Jak stworzyć e-booka:
Ebook – co zrobić, aby go wydać?
Proces realizacji e-booka odbywa się na kilku etapach. Pierwszym jest oczywiście stworzenie treści, najczęściej tekstu lub grafik (w przypadku albumów). Kolejnymi krokami do tego, jak zrobić e-booka, są:
- przygotowanie tematycznej i ciekawej okładki,
- redakcja tekstu i jego formatowanie (skład e-booka),
- eksport gotowego pliku w różnych formatach: PDF, EPUB, MOBI,
- dystrybucja darmowa lub sprzedaż.
Wiedzę o tym, jak stworzyć e-book, który będzie się dobrze prezentował, warto uzupełnić też o informacje typowo marketingowe, czyli jak wypromować swój projekt, aby czerpać z niego największe zyski.
Treść w e-booku
Najważniejsza w e-booku jest jego zawartość, a więc treść, którą można stworzyć w wielu programach tekstowych, zarówno w wersji online, jak i dostępnych do ściągnięcia. Podstawowymi narzędziami są programy z pakietu Microsoft Office oraz Google Docs. Szczególnie te ostatnie są przydatne do tworzenia elektronicznych książek, ponieważ umożliwiają edycję pliku z każdego miejsca i o każdej porze.
Inne aplikacje warte uwagi to Writers Blocks oraz Focus Writer, które mają prosty i intuicyjny interface. Każdy z nich umożliwia podgląd e-booka na żywo, a tym samym wprowadzanie niezbędnych poprawek tam, gdzie znajdzie się jakieś niedociągnięcia.
Redakcja tekstu
Powyższe programy są niezawodne nie tylko przy tworzeniu surowej treści, ale i jej końcowej edycji, czyli redakcji. Nie wystarczy bowiem tylko wiedzieć, jak wydać e-booka, ale również jak go przygotować do składu i publikacji, aby ustrzec się literówek i błędów ortograficznych albo niewłaściwego formatowania. Dlatego e-booki przygotowywane są najczęściej w formacie PDF, który uniemożliwia „rozjeżdżanie się” tekstu typowe dla różnych programów, w których plik jest odtwarzany.
Jak stworzyć e-booka z ciekawą grafiką?
Prócz zawartości książki ważna jest też jej okładka. To ona przyciąga potencjalnego czytelnika i nabywcę. Jak stworzyć okładkę e-booka z ciekawą grafiką, która ściągnie na siebie uwagę? Przede wszystkim wykorzystując profesjonalne narzędzia takie jak Coolors, Canva albo Creative Market, zaś dla bardziej zaawansowanych sprawdzi się nawet PhotoShop.
Należy dobrać odpowiednie kolory i dopasowany do nich kontrast. Jeśli nie używamy autorskiego zdjęcia, można sięgnąć po jedno z banku fotografii, upewniając się najpierw co do zakresu wykorzystania praw autorskich. Warto rozejrzeć się między innymi po Pixabay, Pexels, Iconfinder czy Librestock.
Łączenie treści i grafiki
Mając już zarówno graficzne opakowanie (okładkę), jak i bogatą zawartość (tekst), można rozpocząć składanie e-booków wedle ustalonego projektu. Ten obejmuje głównie sprawy techniczne: liczbę stron, wielkość i rodzaj czcionki, rozmieszczenie wewnętrznych zdjęć czy grafik (jeśli są), marginesy itp.
Proces składania książki w formie elektronicznej można sobie także ułatwić intuicyjnymi narzędziami. Przydadzą się chociażby wspomniana Canva, ale też chyba znany wszystkim Microsoft Power Point, który często używany jest jako program do tworzenia e-booków i ich eksportowania do PDF.
Jak wydać e-booka i go dystrybuować?
Mając gotowy plik PDF, EPUB albo MOBI, czyli mówiąc wprost: już wydanego e-booka, można rozpocząć etap jego dystrybucji. Może być darmowa – co wykorzystywane jest np. w pracach naukowych czy przy publikacjach na uczelniach i w ośrodkach badawczych – jak i odpłatna.
Najczęściej używa się w tym celu mailingów lub list kontaktowych, a plik z gotową książką przesyła w newsletterach do osób, które się do nich zapisały. Opcja odpłatna wymaga już większego zaangażowania i bazuje na takich wtyczkach jak EasyDigital downloads czy WooCommerce ułatwiających automatyzację procesu sprzedaży.
Chcesz wiedzieć więcej na temat self-publishingu? Przeczytaj również nasz tekst o samodzielnym wydawaniu e-booka i dowiedz się, ile może kosztować przygotowanie e-booka od zera do gotowego projektu.
Podziel się z innymi: