Storyboard – czym jest i jak wykorzystać go w produkcji video?
Tworzysz filmy video? W takim razie na pewno wiesz, jak czasochłonne jest to zajęcie. Wymyślenie scenariusza, zadbanie o mnóstwo detali w trakcie nagrań, a potem jeszcze edycja – to wszystko wymaga dobrej organizacji i skupienia.
Na szczęście jest narzędzie, które pozwala zapanować nad tym chaosem i ułatwia każdy aspekt pracy nad filmami – to storyboard.
Storyboard – co to?
Storyboard to nic innego jak scenopis w formie rysunków, który stanowi wskazówki dla osób realizujących film. Przedstawia on to, co dzieje się w video, od pierwszej po ostatnią scenę. Obrazki zawierają podpisy i dodatkowe notatki, przez co gotowy storyboard wygląda jak komiks.
Storyboard na potrzeby krótkiego video, takiego jak reklama, zazwyczaj szkicuje się ręcznie. Istnieją jednak specjalne programy do storyboardów, które ułatwiają tworzenie bardziej profesjonalnych grafik czy nawet animacji. Za darmo dostępne są m.in. StoryboardThat i Storyboarder. Animowany storyboard jest w stanie zaprezentować nie tylko treść nagrania, ale także jego tempo czy czas trwania poszczególnych kadrów.
Przykład storyboardu użytego do stworzenia reklamy. Fot: Rosenfield Media, flickr.com, CC BY 2.0
Storyboard – jak go zrobić?
Oczywiście do pracy nad storyboardem można przystąpić spontanicznie, ale zaplanowane działania zwykle dają lepsze rezultaty. Naostrz więc spokojnie ołówek, zadaj sobie kilka pytań o cel Twojego filmu i zaangażuj współpracowników do burzy mózgów, a następnie oceny efektów.
Etap planowania
Zanim zaczniesz jakąkolwiek pracę nad filmem, zastanów się, dlaczego w ogóle chcesz go nagrać. Czy ma poprawić sprzedaż konkretnych towarów, zwiększyć rozpoznawalność Twojej marki, a może ma stać się instruktażem dla nowych pracowników? Skupienie na wybranym celu pomaga podejmować bardziej świadome decyzje.
Jeśli nad filmem pracujesz w grupie, zbierz ją i zrób burzę mózgów. Wypisz wszystkie pomysły na film, pamiętając, że nie ma złych – może ten, który wydaje się najbardziej niedorzeczny, zainspiruje Was do czegoś przełomowego?
Mając już wizję tego, co ma znaleźć się w nagraniu, możesz nakreślić chronologię scen. Zdecyduj, jak będzie wyglądać początek, co przyniesie rozwinięcie i jak ma się zakończyć film. Zaznacz punkty przejścia – np. zmiany tła, miejsca dodatkowych wstawek.
Zacznij rysować
Na planszy lub kartce narysuj serię kwadratów odpowiadającą liczbie najważniejszych scen i zacznij wypełniać je rysunkami. Najlepiej, jeśli użyjesz w tym celu ołówka (i będziesz miał w zanadrzu gumkę). Szkicując, nie przejmuj się brakiem talentu – rysunki mogą być schematyczne. Ich celem jest przekazanie idei, nie wzbudzanie zachwytu.
Pod każdym z kwadratów możesz umieścić opis akcji lub nawet konkretne dialogi. To także dobre miejsce na wszelkie notatki, informujące np. o tym, że w danej scenie mają pojawić się napisy, albo głos lektora. Może to wyglądać np. tak:
Taki prosty storyboard często będzie wystarczający. Fot: visualpun.ch, flickr.com, CC BY-SA 2.0
I jeszcze kilka praktycznych porad: dobrze, jeśli każde ważne wydarzenie, zmiana, nowość w filmie przedstawione są na osobnym szkicu. Do rysunków warto dodawać strzałki, zaznaczające kierunek poruszania się osób lub obiektów, a także interakcje między nimi. Numerowanie scen i ujęć ułatwi późniejsze odnoszenie się do nich.
Zrewiduj swoje pomysły
Pokaż gotowy storyboard współpracownikom i sprawdź ich reakcje. Teraz, z konkretnym planem przed oczami, macie najlepszą szansę, by przedyskutować pomysły na film i sprawdzić, czy w takiej postaci odpowiada celom, jakie przed nim postawiliście. Uzupełnij to, czego brakuje w storyboardzie, przygotuj scenerię, zbierz wszystkich, którzy mają uczestniczyć w nagraniu i… działaj!
Dlaczego warto stworzyć storyboard?
Choć rysowanie storyboardu może wydawać się kolejnym z wielu obowiązków na liście przy tworzeniu nagrań video, warto poświęcić temu czas. Korzyści jest co najmniej kilka:
Pomaga zebrać myśli: na wstępnym etapie pracy nad scenariuszem filmu, w Twojej głowie może kłębić się wiele myśli, a storyboard pomoże je uporządkować w jeden ciąg i zaprezentować w formie, która ułatwia skupienie na konkretnej wizji.
Ułatwia planowanie nagrania: widząc, co dzieje się w kolejnych minutach nagrania, łatwiej jest zaplanować, jakie narzędzia lub akcesoria będą potrzebne i skoordynować pracę kilku osób, jeśli biorą udział przy produkcji filmu.
Pozwala dzielić się pomysłami: mając pod ręką storyboard, łatwiej jest przekazać swój pomysł na film współpracownikom (ci na pewno wybaczą niewprawne szkice) lub klientom (tym warto pokazać storyboard stworzony w specjalnym programie).
Uproszczenie i oszczędności: storyboard zwiększa efektywność pracy nad filmem – przyspiesza ją, ułatwia wprowadzanie zmian i identyfikację ewentualnych problemów na wczesnym etapie. Ogranicza nagrywanie scen, które zostaną wycięte w postprodukcji i pozwala skupić się na pokazaniu tego, co rzeczywiście ma sens.
Stworzenie filmu, który zrobi wrażenie na odbiorcach i pomoże osiągnąć biznesowe cele, niewątpliwie wymaga wysiłku. Jednak ze storyboardem może to być wysiłek mniejszy i lepiej skoordynowany. Wypróbuj tę metodę – być może okaże się czymś, co na zawsze zmieni Twój sposób pracy nad nagraniami.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Storyboard - co to?
To inaczej scenopis, który ma formę rysunków i stanowi wskazówki dla realizatorów filmu.
Jak zrobić storyboard?
Najprościej po prostu naszkicować najważniejsze sceny na kartce, przy pomocy ołówka.
Jakie sceny umieszczać w storyboardzie?
Najważniejsze, przełomowe dla akcji, te, w których zmienia się sceneria, kierunek ruchu, pojawiają nowe postaci i przedmioty.
Dlaczego warto tworzyć storyboard przez rozpoczęciem prac nad filmem?
Storyboard pozwala uporządkować plany dotyczące realizowanych scen, podzielić się nimi ze współpracownikami, ułatwia wprowadzanie zmian i przyspiesza pracę nad realizacją filmu.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Odszkodowanie i zadośćuczynienie często są używane zamiennie. Z prawnego punktu widzenia są to jednak dwie zupełnie różne formy rekompensaty, które pełnią inne funkcje.
Czasem wystarczy przyjrzeć się swojemu e-sklepowi świeżym okiem, by zauważyć, co naprawdę hamuje sprzedaż. Audyt sklepu internetowego to sposób, by odkryć niewidoczne problemy – od technicznych błędów po nieintuicyjną ścieżkę zakupową. W tym poradniku pokażemy, jak samodzielnie przeprowadzić taki audyt.
Zgromadzenie wspólników w spółce z o.o. pełni istotną rolę w podejmowaniu decyzji dotyczących funkcjonowania spółki, bowiem to na spotkaniach wspólników podejmowane są uchwały, które kształtują dalszy rozwój spółki. Należy jednak pamiętać, że cały ten proces musi być przeprowadzony zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Rynek usług fryzjerskich jest od lat ustabilizowany, a zapotrzebowanie na wykwalifikowanych fryzjerów jest stałe. Fryzjer znajdzie zatrudnienie w salonach fryzjerskich czy też fryzjersko – kosmetycznych, również w takich miejscach jak teatry, telewizja, studia fotograficzne, branża mody, czy też może otworzyć własną działalność gospodarczą. Sprawdź, jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą – salon fryzjerski.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo