Blog ifirma.pl

Dyrektywa o prawie autorskim. Co zmieni się dla internautów?

|
Dyrektywa o zmianach w prawie autorskim, tyleż potocznie, co populistycznie nazywana ACTA2, została przegłosowana bez poprawek, co oznacza, że przechodzi zarówno “podatek od linków”, jak i obowiązek prewencyjnego filtrowania treści. Czy czeka nas cenzura? Czy będziemy musieli płacić za możliwość cytowania innych? I – najważniejsze – jaka przyszłość czeka memy?
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Dyrektywa o prawie autorskim, tyleż potocznie, co populistycznie nazywana ACTA2, została przegłosowana bez poprawek, co oznacza, że przechodzi zarówno “podatek od linków”, jak i obowiązek prewencyjnego filtrowania treści. Czy czeka nas cenzura? Czy będziemy musieli płacić za możliwość cytowania innych? I – najważniejsze – jaka przyszłość czeka memy?

Nowa dyrektywa o prawie autorskim – co się zmieni?

Klamka zapadła we wtorek. Europosłowie zdecydowali, że trzeba dostosować obecnie obowiązujące zasady do cyfrowej ery i zadbać o to, by właściciele praw autorskich mogli z nich korzystać. Parlament zatwierdził więc proponowane zmiany, w tym ten, który przenosi odpowiedzialność za pilnowanie porządku na platformy, które udostępniają treści tworzone przez użytkowników. Zasady będą implementowane przez poszczególne kraje członkowskie, które mają dużą swobodę co do ich interpretacji. O ostatecznym kształcie prawa, któremu wszyscy będziemy podlegać, zdecydujemy więc lokalnie, choć – biorąc pod uwagę poziom obecnej dyskusji nad tym zagadnieniem – raczej nie ma się z czego cieszyć.

Spór, jak zwykle, stał się w Polsce paliwem do politycznej awantury, o której jednak szkoda mówić, zwłaszcza przed zbliżającymi się wyborami, ale “smaczków” nie zabrakło także za granicą. Jest trochę żenujących – część polityków przyznało, że zagłosowało… przypadkiem; trochę sensacyjnych – dyrektywa miałaby być wynikiem umowy, jaki Niemcy zawarły z Francją w zamian za poparcie dla budowy gazociągu Nord Stream 2; ale też aroganckich – posłowie odrzucili możliwości zgłaszania poprawek, mimo że część z nich chciała usunięcia artykułu 13, co oznacza, że protesty internautów (ale też internetowych twórców) zostały przez nich całkowicie zlekceważone.

ACTA 2 – kto zyska a kto straci

Trudno się było jednak łudzić, że chodziło o nich. Zwolennicy zmian nieśli na sztandarach “prawa twórców”, ale równie istotną (lub istotniejszą) stroną sporu były wytwórnie fonograficzne, studia filmowe i koncerny medialne, a więc właściciele praw autorskich, ale nie twórcy. A właściwie pośrednicy, którzy pośredniczyć w cyfrowym świecie ciągle się uczą i na poczynania Google patrzą z rosnącym zaniepokojeniem. Bo też – z drugiej strony – jest się czym niepokoić, zwłaszcza że europejskiej alternatywy ani do Google, ani do Facebooka nie mamy.

Zwolennicy zmian przekonują, że na decyzji Europarlamentu stracą ci, którzy żerowali na pracy twórców, “udostępniając”, “agregując” czy “wyszukując” treści; ale przyszłość branży internetowej nie jest zagrożona. – Nie ucierpią usługi w chmurze, portale handlowe, naukowe, wikipedyczne czy małej i średniej wielkości. Nic nie straci też zwyczajny internauta, bo dyrektywa wyłącza tzw. treści wygenerowane przez użytkownika, co należy przełożyć na cytowania, krytykę, recenzje, karykaturę, parodię czy pastisz – pisze Bogusław Chrabota w RP.pl.

Przeciwnicy nie są jednak tego tacy pewni, również dlatego, że przepisy nie są w tej kwestii precyzyjne. Nowe prawo nie będzie dotyczyć prywatnego i niekomercyjnego użytkowania tekstów prasowych (art. 11), a start-upy będą podlegały mniejszym restrykcjom niż wielkie firmy (art. 13), ale to zbyt ogólne sformułowania, by np. serwisy blogowe mogły czuć się bezpiecznie.

Najwięksi “darmowi” giganci mają środki, by dostosować się do nowego prawa albo – jeśli nie zechcą tego zrobić – możliwość, by zmienić sposób, w jaki działają w Europie; małych zwyczajnie na to nie stać, a to właśnie oni najwięcej czerpią z zasięgów, jakie gwarantuje im obecność Facebooku, YouTube czy w Google News.

Artykuł 13.

Obowiązek prewencyjnego filtrowania treści pod kątem praw autorskich dotyczy platform, które umożliwiają publikowanie treści generowanych przez użytkowników, a więc – oprócz YouTube’a czy Facebooka – także serwisów dla programistów takich jak Github. Politykom zależy na tym, by platformy online nie były zwolnione z odpowiedzialności za przestrzeganie obowiązującego przecież prawa. Mają “adekwatnie do możliwości” starać się go przestrzegać, co nie jest precyzyjną wytyczną.

Wątpliwość: Po wprowadzeniu nowych przepisów wątpliwości – np. związane z tzw. dozwolonym użytkiem czy z prawem cytatu – mogą być automatycznie rozstrzygane na korzyść posiadaczy praw. To rozwiązanie bezpieczniejsze i szybsze niż każdorazowe pochylanie się nad danym przypadkiem. Koniec memów rzeczywiście raczej nie nastąpi (bo też za ich tworzenie nikt nigdy nie chciał karać), ale swobodna twórczość, która w internecie w dużej mierze opiera się na cytowaniu i parodii, może napotkać przeszkody w dystrybucji.

Podatek od linków. Kto zapłaci?

Przepis zakłada, że wyszukiwarki lub agregatory udostępniające treści pochodzące od zewnętrznych podmiotów będą dzielić się z nimi zyskami. Ma on położyć kres sytuacji, w której strona, która ponosi całkowitą odpowiedzialność – także finansową – za wytworzenie treści, jest całkowicie pozbawiana możliwości zarabiania na niej.

Wątpliwość: Przepis wymierzony jest przede wszystkim w Google News (wydawcy twierdzą, że nawet krótkie fragmenty tekstów dostępne za darmo w agregatorze, powodują, że niewiele osób decyduje się na przejście na ich stronę) także może rykoszetem trafić w małych wydawców, zwłaszcza tych, którzy wykorzystują “zasięgową dźwignię” Facebooka i Google’a, ale nie są na tyle “ważni”, by zasiąść z nimi do indywidualnych negocjacji. To z kolei będzie skutkowało dalszą centralizacją internetu, o którym decydować będą amerykańskie koncerny internetowe z jednej strony i europejskie koncerny medialne – z drugiej.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Dodaj komentarz

    Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

    Biuro rachunkowe - ifirma.pl

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce