Strategie na treści na Twoim blogu: hub & spoke i pillar content

hub & spoke

Czy masz strategię na content na swoim blogu, stronie firmowej? Jeśli nie, przedstawiamy dwie możliwości: hub & spoke i pillar content. Na czym polega każda z nich i która będzie najlepsza w Twoim przypadku? Przeczytaj nasz artykuł.

W nomenklaturze marketingowej istnieje wiele terminów używanych w podobnym kontekście. Niektóre z nich bywają wykorzystywane zamiennie, inne zaś zyskują nowe znaczenie w obliczu pojawiających się możliwości. Duża część przedsiębiorstw interpretuje znane już określenia, tworząc własny firmowy żargon. To sprawia, że język marketingowy jest niezwykle obszerny, a duża część terminów ma niedoprecyzowane znaczenie. Przedstawimy w niniejszym artykule podobieństwa i kwestie odróżniające od siebie dwie strategie marketingowe SEO: hub and spoke oraz pillar content.

Hub & spoke: strategia SEO. Czym się charakteryzuje?

Nieprzypadkowo nazwa strategii hub and spoke skorelowana jest z nazewnictwem rowerowym. Ten model strategiczny można porównać do koła, w którym piasta tworzy część centralną (hub), a od niej odchodzą poszczególne szprychy, zapewniające wytrzymałość i wsparcie (spoke).

Strategie sprzedażowe, działające w modelu h&s, przeznaczone są do równania się z innymi podmiotami, wykorzystującymi pożądane słowo kluczowe. Jest to skuteczniejsza forma konkurowania: jeden post na blogu (na jedno słowo kluczowe) zwykle nie wystarcza, aby skutecznie pozycjonować witrynę na tle podmiotów konkurencyjnych.

Konstrukcja modelowa i cel wykorzystania hub and spoke

W strategii hub & spoke można wyróżnić dwa główne elementy tworzące zwięzłą całość. Są nimi centrum oraz peryferia (podtematy). Celem centrum jest kierowanie odwiedzających stronę internetową do poszczególnych podstron. Strona główna stanowi pewien zbiór odnośników, spis treści, nawigujący do artykułów obejmujących podtematy.

Aby zwiększyć skuteczność takiego działania:

  • piasta (hub) powinna być połączona z wszystkimi odnośnikami (spoke);
  • każda szprycha powinna być skojarzona z innymi szprychami;
  • musi występować reakcja zwrotna: każda szprycha powinna wracać do piasty.

Strategia SEO. Zalety wykorzystania strategii hub and spoke w praktyce

Model h&s jest skuteczny dzięki pełnemu wykorzystaniu struktury witryny. To jedna z najlepszych możliwości wypracowania przewagi, w szczególności gdy konkurenci nie wykorzystują potencjału tworzenia technicznego contentu SEO.

Strategia hub and spoke działa w obiegu zamkniętym. Każda z podstron może generować część ruchu organicznego, mimo iż podstawowym celem jest uzyskanie dużej ilości wyświetleń na stronie centralnej. Kolejnym aspektem pozytywnym jest niski współczynnik bounce rate na stronie-matce. Na korzyść tego zjawiska działa także korelowanie wszystkich elementów strategii ze sobą: zwiększa to czas przebywania na stronach i ułatwia nawigację użytkownikowi.

Hub & spoke vs pillar content. Czym się różnią te dwie strategie marketingowe?

Strategia pillar content odnosi się do tworzenia długiej, wartościowej treści, wyczerpującej omawiany temat. Głównym celem wykorzystania jej w praktyce jest przyciągnięcie i zatrzymanie odwiedzającego na danej stronie internetowej. W nomenklaturze marketingowej taki model realizowania strategii określany jest także mianem flagship content (treść flagowa), cornerstone content (kamień węgielny strony), etc.

Strony działające w modelu pillar skupiają całą zawartość w jednym miejscu, a nie jak jest w przypadku h&s – na różnych podstronach. Potencjał tak budowanych witryn ma swoje potwierdzenie w badaniach:

Treści dłuższe niż 3000 słów otrzymują ponad 75% więcej odnośników odsyłających, niż artykuły krótsze niż 1000 słów.

Co sprawia, że strategie sprzedażowe pillar content są skuteczne?

Internauci mogą preferować pojedynczy, obszerny artykuł niż zbiór krótszych artykułów, rozsianych w różnych miejscach. Co więcej, długie, złożone treści, wzmacniają budowany przekaz i zaświadczają o autorytecie twórcy. Bardzo często wykorzystuje się spis treści, umieszczany w górnej sekcji strony. Pomaga on internautom w sprawnym poruszaniu się po podstronie.

Pillar content stanowi zatem zbiór wszystkich szprych (spoke), połączeń i punktu centralnego (hub). Taka strategia skupia wszystkie treści w jednym miejscu, bez konieczności żmudnego budowania poszczególnych połączeń między centralą, a artykułami tematycznymi.

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość