Czy organizowanie webinarów w formie szkoleń podlega pod GTU?

Organizujesz webinary w formie szkoleń i zastanawiasz się, czy powinny być oznaczane GTU? Spróbujemy przeanalizować ten temat.

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Stosowanie oznaczeń w nowym JKP_V7 potrafi być bardzo problematyczne. Mamy wiele materiałów, wyjaśnień, odpowiedzi na pytania, ale nie zapominajmy, że są to wszystko tylko wyjaśnienia przepisów podatkowych dokonywane na podstawie dostępnych informacji z Ministerstwa Finansów czy stanowiska doradców podatkowych, nie wynika to wprost z przepisów. W tej publikacji będziemy szukali odpowiedzi na pytanie czy organizowanie webinarów w formie szkoleń podlega pod GTU?

Co to jest webinar?

Oczywiście nie ma definicji ustawowej. Jest to rodzaj szkolenia, w ramach którego przekazywane treści mają charakter informacyjny, pomocniczy. Taka konferencja prowadzona jest z wykorzystaniem środków komunikacji na odległość, za pośrednictwem sieci internet z wykorzystaniem technologii webcast.

Prelegent i uczestnicy takiego wydarzenia najczęściej mogą się ze sobą komunikować zadając pytania prowadzącemu, który na nie odpowiada w części podsumowującej webinar. Firmy organizujące webinary mogą również załączać różne materiały typu: prezentacje, ćwiczenia, pliki zawierające źródła przekazywanych informacji, itp. Celem drugorzędnym prezentowania webinaru jest funkcja marketingowa, budowanie marki firmy.

Czy organizowanie webinarów w formie szkoleń będzie podlegało pod GTU_12?

Klasyfikacja GTU_12 jest jedną z najtrudniejszych w nowym pliku JPK_V7. Pomimo licznych wyjaśnień, odpowiedzi na pytania na stronie MF wciąż są to za bardzo ogólne informacje na ten temat.

W przypadku webinarów należałoby przeanalizować kody PKD, które według MF mogą być pomocne przy klasyfikowaniu usług. Dalej można również przeczytać, że zapis rozporządzenia w sprawie oznaczeń należy rozumieć względnie szeroko, uwzględniając faktyczną treść świadczonej usługi. Pomocne w przypadku webinaru może być odniesienie do kodów PKD mieszczących się w grupowaniu GTU 12 według MF:

  1. Doradcze, w tym doradztwo prawne i podatkowe, doradztwo związane z zarządzaniem:
  2. 62.02.1, 62.02.2, 66.19.91, 69.10.11, 69.10.12, 69.10.13, 69.10.14, 69.20.3, 70.22.11, 70.22.12, 70.22.13, 70.22.14, 70.22.15, 70.22.16, 70.22.3, 71.11.24, 71.11.42, 71.12.11, 71.12.31, 74.90.13, 74.90.15, 74.90.19.

  3. Usługi szkoleniowe: PKD 85
  4. Szkolenie to forma kształcenia obejmująca określony temat, którego celem jest uzupełnienie wiedzy i doskonalenie kwalifikacji zawodowych. Usługi szkoleniowe sklasyfikowane pod kodem PKD 85 obejmują szeroko rozumianą edukację: przedszkola, szkoły ponadpodstawowe i wyższe, pozaszkolne formy edukacji, naukę języków obcych, działalność wspomagającą edukację.

Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane mieszczące się pod kodem 85.59.B obejmują m.in:

  • edukację, w której nie da się zdefiniować poziomu nauczania,
  • kursy przygotowujące do egzaminu z wiedzy zawodowej,
  • kursy komputerowe,
  • szkolenia z zakresu komunikacji werbalnej i niewerbalnej,
  • kursy szybkiego czytania,
  • pozostałe pozaszkolne formy edukacji związane głównie z rozwijaniem własnych zainteresowań, uzyskiwaniem i uzupełnianiem wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych oraz doskonaleniem zawodowym (włączając: kwalifikacyjne kursy zawodowe, kursy umiejętności zawodowych, kursy kompetencji ogólnych, turnusy dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników).

Organizowanie webinarów a GTU – podsumowanie

Podsumowując: w przypadku organizowania webinarów w formie szkoleń należy przypuszczać (na podstawie opisu do kodu PKD 85.59.B), że powinny być one oznaczane kodem GTU 12, jeżeli możliwy jest kontakt ze szkolącym.

Sprzedaż nagrań webinarów, które odbyły się we wcześniej i bez kontaktu ze szkolącym, powinna być oznaczona kodem EE, jako świadczenie usługi elektronicznej, pod warunkiem, że jest ona dokonywana na rzecz nabywcy niebędącego podatnikiem (konsument) w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. W takim przypadku nie stosuje się już oznaczenia GTU_12.

Pamiętajmy, że ostateczna decyzja co do oznaczania lub nieoznaczenia w nowym JPK_V7 należy do przedsiębiorcy – organizatora webinaru, który najlepiej zna specyfikę swojej działalności gospodarczej. Jednakże podane informacje mogą być pomocne przy takiej analizie.

▶ Przeczytaj również: Czy kod GTU obowiązuje freelancerów?

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce