E-mail marketing. Jak przygotować skuteczną kampanię?

e-mail marketing

Przy około 269 miliardach e-maili wysyłanych każdego dnia rywalizacja o i tak bardzo rozproszoną uwagę odbiorców jest ogromna, ale gra jest warta świeczki: e-mail marketing wciąż jest nawet 40 razy skuteczniejszy niż działania w mediach społecznościowych, bo szybciej skłania klientów do podjęcia decyzji o zakupie.

Jeśli dzisiaj prawie każdy użytkownik internetu ma co najmniej jeden aktywny adres e-mail, przygotowanie skutecznej kampanii e-mail marketingowej nie powinno nastręczać większych problemów, prawda? Niestety, to świadczy jedynie o potencjale tego kanału, a tam gdzie potencjał jest spory, chętnych to jego wykorzystania nie brakuje i o skuteczność trzeba powalczyć. Przy około 269 miliardach e-maili wysyłanych każdego rywalizacja o i tak bardzo rozproszoną uwagę odbiorców jest ogromna, ale gra jest warta świeczki. Według badania przeprowadzonego przez McKinsey & Company, e-mail marketing wciąż jest nawet 40 razy skuteczniejszy niż działania w mediach społecznościowych, bo szybciej skłania klientów do podjęcia decyzji o zakupie.

Co to jest kampania e-mail marketingowa?

Kampania e-mail marketingowa to nic innego jak wiadomość rozsyłana do określonej grupy odbiorców, których chcemy zachęcić do podjęcia danej aktywności. Może to być zapis do newslettera, odwiedziny na stronie sprzedażowej, pobranie e-booka czy też dokonanie zakupu.

Kiedy kampania jest skuteczna? Oczywiście, kiedy odbiorcy zachowają się dokładnie tak, jak tego chcemy, czyli zapiszą się na newsletter, odwiedzą naszą stronę sprzedażową, pobiorą e-booka albo coś kupią.

E-mail marketing jest idealnym narzędziem do budowania i podtrzymywania relacji z klientami, co przekłada się na generowanie sprzedaży. O to, by tak się stało, trzeba jednak zadbać nie tylko przygotowując chwytliwą kreację reklamową. Walka o uwagę klientów zaczyna się dużo, dużo wcześniej, a działania przygotowawcze obejmują gromadzenie bazy kontaktów i jej segmentację. Dopiero potem można przejść do przygotowywania kreacji, która powinna być jak najmocniej dopasowana do oczekiwań konkretnych odbiorców. Najpierw trzeba je jednak poznać.

Jak prowadzić skuteczne działania e-mail marketingowe?

Skuteczne kampanie e-mail marketingowe mają swój początek w bazie kontaktów, która powinna składać się z adresów e-mail tych klientów, którzy są zainteresowani tym, co masz do zaoferowania. Najlepiej więc zadbać o stworzenie własnej, bo choć wciąż często zleca się kampanie na zewnątrz, ich skuteczność zwykle jest dużo niższa.

Własna baza adresów daje dużo więcej możliwości, które mają szansę przełożyć się na sprzedaż. Składa się bowiem z adresów osób, które są zainteresowane tym, co masz do powiedzenia, a co za tym idzie – mogą kupić to, co sprzedajesz.

Jak jednak zbudować własną bazę? Idealnym sposobem jest zachęcenie użytkowników do zapisania się na newsletter. Muszą wiedzieć, że mają taką możliwość, ale także widzieć ku temu wyraźny powód. By tak było, możesz zaoferować im rabat na pierwsze lub drugie zakupy albo darmową dostawę. Proces ten, choć żmudny i wymagający wysiłku, na pewno się opłaci, bo – dzięki analizie zachowania własnych użytkowników – możemy personalizować wysyłane treści, by był zwiększać ich skuteczność.

Niedawna ankieta przeprowadzona przez Forbes Insights i Arm Treasure Data wśród 200 liderów marketingu wykazała, że tam, gdzie personalizacja jest stosowana w zdecydowany sposób, przedsiębiorstwa osiągają pozytywne wyniki.

40 proc. ankietowanych dyrektorów twierdzi, że ich wysiłki w zakresie personalizacji klientów miały bezpośredni wpływ na maksymalizację sprzedaży, rozmiaru koszyka i zysków w e-commerce
(źródło: Forbes).

 

Użytkownicy, którzy zdecydowali się zostawić Ci swojego maila, mogą jednak w każdej chwili wycofać zgodę na otrzymywanie Twoich treści, co gwarantują przepisy. Warto więc zadbać o to, by nie chcieli tego zrobić, dostarczając im przydatne materiały.

W e-commerce nie jest to jednak znowu takie trudne, można bowiem tworzyć i wysyłać treści spersonalizowane w oparciu np. o dane pokazujące najczęściej odwiedzane kategorie produktowe, listę życzeń, lub tworzyć specjalne oferty (np. Powrót do szkoły czy Początek wakacji). Pretekst nie jest zresztą tak istotny, chodzi o to, by użytkownikowi zaoferować coś, co może go zainteresować, bo nawet jeśli nie dokona zakupu w danej chwili, nie uzna maila za zaśmiecanie skrzynki.

Jak segmentować bazę odbiorców i personalizować komunikat?

W każdej, odpowiednio szerokiej bazie klientów, można wyodrębnić kilka charakterystycznych podgrup, które przywykło się nazywać segmentami. Do najbardziej podstawowych należą segmenty takie jak:

  • klient potencjalny,
  • klient nowy,
  • klient obecny,
  • klient nieaktywny.

Korzystając z tego podziału, możemy tak dopasować przekaz do każdej z tych grup, by skutecznie zachęcić użytkowników do podjęcia aktywności. To jednak dopiero początek.

Kolejne segmenty możemy tworzyć indywidualnie na podstawie danych, które – pośrednio lub bezpośrednio – udostępniają nam nasi użytkownicy. By zebrać ich jak najwięcej, można o nie poprosić np. w formie ankiety, ale niezbędne jest również nieustanne monitorowanie zachowań np. przy wykorzystaniu Google Analytics. Możesz podzielić klientów ze względu na dane demograficzne, zachowania, lokalizację, itp. Wszystko zależy od tego, jakie produkty i usługi sprzedajesz.

Odpowiednio podzielona baza, pozwoli precyzyjnie dobrać komunikaty do jej potrzeb. Sama kreacja reklamowa, również powinna dawać klientowi poczucie wyjątkowego traktowania. Treści, które trafiają do użytkowników nie powinny przytłaczać ani ilością tekstu, ani liczbą, powinny jednak być wizualnie, czytelne i zrozumiałe.

Szczególną uwagę powinno zwracać się na tematy wiadomości. Powinny skłaniać do otwarcia, co rodzi pokusę tworzenia ich na tabloidową modłę. Click-baitowowego stylu, powinniśmy jednak bezwzględnie unikać. „Oszukańcze” nagłówki nawet jeśli zapewnią spory współczynnik otwarć (tzw. open rate, czyli łączna liczba użytkowników, którzy otworzyli wiadomość), nie przełożą się na wzrost sprzedaży, a ostatecznie o nią właśnie chodzi.

Jak analizować skuteczność działań e-mail marketingowych?

Wskaźniki obrazujące liczbę kliknięć (click-through-rate – CTR) czy otwarć (open rate – OR) nie powinny być celem samym w sobie, bo nie są w stanie powiedzieć prawdy o tym, jak nasze maile wpływają na biznes.

By właściwie ocenić skuteczność naszych działań e-mail marketingowych, trzeba skupić się na danych sprzedażowych, a – by to zrobić trzeba zintegrować platformę wysyłkową z Google Analytics i – jeśli z niego korzystamy – z CRM-em. Powiązanie danych sprzedażowych z danymi płynącymi z platform e-mail marketingowych, pozwala też lepiej połączyć wysiłki marketerów z rzeczywistymi wynikami biznesowymi organizacji.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość