Osoby, które prowadzą firmę zarejestrowaną w CEIDG mogą bezterminowo zawiesić działalność. Po zmianie zasad naliczania składki zdrowotnej w Polskim Ładzie przedsiębiorcy zastanawiają się, czy będą mieli obowiązek zapłacić składkę zdrowotną w sytuacji sprzedaży środka trwałego w trakcie zawieszenia działalności. Na tę wątpliwość będziemy szukali odpowiedzi w dzisiejszej publikacji.
Rozliczenia z ZUS w okresie zawieszenia działalności gospodarczej
Przedsiębiorca, który decyduje się zawiesić działalność gospodarczą musi ten fakt oficjalnie zgłosić w CEIDG. Na tej podstawie z automatu zostaną sporządzone dokumenty w ZUS na odpowiednich formularzach:
ZUS ZWPA – wyrejestrowanie płatnika składek,
ZUS ZWUA – wyrejestrowanie z ubezpieczeń osoby prowadzącej działalność gospodarczą,
ZUS ZCNA – wyrejestrowanie z ubezpieczeń członków rodziny osoby ubezpieczonej.
W okresie zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca nie ma obowiązku składania deklaracji do ZUS i dokonywania płatności składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.
Jakich czynności może dokonać przedsiębiorca w okresie zawieszenia?
W okresie zawieszenia działalności gospodarczej nie można na pewno podejmować czynności, które pozwolą na osiąganie bieżących przychodów. Jest jednak szereg czynności, które można wykonywać a należy do nich m.in. sprzedaż środka trwałego i wyposażenia firmy. W takim przypadku należy pamiętać, żeby obliczyć i odprowadzić podatek dochodowy od takiej sprzedaży. W tym miejscu rodzi się pytanie, czy od 1 stycznia 2022 roku sprzedaż środka trwałego w okresie zawieszenia firmy znajdzie się również w podstawie do naliczania składki zdrowotnej.
Sprzedaż środka trwałego w trakcie zawieszenia a składka zdrowotna przedsiębiorcy
Zgodnie z przepisami ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej do obliczania przychodów i kosztów przy naliczaniu składki zdrowotnej nie uwzględnia się tych osiągniętych w okresie zawieszenia działalności gospodarczej. Na pytanie, czy taka sprzedaż będzie uwzględniana przy rocznym ustalaniu składki zdrowotnej na stronie ZUS zamieszczono odpowiedź:
Przedsiębiorca, który dokona sprzedaży środka trwałego w okresie zawieszenia działalności gospodarczej nie będzie miał obowiązku naliczania i opłacania składki zdrowotnej od tej sprzedaży.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje w okresie, w którym powstał obowiązek podatkowy u sprzedawcy, nie wcześniej jednak niż otrzymanie faktury. Jak wpłyną na to nowe przepisy związane z KSeF?
Otwarcie likwidacji w spółce z o.o. nie zawsze musi prowadzić do zakończenia działalności spółki. Zdarza się niekiedy, że decyzja o likwidacji spółki została podjęta pospiesznie czy też w związku z trudnościami o charakterze przejściowym, które często można rozwiązać bez konieczności likwidowania podmiotu. W takich przypadkach warto wiedzieć, że istnieje możliwość wycofania się z likwidacji spółki.
Nowości/ulepszenia: data zmiana 09.07.2025 Rabat kwotowy na fakturach Zmiany w kwestionariuszu osobowym pracownika Automatyczne pobieranie kursu waluty na fakturach Kilka kont bankowych przypisanych do kontrahenta Ewidencja zwrotów i pomyłek – ulepszenia Dodatkowo zestaw porawek i lupszeń
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo