Jak stworzyć ebooka i co zrobić, żeby go wydać? | ifirma.pl

E-book – jak stworzyć elektroniczną wersję książkowej publikacji?

jak stworzyć ebooka

Kiedy na rynku pojawiły się e-booki, były kojarzone wyłącznie z elektroniczną formą książek papierowych. Łatwiejszych do przechowywania oraz praktycznych w czytaniu. Obecnie e-book to nie tylko zapisane w formie pliku powieści, poradniki albo albumy. To wszelkiego rodzaju publikacje, który może wydać dosłownie każdy. Nie jest to bowiem wcale takie trudne, zwłaszcza że na rynku istnieje wiele darmowych narzędzi, które to ułatwiają.

Ebook – co zrobić, aby go wydać?

Proces realizacji e-booka odbywa się na kilku etapach. Pierwszym jest oczywiście stworzenie treści, najczęściej tekstu lub grafik (w przypadku albumów). Kolejnymi krokami do tego, jak zrobić e-booka, są:

  • przygotowanie tematycznej i ciekawej okładki,
  • redakcja tekstu i jego formatowanie (skład e-booka),
  • eksport gotowego pliku w różnych formatach: PDF, EPUB, MOBI,
  • dystrybucja darmowa lub sprzedaż.

Wiedzę o tym, jak stworzyć e-book, który będzie się dobrze prezentował, warto uzupełnić też o informacje typowo marketingowe, czyli jak wypromować swój projekt, aby czerpać z niego największe zyski.

Treść w e-booku

Najważniejsza w e-booku jest jego zawartość, a więc treść, którą można stworzyć w wielu programach tekstowych, zarówno w wersji online, jak i dostępnych do ściągnięcia. Podstawowymi narzędziami są programy z pakietu Microsoft Office oraz Google Docs. Szczególnie te ostatnie są przydatne do tworzenia elektronicznych książek, ponieważ umożliwiają edycję pliku z każdego miejsca i o każdej porze.

Inne aplikacje warte uwagi to Writers Blocks oraz Focus Writer, które mają prosty i intuicyjny interface. Każdy z nich umożliwia podgląd e-booka na żywo, a tym samym wprowadzanie niezbędnych poprawek tam, gdzie znajdzie się jakieś niedociągnięcia.

Redakcja tekstu

Powyższe programy są niezawodne nie tylko przy tworzeniu surowej treści, ale i jej końcowej edycji, czyli redakcji. Nie wystarczy bowiem tylko wiedzieć, jak wydać e-booka, ale również jak go przygotować do składu i publikacji, aby ustrzec się literówek i błędów ortograficznych albo niewłaściwego formatowania. Dlatego e-booki przygotowywane są najczęściej w formacie PDF, który uniemożliwia „rozjeżdżanie się” tekstu typowe dla różnych programów, w których plik jest odtwarzany.

Jak stworzyć e-booka z ciekawą grafiką?

Prócz zawartości książki ważna jest też jej okładka. To ona przyciąga potencjalnego czytelnika i nabywcę. Jak stworzyć okładkę e-booka z ciekawą grafiką, która ściągnie na siebie uwagę? Przede wszystkim wykorzystując profesjonalne narzędzia takie jak Coolors, Canva albo Creative Market, zaś dla bardziej zaawansowanych sprawdzi się nawet PhotoShop.

Należy dobrać odpowiednie kolory i dopasowany do nich kontrast. Jeśli nie używamy autorskiego zdjęcia, można sięgnąć po jedno z banku fotografii, upewniając się najpierw co do zakresu wykorzystania praw autorskich. Warto rozejrzeć się między innymi po Pixabay, Pexels, Iconfinder czy Librestock.

Łączenie treści i grafiki

Mając już zarówno graficzne opakowanie (okładkę), jak i bogatą zawartość (tekst), można rozpocząć składanie e-booków wedle ustalonego projektu. Ten obejmuje głównie sprawy techniczne: liczbę stron, wielkość i rodzaj czcionki, rozmieszczenie wewnętrznych zdjęć czy grafik (jeśli są), marginesy itp.

Proces składania książki w formie elektronicznej można sobie także ułatwić intuicyjnymi narzędziami. Przydadzą się chociażby wspomniana Canva, ale też chyba znany wszystkim Microsoft Power Point, który często używany jest jako program do tworzenia e-booków i ich eksportowania do PDF.

Jak wydać e-booka i go dystrybuować?

Mając gotowy plik PDF, EPUB albo MOBI, czyli mówiąc wprost: już wydanego e-booka, można rozpocząć etap jego dystrybucji. Może być darmowa – co wykorzystywane jest np. w pracach naukowych czy przy publikacjach na uczelniach i w ośrodkach badawczych – jak i odpłatna.

Najczęściej używa się w tym celu mailingów lub list kontaktowych, a plik z gotową książką przesyła w newsletterach do osób, które się do nich zapisały. Opcja odpłatna wymaga już większego zaangażowania i bazuje na takich wtyczkach jak EasyDigital downloads czy WooCommerce ułatwiających automatyzację procesu sprzedaży.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość