Wielka Brytania i Irlandia Północna z dniem 31 stycznia 2020 r. wystąpiły z Unii Europejskiej. Dla wielu firm, które swoją działalność gospodarczą opierały na tych relacjach, było to dużym ciosem i problemem. Zmieniły się bowiem zasady przeprowadzania transakcji handlowych pomiędzy krajami UE a Wielka Brytanią. W dzisiejszej publikacji napiszemy co to jest pobrexitowa rezerwa dostosowawcza (ang. BREXIT ADJUSTMENT RESERVE– BAR) i z jakiej formy pomocy mogą skorzystać przedsiębiorcy.
Co to jest pobrexitowa rezerwa dostosowawcza?
Z uwagi na negatywne konsekwencje, jakie wystąpiły po wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa z UE instytucje unijne podjęły decyzję o utworzeniu specjalnego funduszu europejskiego, w ramach którego wsparcie finansowe otrzymają przedsiębiorstwa, które najbardziej ucierpiały w wyniku brexitu. Ze środków funduszu przedsiębiorcy mogą korzystać w okresie od 1 stycznia 2020 r. do 31 grudnia 2023 r. Wysokość przyznanych dla Polski środków wynosi 173,63 mln euro. Pomoc z rezerwy jest skierowana do obszarów najbardziej dotkniętych brexitem, takich jak: kontrola graniczna, celna, sanitarna, fitosanitarna, związana z bezpieczeństwem.
Gdzie szukać informacji na temat pobrexitowej rezerwy dostosowawczej?
Minister Funduszy i Polityki Regionalnej dnia 22 sierpnia 2022 r. wydał Rozporządzenie w sprawie udzielania przedsiębiorcom pomocy w ramach pobrexitowej rezerwy dostosowawczej. W tym przepisie można przeczytać, że środki z rezerwy BAR mogą obejmować następujące rodzaje wsparcia:
regionalną pomoc inwestycyjną,
pomoc na usługi doradcze na rzecz MŚP,
pomoc na udział MŚP w targach,
pomoc szkoleniową,
pomoc de minimis.
W rozporządzeniu zostały omówione szczegóły na temat poszczególnych rodzajów pomocy. Podane zostały również kwoty udzielanej pomocy publicznej dla poszczególnych województw przy określonych rodzajach pomocy.
W jakim trybie jest udzielana pomoc?
Przedsiębiorcy, którzy chcą się ubiegać o pomoc powinni kierować wnioski do podmiotu zarządzającego łódzką specjalną strefą ekonomiczną ustanowioną rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej. W składanym wniosku powinny się znaleźć następujące informacje:
nazwa przedsiębiorcy i jego wielkość,
opis projektu, z podaniem daty rozpoczęcia i zakończenia,
lokalizacja projektu,
wykaz kosztów projektu,
rodzaj pomocy oraz potrzebna kwota do zrealizowania projektu,
inne informacje wymagane przez podmiot zarządzający łódzką specjalną strefą ekonomiczną.
Na stronie internetowej Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej zamieszczone zostały dodatkowe materiały, z których mogą korzystać przedsiębiorcy będący beneficjentami tej pomocy. W obszernym podręczniku opracowanym dla zainteresowanych przedsiębiorców można znaleźć szereg informacji na temat składania, obsługi, realizacji wniosku o środki z rezerwy dostosowawczej.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Na coraz szerszym polu można dostrzec efekty trwającej rządowej akcji deregulacyjnej. W czercwu inicjatywa SprawdzaMY opublikowała podsumowanie Fazy 1.0, a w lipcu na posiedzeniu sejmu kolejne projekty przeszły przez pierwsze czytanie.
Firmy, które chcą wyróżnić się na rynku, muszą wiedzieć, jak zaplanować działania marketingowe w 2025, aby skutecznie angażować odbiorców. Sztuczna inteligencja, mikrospołeczności czy wirtualni influencerzy to tylko niektóre z kierunków, które warto uwzględnić w strategiach reklamowych na nowy rok. W tym artykule przedstawimy trendy marketingowe 2025.
Czy wiesz, że aż 65% firm, które tworzą persony, osiąga wyższy ROI z kampanii marketingowych? Poznanie idealnego klienta to dziś nie wybór, a prawdziwa konieczność. Jeżeli chcesz tworzyć skuteczne kampanie, lepiej dopasowane oferty i treści, które angażują – musisz poznać swoją personę, a nasz artykuł Ci w tym pomoże.
Aktualizacja unijnej klasyfikacji NACE wymusza zmianę dotychczasowej Polskiej Klasyfikacji Działalności, czyli zmianę PKD 2007 na PKD 2025. Sprawdź, jakie zmiany czekają w kodach PKD od 2025 roku!
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo