Przedsiębiorcy, którzy zatrudniają pracowników muszą przestrzegać szeregu różnego rodzaju przepisów i nie zawsze są to przepisy podatkowe. Ważnym zagadnieniem jest m.in. przestrzeganie przepisów prawa pracy, co jest nadzorowane przez Państwową Inspekcję Pracy (PIP). W dzisiejszej publikacji opiszemy, jakie dodatkowe uprawnienia uzyskała PIP w 2022 roku.
Czym się zajmuje Państwowa Inspekcja Pracy
Zakres obowiązków i praw PIP został szczegółowo opisany w ustawie o Państwowej Inspekcji Pracy. Do obszarów kontrolowanych zaliczają się m.in.:
- badanie przestrzegania prawa pracy,
- przestrzegania przepisów bhp,
- sprawdzanie legalności zatrudnienia.
Nas będą interesowały nowe uprawnienia PIP.
Poszerzenie uprawnień Państwowej Inspekcji Pracy
Od 20 kwietnia 2022 roku dodatkowe uprawnienia PIP dotyczą pracodawców, którzy zatrudniają pracowników w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Mają oni bowiem obowiązek prowadzenia:
- wykazu stanowisk pracy w szczególnych warunkach i o szczególnym charakterze,
- ewidencji pracowników, za których należy odprowadzać składki na Fundusz Emerytur Pomostowych.
Każdy pracownik ma prawo do zapoznania się z przedmiotowymi rejestrami, w przypadku, gdy nie zostanie ujęty w rejestrze przysługuje mu skarga do PIP.
Niekompletne lub nierzetelne rejestry mogą być powodem odmowy udzielenia pracownikowi praw do emerytury pomostowej. PIP ma obecnie prawo zobligować przedsiębiorcę do skorygowania odpowiednich rejestrów i ewidencji.
Podziel się z innymi: