć, gdzie się oni znajdują, z jakich mediów społecznościowych korzystają. Na podstawie pozyskanych danych, dowiesz się, jakie działania są najskuteczniejsze.
Skorzystaj z automatyzacji procesów
Używając narzędzi automatyzujących czynności związane z prowadzeniem sprzedaży, zwiększasz wydajność i optymalizujesz koszty. Możesz np. wdrożyć oprogramowanie obsługi klienta poprzez chatbota, który będzie mógł odpowiedzieć na podstawowe pytania zainteresowanego lub wykorzystać e-mail marketing.
Oferuj wiele sposobów dostawy oraz płatności, aby więcej osób mogło faktycznie kupić Twoje produkty
Np. zamieść kilka możliwości dostawy (odbiór osobisty, do paczkomatu lub pod wskazany adres) oraz zapewnij opcję płatności ratalnej.
Podsumowanie
Rosnące wymagania konsumentów wymagają od przedsiębiorców elastyczności i dopasowania oferty do potrzeb rynku. Poświęcając uwagę sprzedaży wielokanałowej i ciągłym doskonaleniu procesów, możliwe jest budowanie lojalnej i zaangażowanej społeczności, która przyczyni się do sukcesu firmy.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Czym jest omnichannel?
Omnichannel to strategia sprzedaży, w której firma integruje i koordynuje różne kanały dystrybucji (np. sklepy stacjonarne, platformy internetowe, media społecznościowe) w celu zapewnienia spójnego doświadczenia zakupowego dla klienta.
Jakie kanały dystrybucji można wykorzystać w strategii omnichannel?
W strategii omnichannel można wykorzystać różne kanały dystrybucji, takie jak sklepy stacjonarne, platformy handlowe online, media społecznościowe, wyszukiwarki internetowe, marketing afiliacyjny i handel mobilny (m-commerce).
Jakie korzyści wynikają z sprzedaży wielokanałowej?
Omnichannel przynosi wiele korzyści, takich jak budowanie przewagi konkurencyjnej, poprawa doświadczenia klienta, zwiększenie wyników sprzedaży, dotarcie do różnych grup odbiorców i większa elastyczność w dostosowywaniu się do zmieniających się preferencji klientów.
Autorka treści poruszających tematykę zarówno biznesową, e-commercową, oraz księgową. W tekstach tworzonych na ifirma.pl dąży do kreatywnego, ale też zrozumiałego omówienia często zawiłych aspektów z obszaru ekonomii, ułatwiając przedsiębiorczym osobom stawianie pierwszych kroków w świecie biznesu. Jako absolwentka Rachunkowości i Controllingu, przekłada zdobytą wiedzę również na praktyczne działania, które przybliża czytelnikom w formie efektywnych rozwiązań. Na co dzień przyjmuje analityczną perspektywę, przemieniając nawet pozornie zwyczajne otoczenie w cenne źródło inspiracji.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Pojęcie obowiązku podatkowego jest jednym z podstawowych pojęć prawa podatkowego. Oznacza zobowiązanie do zapłaty podatku przez osobę fizyczną. Co zatem z obowiązkiem podatkowym od polskiego rezydenta podatkowego? Czy polskim rezydentem podatkowym jest każdy obywatel polski?
Dyrektywa w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej weszła w życie 14 listopada 2022 roku. Od tego czasu państwa członkowskie miały 2 lata na jej wdrożenie do krajowego porządku prawnego. Jaki wpływ ma Dyrektywa na minimalne wynagrodzenie w Polsce?
Spółka europejska to rodzaj ponadnarodowej spółki akcyjnej, która pozwala działać firmie w kilku krajach na terenie Unii Europejskiej jednocześnie, bez konieczności zakładania osobnych spółek w każdym z nich. Jej statutowa siedziba musi znajdować się w kraju UE i być w tym samym miejscu co siedziba zarządu. Co ważne, SE podlega zarówno prawu unijnemu, jak i krajowemu, które reguluje bardzo wiele kluczowych obowiązków.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo