Czym jest growth hacking i jak może usprawnić działanie firmy?

growth hacking

Growth hacking to coraz popularniejsza technika marketingowa, która pozwala przyspieszyć rozwój przedsiębiorstwa. Czym różni się od tradycyjnego marketingu? Gdzie się sprawdzi i na jakich działaniach się skupia? Na czym polega zawód growth hackera i jakich umiejętności wymaga?

Co to jest growth hacking?

Growth hacking jest to relatywnie młoda koncepcja, której innowacyjność polega na nowym, świeżym spojrzeniu na podejmowane działania marketingowe. Jej celem jest osiągnięcie wzrostu i zysków firmy w krótszym czasie i przy użyciu nieszablonowych rozwiązań. Dzięki temu rozwój przedsiębiorstwa następuje szybciej niż w przypadku inwestowania w tradycyjne aktywności marketingowe.

Zadaniem growth hackera jest stosowanie skalowalnych działań, które pozwalają zwiększyć liczbę klientów i generowane zyski.

Czym różni się growth hacking od tradycyjnego marketingu?

Idea growth hackingu opiera się na opracowaniu działań tańszych od typowego digital marketingu. Nie zakłada wykluczenia dotychczasowych metod, a efektywniejsze korzystanie z nich. Mowa np. o automatyzacji marketingu, monetyzowaniu obecności w social mediach czy o dokładniejszym targetowaniu.

Precyzyjne określenie grupy docelowej i sporządzenie charakterystyk potencjalnych klientów (person) to punkt wyjściowy do prowadzenia dalszych działań, które pomogą obniżyć koszt pozyskania leada.

Baza potencjalnych klientów to jedna z taktyk growth hackingu

Niezależnie od tego, czym zajmuje się firma to klienci stanowią paliwo do dalszego rozwoju przedsiębiorstwa. Systematyczne gromadzenie kontaktów do osób, które w przyszłości mogą stać się płacącymi leadami to nadrzędny cel growth hackera. Jednym ze sposobów, który pozwoli zgromadzić zaangażowane audytorium jest regularne tworzenie bezpłatnego contentu. Aby zrealizował założony cel, powinien rozwiązywać problemy nurtujące przedstawicieli grupy docelowej i opisywać atrakcyjne dla niej zagadnienia.

Gdzie sprawdzi się growth hacking?

Pierwotnie ta taktyka była chętnie stosowana przez amerykańskie start-upy, które nie posiadały dużych kwot na działania marketingowe. Dla nich istotne było przede wszystkim dynamiczne zwiększanie grupy klientów dzięki maksymalizowaniu efektów z podejmowanych wysiłków.

Działania zmierzające do zwiększenia świadomości marki są w przypadku growth hackingu zastępowane przez dokładne targetowanie i wykorzystanie analityki do kierowania swoich reklam ku ściśle sprecyzowanej grupie odbiorców. Budowanie rozległych, ale nieefektywnych zasięgów nie dostarczy bowiem takich efektów jak dotarcie z komunikatem do odpowiedniej grupy docelowej.

Co musi umieć skuteczny growth hacker?

Prowadzenie efektywnych działań przez growth hackera jest możliwe przy posiadaniu wiedzy dotyczącej:

  • social mediów i metod dotarcia do ściśle dopasowanej grupy potencjalnych klientów,
  • content marketingu, który pomaga w budowaniu wizerunku eksperta w danej dziedzinie oraz gromadzeniu audytorium,
  • analityki i optymalizacji, dzięki której GH będzie w stanie śledzić skuteczność podejmowanych przez siebie działań oraz testów A/B.

Jakie jeszcze umiejętności powinien prezentować growth marketer? Przede wszystkim – interesować się nowinkami technologicznymi oraz być dobrym sprzedawcą. To pozwoli mu we wsłuchiwanie się w potrzeby i problemy grupy docelowej, a tym samym – na zaprojektowanie metod i komunikacji, która przyciągnie klientów.

Lead magnet jako jeden z elementów growth hackingu

Sukcesywne gromadzenie bazy potencjalnych klientów powinno stanowić punkt wyjściowy działań w każdej firmie. Jak skutecznie przyciągać do siebie osoby, które w przyszłości mogą stać się stałymi klientami?

Jedną z takich taktyk jest opracowanie darmowego materiału (ebooka, narzędzia, dostępu do materiału video), który stanowi realną wartość dla użytkownika. Cel, jaki powinien przyświecać przy tworzeniu takiego cyfrowego produktu to spełnienie oczekiwań potencjalnego klienta w jakimś wąskim zakresie – poradnik rozwiązujący jakiś problem czy narzędzie on-line. Długofalowa perspektywa zakłada zwiększenie szansy na zmonetyzowanie takiego przedsięwzięcia dzięki zbudowanemu zaangażowaniu na linii marka-odbiorca.

Przyspieszenie rozwoju firmy wymaga testów i weryfikowania hipotez

Nie ma uniwersalnych hacków, które sprawdzą się wszystkich branżach. Kopiowanie konkurencji lub działań aktywizujących sprzedaż podejmowanych przez start-upy może nie przynieść oczekiwanych rezultatów. Śledzenie nowinek i trendów jest jak najbardziej wskazane w ramach inspiracji, jednak określenie ostatecznych kierunków działań w swojej niszy powinno być poprzedzone testami A/B oraz weryfikowaniem swoich przypuszczeń. Opracowanie skutecznych „hacków” wymaga czasu i prób.

Najważniejsze pytania

  1. 🔸Co to jest growth hacking?

    To strategia marketingowa mająca na celu osiągnięcie jak największych zysków w jak najkrótszym czasie.

  2. 🔸Czym różni się growth hacking od zwykłego marketingu?

    Celem grwoth hackingu jest uzyskanie wzrostu szybciej i taniej niż w przypadku zwykłych działań marketingowych.

  3. 🔸Gdzie sprawdzi się grotwth hacking?

    Początkowo metoda ta była stosowana głównie w startupach, dziś sprawdzi się wszędzie tam, gdzie potrzebny jest szybki, dynamiczny wzrost sprzedaży i rozpoznawalności.

  4. 🔸Jakie umiejętności powinien mieć growth hacker?

    Przede wszystkim z dziedziny social mediów, skutecznego content marketingu oraz analityki i optymalizacji.

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość