|
|
2 minut czytania

Pobrexitowa rezerwa dostosowawcza – na czym polega pomoc dla przedsiębiorców?

Jesteś w gronie przedsiębiorców, którzy prowadzili i prowadzą współpracę z Wielką Brytanią? Sprawdź, o jaką formę wsparcia możesz się ubiegać.

Pobrexitowa rezerwa dostosowawcza

Wielka Brytania i Irlandia Północna z dniem 31 stycznia 2020 r. wystąpiły z Unii Europejskiej. Dla wielu firm, które swoją działalność gospodarczą opierały na tych relacjach, było to dużym ciosem i problemem. Zmieniły się bowiem zasady przeprowadzania transakcji handlowych pomiędzy krajami UE a Wielka Brytanią. W dzisiejszej publikacji napiszemy co to jest pobrexitowa rezerwa dostosowawcza (ang. BREXIT ADJUSTMENT RESERVE– BAR) i z jakiej formy pomocy mogą skorzystać przedsiębiorcy.

Co to jest pobrexitowa rezerwa dostosowawcza?

Z uwagi na negatywne konsekwencje, jakie wystąpiły po wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa z UE instytucje unijne podjęły decyzję o utworzeniu specjalnego funduszu europejskiego, w ramach którego wsparcie finansowe otrzymają przedsiębiorstwa, które najbardziej ucierpiały w wyniku brexitu. Ze środków funduszu przedsiębiorcy mogą korzystać w okresie od 1 stycznia 2020 r. do 31 grudnia 2023 r. Wysokość przyznanych dla Polski środków wynosi 173,63 mln euro. Pomoc z rezerwy jest skierowana do obszarów najbardziej dotkniętych brexitem, takich jak: kontrola graniczna, celna, sanitarna, fitosanitarna, związana z bezpieczeństwem.

Gdzie szukać informacji na temat pobrexitowej rezerwy dostosowawczej?

Minister Funduszy i Polityki Regionalnej dnia 22 sierpnia 2022 r. wydał Rozporządzenie w sprawie udzielania przedsiębiorcom pomocy w ramach pobrexitowej rezerwy dostosowawczej. W tym przepisie można przeczytać, że środki z rezerwy BAR mogą obejmować następujące rodzaje wsparcia:

  • regionalną pomoc inwestycyjną,
  • pomoc na usługi doradcze na rzecz MŚP,
  • pomoc na udział MŚP w targach,
  • pomoc szkoleniową,
  • pomoc de minimis.

W rozporządzeniu zostały omówione szczegóły na temat poszczególnych rodzajów pomocy. Podane zostały również kwoty udzielanej pomocy publicznej dla poszczególnych województw przy określonych rodzajach pomocy.

W jakim trybie jest udzielana pomoc?

Przedsiębiorcy, którzy chcą się ubiegać o pomoc powinni kierować wnioski do podmiotu zarządzającego łódzką specjalną strefą ekonomiczną ustanowioną rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej. W składanym wniosku powinny się znaleźć następujące informacje:

  • nazwa przedsiębiorcy i jego wielkość,
  • opis projektu, z podaniem daty rozpoczęcia i zakończenia,
  • lokalizacja projektu,
  • wykaz kosztów projektu,
  • rodzaj pomocy oraz potrzebna kwota do zrealizowania projektu,
  • inne informacje wymagane przez podmiot zarządzający łódzką specjalną strefą ekonomiczną.

Na stronie internetowej Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej zamieszczone zostały dodatkowe materiały, z których mogą korzystać przedsiębiorcy będący beneficjentami tej pomocy. W obszernym podręczniku opracowanym dla zainteresowanych przedsiębiorców można znaleźć szereg informacji na temat składania, obsługi, realizacji wniosku o środki z rezerwy dostosowawczej.

Autor ifirma.pl

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Cała firma
w jednym miejscu?

Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!

już od 149zł/mies.
Zleć księgowość

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie