Konkursy na Facebooku mogą być przydatnym narzędziem marketingowym. Umiejętnie poprowadzone potrafią znacznie zwiększyć zaangażowanie fanów i pomóc w promowaniu marki w Internecie. Poza samą atrakcyjnością konkursu warto jednak zadbać również o jego zgodność z prawem.
Przede wszystkim regulaminy
Warto przed zorganizowaniem konkursu na Facebooku zapoznać się z Regulaminem usługi Strony na Facebooku. Najdokładniej z sekcją III (Funkcje na stronach), ponieważ opisuje ona zasady dotyczące organizacji konkursów. Znajduje się tam zapis o tym, że organizator konkursu lub loterii ponosi pełną odpowiedzialność za jego/jej zgodność z prawem (oraz administrowanie konkursem/loterią). Także o tym, że żaden konkurs na Facebooku nie może się odbyć bez wcześniejszego stworzenia regulaminu. Jest tam również istotna informacja o tym, że osoby biorące udział w konkursie powinny być szczegółowo poinformowane o warunkach udziału w promocji i sposobie wyłonienia zwycięzcy.
Z Regulaminu usługi Strony na Facebooku wynika jasno, że Facebook zrzeka się odpowiedzialności za ewentualne szkody powstałe w wyniku organizacji konkursu. Jednocześnie wymaga też, aby organizatorzy konkursu poinformowali o tym, że promocja nie jest przeprowadzona, sponsorowana, ani w żaden inny sposób związana z Facebookiem.
Konkurs na facebooku a loteria
Mimo że konkurs i loteria opierają się na wygrywaniu nagród, to oba te pojęcia różnią się od siebie z prawnego punktu widzenia. Konkurs powinien opierać się na rozdawaniu nagród w zamian za jakieś konkretne działanie – na przykład obietnicy przyznania nagrody za odpowiedź na zasadne pytanie w komentarzu, zaproponowanie ciekawej nazwy nowej usługi, polubienie wpisu i tak dalej. Organizatorzy konkursu powinni mieć na uwadze, że publiczne przyrzeczenie nagrody za wykonanie oznaczonej czynności reguluje Kodeks Cywilny.
Warto pamiętać, że według ustawy o grach hazardowych każda gra losowa (loteria) wymaga od organizatorów wcześniejszego uzyskania stosownych zezwoleń. Organizując konkurs na Facebooku powinno więc unikać jakichkolwiek elementów losowości i wprowadzić określone zasady wyboru zwycięzców.
Niedopuszczalne są więc takie konkursy, jak na przykład ten:
Napiszcie w komentarzu jaki jest Wasz ulubiony rodzaj ciasta, a spośród komentujących wybierzemy losowo pięć osób, którym wyślemy wielki kosz słodkości!
W obu przypadkach (loteria, konkurs) nagroda podlega opodatkowaniu, dlatego dobrze jest wcześniej wskazać w regulaminie, czy odpowiedzialność zapłaty 10% podatku od nagród będzie obowiązywać organizatora czy laureata.
Konkursy na osi czasu
Jeszcze do niedawna konkursy organizowane na osi czasu były niedozwolone. Facebook zezwalał wyłącznie na takie konkursy, które przeprowadzane były z wykorzystaniem aplikacji. Z czasem jednak ugiął się pod naciskami użytkowników i pozwolił na konkursy na timelinach firmowych. Pozwolił na zgłaszanie się użytkowników do konkursów za pomocą wpisów, wiadomości prywatnych, komentarzy i polubień, a także wykorzystywanie samych polubień jako mechanizm głosowania. W dalszym ciągu nie pozwala jednak na wymaganie od uczestników, aby udostępnili na swoich osiach czasu lub osiach czasu innych użytkowników jakiejkolwiek treści, jak i na zachęcanie ich do oznaczania siebie na zdjęciach produktów.
Ochrona danych osobowych
Jeśli w ramach konkursu organizatorzy będą zbierać informacje o uczestnikach bądź treści, które do nich należą, wówczas administrator strony powinien poinformować uczestników o tym, że gromadzi te dane. Co za tym idzie, musi również uzyskać zgodę uczestników na ich gromadzenie i wykorzystanie. Warto więc zastosować odpowiedni zapis w regulaminie – akceptując regulamin uczestnik zaakceptuje bowiem zasady gromadzenia i wykorzystywania danych przez organizatora. Jeśli jednak organizatorzy zechcą wykorzystać te dane w innych celach, niż na potrzeby konkursu, będą musieli uzyskać od użytkowników kolejną zgodę.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Podziel się z innymi: