Prowadzenie biznesu na YouTube: zajawka kanału

zajawka kanału youtube

Co możesz zrobić, by zainteresować osoby, które nawet przypadkiem trafiły na Twój kanał na YouTube? Jednym z najskuteczniejszych sposobów jest zajawka kanału – czyli krótki trailer, taki jak pojawiające się przed wydaniem kinowego hitu. W jednym i drugim przypadku o sukcesie decyduje pierwsze 30 sekund. Co jeszcze warto wiedzieć o zwiastunie kanału? Jak skutecznie wykorzystać to narzędzie?

Dlaczego Twój kanał na YouTube potrzebuje zajawki?

Nie oszukujmy się – o ile Twój kanał nie należy jeszcze do najpopularniejszych na polskim YouTube, to prawdopodobnie nikt nie będzie kojarzył jego nazwy ani Ciebie jako twórcy. Większości osób, które w jakiś sposób na niego trafią, przyda się więc jakaś konkretna informacja o tym czego dotyczy i co można na nim znaleźć. Domyślnie ich oczom ukaże się lista ostatnio dodanych filmów, ale nie każdy będzie miał ochotę na przeglądanie ich zawartości, by dowiedzieć się jakiej tematyki dotyczą.

Przygotowanie krótkiego wideo, w którym przedstawisz widzom zawartość i omawianą tematykę bez wątpienia pomoże rozbudzić ich zainteresowanie i pozostać na dłużej. O ile oczywiście przygotujesz coś ciekawego. Sam serwis domyślnie prezentuje zajawkę nowym osobom, które nie subskrybują jeszcze Twojego kanału – jest ona wówczas automatycznie wyświetlana i towarzyszył jej będzie dodany przez Ciebie opis, dlatego są to elementy, którym warto poświęcić uwagę.

Zajawka na kanał YouTube – z czego powinna się składać?

Podobnie jak w przypadku trailera zapowiadającego nadchodzący film, również Twoje wideo ma maksymalnie około 30 sekund na zainteresowanie widzów. Jeśli w tym czasie nie uda Ci się rozbudzić ich ciekawości, to najprawdopodobniej nie będą oglądali dalszej części, dochodząc do wniosku, że nie znajdą u Ciebie nic ciekawego. Co warto więc umieścić w tak krótkim czasie, by zainteresować odwiedzających?

Warto postarać się, by zajawka kanału YouTube była esencją tego, co można na nim znaleźć. W tym krótkim czasie, przez jaki uda Ci się utrzymać uwagę widza postaraj się przekazać mu jak najklarowniejszy obraz tego, co u Ciebie znajdzie i dlaczego to tu powinien zatrzymać się na dłużej.

Nie zawsze najlepszym wyjściem okaże się opowiadanie o kanale – bardzo często lepsze efekty osiągniesz, po prostu pokazując fragmenty dodanych materiałów, urywki związane z jego powstawaniem lub najśmieszniejsze fragmenty (w zależności od jego charakteru). Zajawka powinna rozbudzać ciekawość i zachęcać do samodzielnej eksploracji tworzonych przez Ciebie treści, a nie być po prostu nachalną reklamą, połączoną z „żebraniem” o subskrypcje i lajki.

Rzuć kilka argumentów pokazujących jaką ciekawą treść i wartość możesz im zaoferować, a na ekranie kończącym materiał reklamowy umieść kilka plansz przekierowujących do najciekawszych filmów.

Jeśli analizujesz napływ widzów na kanał (np. korzystając z narzędzia YouTube Analitics), to przyjrzyj się temu, jakie słowa kluczowe sprowadziły ich do Ciebie, a także zwróć uwagę na to, jakie materiały cieszą się największą oglądalnością i dokładnie na nich skup się w zajawce swojego kanału. Z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że są to Twoje najlepsze filmy, więc odnosząc się do nich, zachęcisz widza do dalszej eksploracji dodanych materiałów.

Co zyskują kanały na YouTube dzięki zajawkom?

Bez wątpienia większość widzów odwiedzających Twój kanał trafi na niego z wyszukiwarki i to właśnie treść zamieszczonych na nim filmów będzie odgrywała pierwszorzędną rolę w pozyskaniu ich zainteresowania. Jednak jeśli chcesz przekonać ich do pozostania z Tobą na dłużej i subskrybowania kanału, to umiejętnie przygotowana zajawka okaże się ogromną pomocą.

Nie zapominaj także, że niektórzy odwiedzą Twoją stronę na YouTube, przychodząc z innych social mediów (np. jeśli masz w zwyczaju umieszczać odnośniki do nowych materiałów lub używasz linku do kanału w stopce, pisząc nowe posty) – ukazujący się ich oczom krótki materiał opisujący co tu znajdą, pomoże podjąć decyzję o pozostaniu na dłużej.

Nic dziwnego, że niemal każdy odnoszący sukcesy na tej platformie kanał (polski i zagraniczny) ma profesjonalnie opracowany i starannie przemyślany trailer. To nie tylko okazja do zachęcenia widzów do pozostania, ale również element spójnego brandingu, wskazujący na pełen profesjonalizm we wszystkim, co robisz – a trudno o skuteczniejszą rekomendację wstawianych przez Ciebie treści.

YouTube kanał i zajawki – jakich błędów unikać?

Przede wszystkim – nie rób niczego na siłę. Zajawka powinna być kwintesencją i najciekawszym materiałem na całym kanale, której każda sekunda jest precyzyjnie zaplanowana i przedstawiona w najlepszy możliwy sposób. Jeśli więc nie masz pomysłu na to, co wstawić, to lepiej po prostu przez jakiś czas z niej zrezygnuj i ustaw najpopularniejsze wideo jako domyślnie przedstawiany odwiedzającym materiał.

Najlepiej będzie potraktować trailer jako reklamę, którą w każdej chwili widzowie mogą wyłączyć. A kto lubi oglądać długie reklamy? Właśnie dlatego postaraj się, by przygotowany materiał trwał od 30 do 90 sekund. Więcej informacji o kanale widzowie znajdą podczas jego eksplorowania – zadaniem tego filmiku jest jedynie rozbudzić ciekawość.

Nie bądź zbyt nachalny – błagania o lajki czy subskrypcje wbrew pozorom nie przynoszą oczekiwanych rezultatów – znacznie lepiej skup się na tym, dlaczego warto byłoby to zrobić, bez zbędnego naganiania. Po prostu pokaż się z najlepszej strony.

Najważniejsze pytania

  1. 🔸Czy potrzebne są trailery kanałów?

    Nie są one niezbędne, ale bez wątpienia pomagają przekonać do siebie odwiedzających. Właśnie dlatego automatycznie odtwarzane są przez YouTube osobom, które jeszcze nie są subskrybentami. Wszystkie liczące się kanaly korzystają z tego rozwiązania.

  2. 🔸Ile powinna trwać i co zawierać zajawka?

    Idealny czas powinien mieścić się w przedziale 30 do 90 sekund, w których czasie zostanie pokazane coś, co zaintryguje odwiedzających. Mogą to być najciekawsze urywki, zabawne wpadki czy sceny z montowania materiałów. Ważne, żeby było wciągająco i naturalnie – w końcu to Twoja reklama!

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość