Influencer marketing. Jak znaleźć odpowiedniego influencera dla swojej kampanii?

jak znaleźć influencera

Influencer marketing tylko z pozoru wydaje się nieskomplikowany. Pojawienie się efektów współpracy w przestrzeni publicznej to zaledwie wierzchołek góry lodowej; stanowi ono bowiem rezultat dogłębnego researchu, analiz, negocjacji i procesów projektowych. Jak zatem znaleźć influencera na miarę swoich potrzeb i jak sprawdzić jego wiarygodność? Zapraszamy do lektury.

Jak znaleźć influencera - omówione zagadnienia:

Rodzaje influencerów

Na wstępie warto poczynić pewne rozróżnienia, które pozwolą lepiej zrozumieć jak znaleźć influencera. Influencer bowiem influencerowi nierówny. Posiadają oni odmienne pod względem ilości grona odbiorców; różnią się także przez wzgląd na rodzaj prezentowanych treści. Pierwsza ze wspomnianych kategoryzacji pozwala na wyodrębnienie trzech grup:

  • mikroinfluencerów – dysponujących zasięgami w liczbie w przybliżeniu od 1000 do 100 000 odbiorców,
  • makroinfluencerów – których obserwuje od 100 000 do 1 000 000 osób,
  • megainfluencerów – o zasięgach przewyższających 1 000 000 obserwujących.

W publikacji autorstwa Patrycji Góreckiej-Butory znaleźć można informację, że najczęściej współprace podejmowane są z mikroinfluencerami (ponad 46%) oraz tymi o średnich zasięgach, gdyż ci „więksi” pod względem liczb ograniczani są wieloletnimi kontraktami z dużymi graczami, zakładającymi wyłączność w zakresie promocji określonych kategorii produktowych.

Liczby to jednak za mało, aby podjąć decyzję o współpracy z daną osobą. Chcąc promować swój produkt, znajdź influencera, którego profil aktywności lub cechy będą w pewnym stopniu spójne z jego charakterystyką. Z tej perspektywy kluczowe jest dokonanie kolejnej kategoryzacji influencerów na:

  • liderów – osoby o dużej charyzmie, które przyciągają tłumy swoją osobowością,
  • specjalistów – dysponujących znaczną wiedzą w określonej dziedzinie,
  • aktywistów – zaangażowanych społecznie, ekologicznie, politycznie lub gospodarczo,
  • artystów – których działalność zawodowa jest związana ze sztuką lub którzy mają wysoce rozwinięty zmysł estetyczny, uwidaczniany w postaci proponowanych treści,
  • lifestylerów – kreujących treści związane z życiem codziennym, modą, urodą, podróżami itd. 

Influencer marketing. Jak znaleźć odpowiedniego influencera dla swojej kampanii?

Jak znaleźć influencera?

Jeżeli chcesz znaleźć influencera, masz do dyspozycji kilka równie trafnych rozwiązań. Pierwszym z nich są bazy influencerskie, oferowane przez wiele podmiotów pośredniczących w zawieraniu tego typu transakcji.

Można też poprzestać na własnych obserwacjach, wykorzystując dostępne narzędzia, takie jak  InfluTool, SocialBakers, Upfluence.com, hypeauditor.com, freeskout.com, Sprout Social czy iconosquare i wybrać inflluencera „skrojonego” na własne potrzeby. Pozwalają one na wyszukanie influencerów podpadających pod pożądane kategorie, o ile posiada się podstawowe umiejętności w zakresie analizy danych. 

Inną atrakcyjną (i darmową opcją) są grupy na Facebooku, zrzeszające przedsiębiorców i influencerów. Poczynione w tym przypadku oszczędności realizowane są jednak w tym przypadku kosztem czasochłonności i braku profesjonalnej weryfikacji danego influencera.

W końcu, chcąc znaleźć influencera, możesz wykorzystać dostępne, profesjonalne kontakty lub skorzystać z pomocy doradców. 

Jak sprawdzić influencera? 

Influencer marketing ma to do siebie, że niekiedy imponujące liczby powiązane z określonymi kontami nie przekładają się na realną wartość współprac. Zasięg (niekiedy sztucznie podbijany) nie świadczy bowiem o rzeczywistym wpływie – to zaangażowanie jest miarą pozycji influencera. Dlatego też, zanim zdecydujesz się na spisanie kontraktu, sprawdź influencera.

Możesz to zrobić we własnym zakresie, analizując dane dostępne na kanałach influencera, wyniki zbiorcze jego działalności, te powiązane z kampaniami zbliżonymi do Twojej lub z wpisami o podobnej tematyce.

W analizie dostępnych danych pomocne będą dostępne na rynku narzędzia, takie jak Google Analytics, dzięki którym możliwe jest śledzenie ruchu na stronie, źródeł tego ruchu, zachowań użytkowników, współczynnika odrzuceń, danych demograficznych i o wiele, wiele więcej.

Aby sprawdzić influencera, kluczowa jest też weryfikacja:

  • liczb odnoszących się do obserwujących profil względem tych świadczących o ich zaangażowaniu (liczba reakcji, komentarzy, udostępnień),
  • liczby unikalnych użytkowników (wiele wyświetleń może pochodzić tylko od jednej osoby),
  • regularności wpisów,
  • jakości wpisów,
  • sentymentu uwidacznianego w postaci reakcji i komentarzy,
  • wykorzystywanych kanałów komunikacji.

Najważniejsze pytania

  1. 🔸Jak znaleźć influencera do swojej kampanii?

    Można to zrobić, korzystając z dostępnych baz influencerów; na grupach Facebooka; korzystając z narzędzi, takich jak InfluTool, SocialBakers, Upfluence.com, hypeauditor.com, freeskout.com, Sprout Social czy iconosquare lub czyniąc użytek z rad osób doświadczonych w tej dziedzinie.

  2. 🔸Jak sprawdzić influencera?

    Aby influencer marketing przyniósł Ci oczekiwane korzyści, powinieneś zweryfikować, czy wywiera on rzeczywisty wpływ na odbiorców. Pomocne w tym zakresie będą dane, takie jak wskaźnik zaangażowania (engagement rate - eg), jakość dostarczanego contentu, regularność wpisów, dane demograficzne, kanały komunikacji itp.

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość