Restauracja – liczy się pomysł

Mimo że konkurencja jest coraz większa, bo nowe lokale powstają jak grzyby po deszczu, uruchomienie własnej działalności wciąż może być bardzo opłacalne. Polacy coraz częściej odwiedzają lokale gastronomiczne, rośnie też liczba osób, które jadają posiłki poza domem regularnie.

Z drugiej strony aż 60% nowo otwieranych lokali zamyka się w ciągu pierwszych trzech lat istnienia. Dobry pomysł i biznesplan to zatem podstawa. Przed otwarciem restauracji warto upewnić się, że znajdą się chętni – zastanowić się nad charakterem lokalu, oszacować swoje możliwości finansowe, a także dokładnie sprawdzić konkurencję i zapotrzebowanie na rynku.

Według raportu „Polska na Talerzu 2018” Polacy najczęściej jadają w pizzeriach, sieciowych fast foodach i właśnie w restauracjach. Wciąż króluje kuchnia polska, włoska i regionalna. Statystyczny klient podczas jednej wizyty w lokalu gastronomicznym jest w stanie zapłacić nawet 40 zł za posiłek na osobę, a głównym kryterium wyboru lokalu jest smak potraw. To – w skrócie – główne trendy, które warto znać.

Restauracji przyda się też dusza, czyli klimat i atmosfera, którymi wyróżni się na tle konkurencji i będzie przyciągać klientów. To może być lokal w stylu PRL-u, knajpka dla młodych rodziców, bistro dedykowane seniorom, restauracja wegańska, dla alergików, a nawet z kuchnią średniowieczną. Warto przy tym pamiętać o budżecie – wystrój i wyposażenie lokalu kosztują – a także o tym, że każde miasto ma swoją specyfikę i nie wszędzie dany pomysł może okazać się sukcesem. Dobrze jest więc wcześniej sprawdzić, czy potencjalni klienci byliby zainteresowani odwiedzeniem takiego lokalu.

Ważne!

Pomysł już masz jednak formalności wydają Ci się skomplikowane? Klienci biura rachunkowego mogą liczyć na wsparcie dedykowanej księgowej. Zarejestruj się i sprawdź sam.  

Jak otworzyć restaurację? Rejestracja działalności

Założenie działalności gospodarczej jest bezpłatne. Aby zarejestrować restaurację należy:

  1. Wypełnić formularz CEIDG-1 (czyli wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej) i złożyć go w dowolnym urzędzie miasta lub gminy. Można to zrobić osobiście, listem poleconym lub drogą elektroniczną, np. przez naszą stronę CEIDG.We wniosku należy podać swoje dane, a także m.in. nazwę i adres firmy, datę rozpoczęcia działalności i wybraną formę opodatkowania. Wniosek CEIDG-1 jest jednocześnie wpisem do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, wnioskiem o nadanie numeru REGON i NIP i zgłoszeniem do Urzędu Skarbowego oraz ZUS.
  2. W ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia działalności należy także złożyć w ZUS druk ZUA lub ZZA. Pierwszy jest zgłoszeniem do opłacania składek społecznych i składki zdrowotnej, drugi do składki zdrowotnej (składa się go wtedy, gdy dodatkowo jesteśmy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę z wynagrodzeniem nie mniejszym niż najniższe wynagrodzenie krajowe) .

Dodatkowo:

  • jeśli przedsiębiorca zamierza zatrudnić pracowników, to w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy powinien zgłosić ich do ZUS.
  • założenie konta firmowego w banku i wyrobienie pieczątki nie są wymagane przez prawo, ale mogą się przydać.

Sprawdź: Konto firmowe czy osobiste – porównanie

Warto pamiętać, że założenie firmy jest bezpłatne, ale samo prowadzenie już nie. Z chwilą założenia działalności przedsiębiorca staje się zobligowany do odprowadzania składek ZUS (od 451,68 zł do 1121,52 zł miesięcznie) i opłacania podatków.

Do tego należy doliczyć koszty związane z księgowością: można zlecić prowadzenie księgowości biuru rachunkowemu lub korzystać z programu do samodzielnego prowadzenia księgowości.

Restauracja – kasa fiskalna

O ile w latach 2015-2016 obowiązywał preferencyjny, dwumiesięczny okres na wprowadzenie kasy fiskalnej, tak od 1 stycznia 2017 roku wszystkie usługi gastronomiczne muszą być rejestrowane na kasie już od pierwszej transakcji. Jednak początkujący przedsiębiorca może nadal skorzystać z ulgi na zakup kasy fiskalnej. Kwota odliczenia z tytułu zakupu urządzenia fiskalnego wynosi obecnie 90% ceny netto kasy. Maksymalnie można odliczyć 700 zł.

Sprawdź: Warunki skorzystania z ulgi z tytułu zakupu kasy rejestrującej

Restauracja a koncesja na alkohol

Aby móc sprzedawać alkohol, należy mieć zezwolenie, tzw. koncesję na alkohol. Zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych wydaje w odpowiedzi na złożony na wniosek, burmistrz albo prezydent miasta właściwy ze względu na lokalizację punktu sprzedaży. W przypadku lokalu gastronomicznego, czyli handlu detalicznego i sprzedaży alkoholu przeznaczonego do spożycia w miejscu sprzedaży, zezwolenie wydaje się na czas nie krótszy niż 4 lata.

Otrzymanie koncesji kosztuje. Przedsiębiorca musi zapłacić (przed wydaniem zezwolenia):

  • 525,00 zł – za sprzedaż napojów alkoholowych zawierających do 4,5% alkoholu i piwa;
  • 525,00 zł – za sprzedaż napojów alkoholowych zawierających od 4,5% do 18% alkoholu;
  • 2.100,00 zł – za sprzedaż napojów alkoholowych zawierających powyżej 18% alkoholu.

Dodatkowo co roku należy uiszczać opłatę za sprzedaż detaliczną alkoholu. Jest to kwota w wysokości od 1,4% do 2,7% ogólnej wartości sprzedaży alkoholu w roku poprzednim.

Sprawdź: Koncesja na alkohol

Własna restauracja a opłaty ZAiKS-u

Jeśli w lokalu będzie odtwarzana muzyka (lub filmy), konieczne jest wykupienie licencji i odprowadzanie opłat. Opłaty uiszcza się w trybie miesięcznym lub jednorazowym do Organizacji Zbiorowego Zarządzania, które reprezentują danych twórców, wykonawców i producentów. Można jednak tego uniknąć, np. puszczając muzykę udostępnioną w domenie publicznej.

Lokalizacja i wyposażenie restauracji

  • Lokal

Miejsce na lokal gastronomiczny musi przede wszystkim spełniać wymagania sanitarne, BHP i prawa budowlanego. Aby móc prowadzić działalność w danym lokalu, należy więc uzyskać pozwolenie m.in. od Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego. W tym celu w ciągu 14 dni od daty rozpoczęcia działalności należy złożyć w Sanepidzie wniosek zgłoszeniowy, w którym znajdą się informacje dotyczące lokalu i panujących w nim warunków.

Aby spełnić wymogi, restauracja powinna – między innymi – posiadać odpowiednią klimatyzację i kanalizację, mieć co najmniej 3 metry wysokości, zaplecze ze zlewozmywakiem, WC, dwa wejścia i szatnię (lub miejsce, które będzie pełnić taką funkcję – np. wieszak na ubrania), a na podłodze w kuchni powinny znajdować się płytki (powierzchnia łatwozmywalna). Dokładne informacje dotyczące wymogów można uzyskać w Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej właściwej dla danego miejsca zamieszkania – niektóre Sanepidy są bardziej wymagające, inne trochę mniej. Poszukując lokalu na restaurację, dobrym pomysłem może być wybór takiego, w którym już wcześniej był jakiś punkt gastronomiczny. Ułatwi to kwestie związane z sanepidem.

Dodatkowo przedsiębiorca powinien opracować system zarządzania jakością żywności (tzw. zasady HACCP). Musi też pamiętać o wymaganiach dotyczących bezpieczeństwa pożarowego, a więc np. o gaśnicach i naklejkach informacyjnych.

Jeśli chce stworzyć ogródek restauracyjny lub piwny na zewnątrz lokalu, konieczne będzie uzyskanie dodatkowego zezwolenia od zarządcy drogi. Otrzymanie zezwolenia wiąże się z dodatkową opłatą.

▲ wróć na początek
  • Wyposażenie

Wyposażenie restauracji również powinno spełniać wymagania sanitarne. Poza zakupem podstawowych sprzętów kuchennych, takich jak meble, sprzęt i akcesoria – a zatem krzesła, stoły, blaty, szafki, lodówki, zamrażalniki, piece, kuchenki, zmywarki, garnki, patelnie, sztućce, kawiarki, pojemniki, kubki, filiżanki, dzbanki, talerze, serwetki itp. – konieczny będzie zakup dekoracji. Koszty sprzętu stanowią wysoki procent całej inwestycji, dlatego w ramach oszczędności można zastanowić się nad zakupem sprzętu używanego, np. w komisie gastronomicznym lub na lokalnych stronach z ogłoszeniami.

Jeśli przedsiębiorca zamierza świadczyć usługi cateringowe, konieczny będzie samochód dostawczy i torby lub pojemniki izolacyjne. Samochód wykorzystywany do rozwożenia posiłków również musi być zatwierdzony przez Sanepid.

Dodatkowo już teraz, kalkulując koszty związane z lokalem i wyposażeniem, warto pamiętać o kosztach zakupu produktów spożywczych. Opłaca się nawiązać współpracę z lokalnymi dostawcami i zamawiać produkty sezonowe.

Kalkuluj koszty

Przed podjęciem decyzji o założeniu restauracji, warto opracować solidny biznesplan. Biznesplan powinien być pomocny w oszacowaniu kosztów, określeniu koncepcji, ocenie konkurencji i ryzyka. Pisząc go, warto dokładnie przemyśleć cele biznesowe i oszacować koszty związane z prowadzeniem działalności. W zależności od miasta, lokalu i oferowanego menu na rozpoczęcie własnej działalności restauratorskiej potrzeba od kilkudziesięciu do nawet kilkuset tysięcy złotych. Lwią część kosztów stanowi lokal i wyposażenie. Do tego dochodzą jeszcze wydatki na marketing i reklamę, dostawy towaru, ZUS, zatrudnienie pracowników, czynsz, obsługę klientów, a nawet reklamacje.

Czasem opłaca się zawyżyć w biznesplanie prognozowane wydatki i zaniżyć przychody. Zanim restauracja zacznie na siebie zarabiać minie kilka – a nawet kilkanaście – miesięcy. Dlatego koniecznie trzeba zadbać o kapitał na start, który pozwoli jej przetrwać ten czas.

Dofinansowanie na otwarcie restauracji

Bezzwrotną formą dofinansowania jest uzyskanie dotacji z urzędu pracy. Można liczyć na około 24 000 zł wsparcia, tj. 6-krotność miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw. Otrzymanie takiego dofinansowania wiąże się z pewnymi warunkami (m.in. trzeba być zarejestrowanym jako osoba bezrobotna), dlatego najlepiej zapoznać z regulaminem obowiązującym w danym urzędzie. I chociaż kwota ponad 20 000 zł może okazać się niewystarczająca na pokrycie wszystkich niezbędnych wydatków związanych z otwarciem własnego lokalu, to na pewno jest doraźną pomocą na start.

Z kolei dotacje z Unii Europejskiej od 2015 roku nie są już bezzwrotne, ale mogą za to wynieść nawet 40 000 złotych. Odstraszający w ich zaciąganiu okazuje się czas oczekiwania na otrzymanie środków – może wynieść nawet rok.

Otwierając restaurację, można również rozważyć kredyt. Tym bardziej, że na rynku znajdziemy oferty kredytów ze wsparciem rządowym dla zupełnie nowych przedsiębiorców, bez stażu działalności. Pomocnym rozwiązaniem może się też okazać leasing urządzeń gastronomicznych. Więcej informacji o różnych formach dofinansowania znajdziesz też w poniższym artykule.

Sprawdź: Dofinansowanie na rozpoczęcie działalności

Na zakończenie

Własna restauracja to ciekawy i wymagający biznes, który może zagwarantować duże zarobki, ale jednocześnie wiąże się bardzo wysokim progiem wejścia. Jeśli jednak ma się odpowiednie warunki, dobre zaplecze finansowe i zna się tę branżę, to zdecydowanie warto spróbować.

Dobrą alternatywą dla restauracji może być na początek założenie firmy cateringowej. Przepisy dotyczące prowadzenia działalności cateringowej również wymagają dopełnienia różnych formalności, ale są mniej restrykcyjne. Jednocześnie jest to biznes, który nie wymaga tak dużego kapitału na start.

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Działalność nierejestrowana w e-commerce – rozmowa z księgowym oraz ekspertem ds. e-commerce

O możliwościach jakie oferuje działalność nierejestrowana działając w e-commerce, ze szczególnym uwzględnieniem wszelkich ulg oraz…

2 dni temu

Kasowy PIT dla przedsiębiorcy

Kasowy PIT pozwala podatnikom na wykazanie przychodu w działalności dopiero wtedy, gdy przedsiębiorca faktycznie otrzyma…

2 dni temu

Wskaźnik VAT – wyliczanie wskaźnika VAT

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż mieszaną, mają obowiązek ustalania proporcji VAT. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak…

2 dni temu

Wspieranie nowych inwestycji – jak uzyskać decyzję?

Planujesz realizację zupełnie nowej inwestycji? Jeśli tak, to pamiętaj, że przepisy prawa przewidują pomoc w…

2 dni temu

Niższy VAT dla branży beauty – zmiany 2024

Jesteś właścicielem salonu kosmetycznego lub salonu piękności? Zobacz, jakie zmiany w VAT szykują się dla…

3 dni temu

Czy nazwa firmy jest niezbędna przy prowadzeniu działalności nierejestrowanej?

Wybór działalności nierejestrowanej niesie za sobą wiele ułatwień dla przedsiębiorców, którzy zyskują szansę na zmniejszenie…

3 dni temu