Przedsiębiorcy mają obowiązek dokonywania zapłaty różnego rodzaju podatków, ale również przysługuje im prawo do otrzymania nadpłaty lub zwrotu podatku. Jeżeli chodzi o rozliczenia w VAT, to urząd skarbowy jest obowiązany dokonać zwrotu różnicy podatku, jeżeli taka wystąpi. W dzisiejszym artykule opiszemy, kiedy przedsiębiorca będzie miał prawo do otrzymania zwrotu VAT w terminie 40 dni.
Czym jest faktura ustrukturyzowana?
Zaczynamy od tego zagadnienia, ponieważ jest ono nierozerwalnie związane z tematem naszej dzisiejszej publikacji. Od 1 stycznia 2022 roku przedsiębiorcy mogą korzystać z e-Faktury, nazywanej również fakturą ustrukturyzowaną. Powstał Krajowy System e-Faktur, w którym będą przechowywane i archiwizowane e-Faktury. W roku 2022 przedsiębiorca może, ale nie musi skorzystać z systemu e-Faktur, opcja ta jest dobrowolna. Zwrot w terminie 40 dni jest właśnie dedykowany dla przedsiębiorców, którzy jednak skorzystają z wystawiania faktur sprzedaży w systemie e-Faktura.
Kto może otrzymać zwrot w terminie 40 dni?
Zgodnie z obowiązującymi od 1 stycznia 2022 roku przepisami ustawy o podatku VAT, otrzymanie zwrotu w terminie 40 dni jest możliwe pod następującymi warunkami, które muszą być spełnione łącznie:
Wystawianie faktur sprzedaży wyłącznie w postaci ustrukturyzowanej. Wyjątkiem mogą być sytuacje wystawienia:
faktury zwykłej, z powodu braku zgodności z wzorem faktury ustrukturyzowanej,
paragonów z NIP nabywcy, które są fakturami uproszczonymi.
Kwota podatku naliczonego lub różnica podatku nierozliczona w poprzednich okresach rozliczeniowych i wykazana w deklaracji, nie może przekraczać 3.000 zł.
Przedsiębiorca w okresie 12 miesięcy poprzedzających okres zwrotu podatku VAT był:
zarejestrowany, jako czynny podatnik VAT,
za każdy okres rozliczeniowy składał pliki JPK_V7,
posiadał rachunek bankowy lub imienny rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo–kredytowej, który jest odnotowany na białej liście.
Termin 40 dni na zwrot podatku VAT jest liczony od dnia złożenia rozliczenia w postaci pliku JPK _V7, z którego wynika kwota zwrotu.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Od 1 października 2025 r. w Polsce rusza system kaucyjny – jedna z największych zmian w gospodarce odpadami w ostatnich latach, której celem jest zwiększenie poziomu recyklingu oraz ograniczenie ilości odpadów trafiających na wysypiska.
Od 1 lutego 2026 r. w Polsce wchodzi w życie Krajowy System e-Faktur (KSeF), czyli państwowy system faktur elektronicznych, który wprowadza pełną cyfryzację procesu fakturowania. Dla branży e-commerce, w której sprzedaż odbywa się online, KSeF to szczególnie korzystne rozwiązanie, które pozwala zautomatyzować fakturowanie, ograniczyć błędy i zapewnić klientom wiarygodne, elektroniczne dokumenty.
Temat danych osobowych to istotne zagadnienie również w kontekście e-commerce, szczególnie, gdy planujemy otworzyć w tej branży własny biznes online. O co należy zadbać, by legalnie rozwijać swoje pomysły? Najważniejsze kwestie, w rozmowie z Krzysztofem Janosiem, przybliżą koordynatorka ds. Ochrony Danych Osobowych w IFRIMA – Angelika Gacek-Drzewiecka oraz specjalista e-commerce – Damian Wizert.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo