Przedsiębiorca, który zatrudnia pracowników występuje w podwójnej roli – płatnika i pracodawcy. Przy rozliczaniu wynagrodzeń istotne znaczenie mają oświadczenia i wnioski składane przez pracowników do płatnika, które mają wpływ na wysokość zaliczek w podatku dochodowym. Każdy pracodawca musi znać przepisy kto i na jakich zasadach powinien takie oświadczenia składać. Odrębną kwestią będzie ustalenie, jakie obowiązki ma płatnik jeśli chodzi o złożenie oświadczeń przez pracownika przed i po ustaniu zatrudnienia. Ten temat będziemy omawiali w dzisiejszej publikacji.
Jakie oświadczenia składa pracownik płatnikowi?
Płatnik jest zobowiązany do prawidłowego naliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od wynagrodzeń swoich pracowników. Jednak żeby mógł wywiązać się ze swoich obowiązków pracownik musi dostarczyć podstawowy pakiet informacji. Ministerstwo Finansów wydało nawet objaśnienia podatkowe z dnia 30 grudnia 2022 r., w których opisuje kto i kiedy powinien złożyć oświadczenie i wniosek.
Oświadczenia składane przez pracowników:
O stosowaniu/niestosowaniu pomniejszenia zaliczki o kwotę stanowiącą nie więcej niż 1/12 kwoty zmniejszającej podatek
O zastosowaniu podwyższonych kosztów uzyskania przychodów
O zamiarze preferencyjnego opodatkowania dochodów z małżonkiem albo jako osoba samotnie wychowująca dziecko
O stosowaniu ulgi na powrót, ulgi dla rodzin 4+ oraz ulgi dla pracujących
Wnioski składane przez pracowników:
O stosowanie/niestosowanie ulgi dla młodych
O stosowanie/niestosowanie kosztów uzyskania przychodów
O stosowanie wyższej stawki podatku
O niepobieranie zaliczek jeśli uzyskane dochody pracownika podlegające opodatkowaniu według skali podatkowej nie przekroczą w roku podatkowym kwoty 30.000 zł
O rezygnację ze stosowania 50% kosztów uzyskania przychodów
Ministerstwo Finansów udostępniło wzory takich wniosków – PIT-2 i PIT-2A, ale korzystanie z tych wzorów jest dobrowolne. Wnioski i oświadczenia można również składać pojedynczo, bez sformalizowanej formy. Tak naprawdę to pracodawca informuje, jakie rozwiązania obowiązują w jego firmie.
Stosunek prawny pomiędzy pracownikiem a pracodawcą
W momencie podpisania umowy o pracę pomiędzy pracownikiem a pracodawcą dochodzi do nawiązania stosunku prawnego. Na ten temat wypowiada się również Ministerstwo Finansów we wspomnianych wcześniej objaśnieniach, kilka słów wyjaśnienia przedstawiamy poniżej.
Stosunek prawny pomiędzy pracownikiem a płatnikiem w oparciu o objaśnienia podatkowe MF:
Stosunek prawny jest to szczególna relacja między co najmniej dwoma podmiotami, w naszym przypadku będzie to pracownik i pracodawca
Stosunek prawny łączący pracownika z pracodawcą trwa do momentu, w którym pracownik pozostaje w stosunku pracy, stosunku służbowym, stosunku pracy nakładczej lub w spółdzielczym stosunku pracy
Stosunek prawny zleceniobiorcy ze zleceniodawcą trwa do momentu, gdy przyjmujący zlecenie oraz dający zlecenie wykonają względem siebie zobowiązania wynikające z zawartej umowy zlecenia. Oznacza to, że stosunek prawny wygasa dopiero po wypłacie wynagrodzenia za wykonaną umowę zlecenie
Do ustania stosunku pracy dochodzi w sytuacji:
rozwiązania stosunku pracy na podstawie oświadczeń woli (czynności prawnych) pracownika lub pracodawcy – wypowiedzenie umowy o pracę, rozwiązanie umowy o pracę,
wygaśnięcia stosunku pracy, które jest spowodowane określonymi zdarzeniami prawnymi – przykładowo śmierć pracownika, śmierć pracodawcy, upływ 3-miesięcznej nieobecności pracownika, który został tymczasowo aresztowany
Ustanie stosunku prawnego a oświadczenia pracownika
W ustawie o podatku dochodowym ustawodawca odniósł się również do sytuacji, w której ustanie stosunek prawny pomiędzy pracownikiem a pracodawcą.
Ważne!
Po ustaniu stosunku prawnego stanowiącego podstawę dokonywania przez płatnika świadczeń podatnikowi, płatnik przy obliczaniu zaliczki pomija oświadczenia i wnioski złożone uprzednio przez podatnika, z wyjątkiem wniosków:
o niestosowaniu ulgi dla młodych,
o niestosowanie podwyższonych kosztów uzyskania przychodów,
o rezygnację ze stosowania 50% kosztów uzyskania przychodów
Jednak kluczowe w całej sprawie będzie, od którego momentu płatnik powinien pomijać wnioski i oświadczenia złożone przez pracownika? Druga wątpliwość powstaje w sytuacji, w której pracownik już po ustaniu zatrudnienia złoży wniosek mający wpływ na obliczenie zaliczki na podatek dochodowy. Z takim pytaniem zwrócił się przedsiębiorca we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowe nr 0114-KDIP3-2.4011.1095.2022.1.MN z dnia 25.01.2023 r. Przedsiębiorca stał na stanowisku, że wnioski i oświadczenia złożone przez pracownika przed ustaniem stosunku prawnego powinien pomijać najpóźniej począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym doszło do ustania stosunku prawnego. Natomiast co do wniosków i oświadczeń otrzymanych po ustaniu stosunku prawnego, to powinien je uwzględniać najpóźniej od miesiąca następującego po miesiącu, w którym je otrzymał. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) uznał jednak takie stanowisko za nieprawidłowe, w uzasadnieniu napisał m.in.:
Jeśli w momencie realizacji świadczenia pracowniczego nie istnieje “więź” łącząca pracownika z płatnikiem, przy obliczaniu zaliczki na podatek PIT płatnik pomija oświadczenia i wnioski uprzednio złożone przez pracownika. Jest to generalna zasada, od której przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidują tylko nstępujące wyjątki:
niestosowania ulgi dla młodych,
niestosowania kosztów uzyskania przychodów dla pracowników w wysokości podstawowej lub podwyższonej lub
50% kosztów uzyskania przychodów
Pracodawca powinien pomijać wnioski pracownika złożone przed ustaniem stosunku prawnego najpóźniej począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym doszło do ustania tego stosunku z uwzględnieniem ustawowych wyjątków
Pracodawca powinien pomijać wszelkie oświadczenia i wnioski złożone przez pracownika po ustaniu stosunku prawnego, ponieważ nie istnieje już więź łącząca pracodawcę z pracownikiem, która pozwalałaby na składanie jakichkolwiek oświadczeń
Takie podejście jest też opisywane w objaśnieniach MF z 30.12.2022 r.
Podsumowanie
Płatnicy mają szereg obowiązków związanych z zatrudnianiem pracowników. Jednym z nich jest prawidłowe naliczanie i odprowadzanie zaliczek na podatek dochodowy. Jednak żeby to można było zrobić pracownik ma obowiązek złożyć pracodawcy niezbędne oświadczenia i wnioski, o których jest mowa w ustawie o PIT. Złożone dokumenty są ważne dopóki strony łączy stosunek prawny, po ustaniu zatrudnienia nie są brane pod uwagę przy obliczaniu zaliczek na PIT, poza pewnymi wyjątkami a mianowicie chodzi o niestosowanie ulgi dla młodych, niestosowanie kosztów uzyskania przychodów i 50% kosztów uzyskania przychodów. Wnioski i oświadczenia złożone po ustaniu stosunku prawnego nie mają żadnej mocy prawnej i nie mogą być uwzględniane przez pracodawcę, ponieważ ustała więź prawna łącząca pracownika i płatnika. Nieco odmiennie wygląda rozliczanie z tytułu umowy zlecenie, ponieważ w tym przypadku oświadczenia są ważne do terminu wypłaty wynagrodzenia.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Wstęp Świadczenie usług poza terytorium kraju wymaga znajomości zasad zawartych w Dyrektywie 2006/112/WE RADY z dnia 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej oraz ustawie o podatku VAT, na podstawie których określa się w jakim państwie usługa jest opodatkowana i kto jest płatnikiem podatku. Dodatkowo w związku z tym, iż zmienił się […]
W jaki sposób lokalne firma z sektora MŚP może skutecznie zaistnieć w Internecie i przyciągnąć klientów z najbliższego otoczenia? Odpowiedzią jest SEO lokalne – strategia, która pozwala zwiększyć widoczność strony w wynikach wyszukiwania i skuteczniej docierać do odbiorców z okolicy. Dowiedz się, jakie działania warto wdrożyć, by Twoja firma stała się bardziej widoczna i zyskała przewagę na lokalnym rynku.
Branding w e-commerce to nie tylko logo i kolorystyka, ale cały system identyfikacji, który przekłada się na zaufanie i decyzje zakupowe. Klienci nie kupują wyłącznie produktów, ale emocje, wartości i obietnice, a silna marka może przesądzić o sukcesie e-sklepu. Czym więc jest branding i jak go stworzyć?
Podobnie jak w innych przypadkach zatrudnienia, wynagrodzenie członka zarządu ma kluczowe znaczenie dla efektywności jego pracy i motywacji do pełnienia powierzonych obowiązków. Nawet sama funkcja członka zarządu, niezależnie od pełnionych obowiązków, wiąże się z prawem do otrzymania wynagrodzenia, które powinno być ustalone w sposób zgodny z przepisami prawa oraz wewnętrznymi regulacjami spółki.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo