Z różnych przyczyn przedsiębiorca może podjąć decyzję o likwidacji działalności gospodarczej. Ten etap wiąże się również z dopełnieniem szeregu formalności. Wątpliwości może wzbudzać korekta związana z niezapłaconymi wydatkami do dnia likwidacji. Ten temat będzie przedmiotem naszych dzisiejszych rozważań.
Ulga na złe długi w podatku dochodowym
Ulga na złe długi została wprowadzona do podatku dochodowego od 1 stycznia 2020 r. Zasada działania jest podobna, jak w przypadku podatku od towarów i usług. Zastosowanie ulgi na złe długi jest przywilejem dla sprzedawcy a obowiązkiem dla nabywcy. Każdy przedsiębiorca, który w terminie 90 dni od dnia upływu terminu zapłaty określonego na fakturze/rachunku lub w umowie nie dokona zapłaty za faktury kosztowe ma obowiązek zwiększenia podstawy opodatkowania o wartość nieuregulowanej płatności.
Likwidacja działalności gospodarczej a niezapłacone wydatki
Przepisy ustawy o podatku dochodowym odnoszą się wprost do sytuacji, w jaki sposób należy postąpić z korektą kosztów uzyskania przychodów po likwidacji działalności gospodarczej. Zgodnie z nimi obowiązek zwiększenia podstawy do opodatkowania powstaje w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym nastąpiła likwidacja tej działalności.
Przykład:
Przedsiębiorca zakończył działalność gospodarczą w miesiącu październiku 2020 roku. Z uwagi na zatory płatnicze nie zapłacił faktur kosztowych na kwotę 10.000 zł. W takim przypadku w zeznaniu rocznym składanym w 2021 rok będzie obowiązany zmniejszyć koszty uzyskania przychodów o kwotę 10.000 zł. Tym samym w podstawa do naliczania zobowiązania podatkowego za rok 2020 zostanie zwiększona o tę kwotę i przedsiębiorca zapłaci wyższy podatek dochodowy.
Każdy przedsiębiorca musi pamiętać, że brak zapłaty za faktury kosztowe w ciągu 90 dni od terminu płatności rodzi dla niego określone obowiązki na gruncie podatku dochodowego. Dotyczy to firm, które wybrały opodatkowanie swoich dochodów na zasadach ogólnych, podatkiem liniowym i zryczałtowanym podatkiem dochodowym.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
W dobie internetowej grafika komputerowa jest wszechobecna – od stron internetowych po media społecznościowe. Jednak korzystanie z cudzych grafik bez zgody autora może naruszać prawa autorskie. Jak sprawdzić, czy grafika jest chroniona prawem autorskim i jakie kroki podjąć, aby legalnie z niej korzystać?
Sprzedaż e-booków można zaliczyć do przychodów z działalności nierejestrowanej, z działalności gospodarczej, z praw majątkowych lub z działalności wykonywanej osobiście. W zależności od sposobu rozliczenia różne będą kwestie podatkowe.
Zgłoszenie naruszenia konkurencji do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest bardzo pomocnym narzędziem pozwalającym na skuteczne przeciwdziałanie praktykom antykonkurencyjnym na rynku. Jeśli przedsiębiorca zauważy, że inne podmioty gospodarcze podejmują działania naruszające prawo konkurencji, to ma prawo zgłosić takie naruszenie do UOKiK.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo