Przeprowadzanie różnego rodzaju transakcji gospodarczych jest kluczowe w prowadzonej działalności gospodarczej. Jednak w odniesieniu do niektórych z nich ustawodawca wprowadził szczególne regulacje. Tak też jest w przypadku cen transferowych, o których napiszemy kilka zdań w dzisiejszej publikacji.
Ceny transferowe – co to?
W ustawie o podatku dochodowym zostały szczegółowo zdefiniowane pojęcia dotyczące cen transferowych w rozdziale 4b. W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że:
Ceny transferowe są to uzgodnienia cen dokonywane pomiędzy:
Obejmują one wszystkie kategorie sprzedawanych towarów, usług lub praw. Mechanizm działania cen transferowych pomiędzy podmiotami powiązanymi, ma zapobiegać przesuwaniu dochodu do opodatkowania do krajów o niższym poziomie opodatkowania.
Informacja TPR-P o cenach transferowych
Przedsiębiorcy, którzy dokonują znaczących transakcji z podmiotami powiązanymi mają obowiązek raportowania informacji o cenach transferowych do organów podatkowych, w przypadku podatników PIT na formularzu TPR-P.
W informacji TPR-P raportuje się transakcje dokonywane pomiędzy podmiotami powiązanymi i na rzecz podmiotów posiadających miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, w tzw. rajach podatkowych. Nie raportuje się transakcji pomiędzy podmiotami niepowiązanymi.
Kiedy mówimy o stosowaniu cen transferowych?
W przypadku cen transferowych zasada ich działania jest najlepiej widoczna na przykładzie podmiotów powiązanych, ale nie tylko. Dla zobrazowania kilka przykładów poniżej.
Przykład 1.
Przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą w Polsce i jednocześnie posiada udziały w spółce, która ma siedzibę na terenie Czech, a więc są to podmioty powiązane. Pomiędzy podmiotami dokonywane są liczne transakcje gospodarcze. Przedsiębiorca powinien mieć na uwadze, aby warunki rozliczeń pomiędzy nim a czeską spółką nie odbiegały od przyjętych zasad rozliczania z innymi kontrahentami. Chodzi przede wszystkim o to, aby w wyniku przeprowadzania takich transakcji nie dochodziło do zaniżania cen a w konsekwencji dochodu do opodatkowania lub zawyżania straty podatkowej. W przypadku kontroli takich transakcji, jeżeli organ podatkowy oceni, że występują nieprawidłowości, ma prawo do określenia kwoty dochodu (straty) z uwzględnieniem cen rynkowych.
Przykład 2.
Polski przedsiębiorca przeprowadza transakcje handlowe w firmą z terenów Księstwa Monako – kraj zaliczany do rajów podatkowych, nie są to podmioty powiązane. W takim przypadku, jeżeli wartość przeprowadzanych transakcji za rok podatkowy przekroczy pułap 100.000 zł, polski przedsiębiorca będzie miał obowiązek sporządzania dokumentacji cen transferowych. W takim przypadku musi także złożyć raportowanie na formularzu TPR-P. Nie są to podmioty powiązane, ale chodzi o kraj stosujący szkodliwą konkurencję cenową, dlatego transakcje są raportowane.
Przykład 3.
Polski przedsiębiorca dokonuje transakcji handlowych z firmą z Francji na kwoty w skali roku przekraczające 500.000 zł. W miesiącu wrześniu zakupił od francuskiej firmy aparat fotograficzny za kwotę 1.000 euro, który został nabyty przez kontrahenta z Francji od firmy w Hongkongu (raj podatkowy). W takim przypadku polski przedsiębiorca również ma obowiązek sporządzania dokumentacji cen transferowych i raportowania na TPR-P.
Jak widać, zostanie beneficjentem cen transferowych wcale nie jest takie nieprawdopodobne. Przedsiębiorcy powinni bacznie analizować przeprowadzane transakcje również pod takim kątem.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Objaśnienia podatkowe to wyjaśnienie przepisów naprowadzające, jak można zachować się w określonej sytuacji podatkowej. Czym dokładnie są objaśnienia podatkowe, kto je wydaje oraz czy są wiążące?
Co do zasady każda darowizna musi być zgłoszona do właściwego urzędu skarbowego przez osobę obdarowaną. Dotyczy to również członków najbliższej rodziny. Niedopełnienie tego obowiązku w terminie może przynieść przykre konsekwencje prawne i finansowe. Na szczęście dokonanie takiego zgłoszenia nie jest trudne, zwłaszcza że można go zrobić również online. Gdzie można znaleźć druk SDZ2, jak wypełnić formularz i co zawrzeć w poszczególnych jego częściach?
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo