Google Analytics. Co to jest i jak zacząć go używać?

Niezależnie od tego, czy prowadzisz bloga, czy stronę sprzedażową, Google Analytics jest absolutnie niezbędny, by zobaczyć, jakie efekty przynoszą Twoje wysiłki i co możesz zrobić, by przynosiły lepsze. Bez analityki, Twój biznes będzie rozwijał się po omacku. Nie jesteś przekonany?

Google Analytics – najważniejsze informacje o Twojej stronie

Oto, tylko kilka pytań, na jakie znajdziesz odpowiedź, dzięki Google Analytics.

  1. Ile osób odwiedza moją stronę internetową?
  2. Gdzie mieszkają użytkownicy i z jakich urządzeń korzystają?
  3. Z jakich stron najczęściej następują przekierowania?
  4. Które podstrony są najpopularniejsze?
  5. Ilu użytkowników zapisuje się na newsletter albo dokonuje zakupu?

Jak zacząć używać Google Analytics

By utworzyć konto Google Analytics, potrzebne jest podstawowe konto Google, którego używasz do usług, takich jak Gmail, Dysk Google, Kalendarz Google czy YouTube. Co ważne, powinno to być konto, do którego tylko Ty – jako właściciel strony – będziesz miał dostęp. Oczywiście, możesz udostępnić konto Google Analytics również innym osobom, ale powinieneś mieć na nim pełną kontrolę. Zasada ta dotyczy zwłaszcza właścicieli stron, którzy działania SEM powierzają zewnętrznym specjalistom.

Po utworzeniu konta, trzeba je skonfigurować. Co to oznacza? Chodzi o to, by odpowiednio zorganizować monitorowane witryny. Jeśli masz jedną – nie ma problemu. Jeśli jednak chcesz monitorować wszystkie swoje firmowe witryny, których masz np. 20, musisz pomyśleć nad właściwą organizacją i czytelnym nazewnictwem. To ważne, bo raz ustalonej konfiguracji, nie da się po prostu przenieść na inne konto, zachowując wszystkie historyczne dane.

Jak zainstalować kod śledzący?

Po zakończeniu konfiguracji, wystarczy kliknąć przycisk „Get Tracking ID button„, by – po zaakceptowaniu warunków Google Analytics – otrzymać kod Google Analytics, który należy osadzić na stronie, w sekcji

.. W przypadku stron zbudowanych na silniku WordPress, można skorzystać z odpowiednich wtyczek, np. Google Analytics by Yoast tak, aby można było łatwo zainstalować kod bez względu na to, jaki motyw jest używany.

Instalacja Google Analytics będzie się jednak różnić się w zależności od używanej platformy (tj. systemu zarządzania treścią takiego jak np. WordPress, kreatora stron internetowych, takiego jak np. Wix.com, czy oprogramowania e-commerce, takiego jak np. Shopify). W przypadku tych najpopularniejszych programów, łatwo jednak znajdziesz odpowiednie instrukcje w sieci.

Po zainstalowaniu kodu śledzenia, Google Analytics będzie w stanie gromadzić i monitorować wszystkie zachowania użytkowników na Twoich stronach.

Jak ustawić odpowiednie cele

Po skonfigurowaniu określonych celów Google Analytics będzie w stanie śledzić konwersje i dostarczać kluczowych informacji, które pomogą Ci określić skuteczność witryny. Mówiąc prościej, Google Analytics będzie wiedziało, kiedy Twoje działania przynoszą pożądany efekt, a kiedy powinieneś coś zmienić, by tak się działo.

Możesz skorzystać z celów:

  • standardowych
  • niestandardowych
  • inteligentnych

Może istnieć maksymalnie 20 celów, których nie można usunąć, ale może je wyłączyć tak, aby raporty były sporządzane.

Szablony mogą pomóc w skonfigurowaniu celów, które będą korespondowały z Twoimi celami biznesowymi. Jeśli jednak nie odzwierciedlają one celów Twojej organizacji, nic nie stoi na przeszkodzie, byś skonfigurował własne, niestandardowe cele, które lepiej opisują zachowania, na których najbardziej Ci zależy.

Gdy wybierzesz opcję Inteligentnych celów, Google Analytics oceni wynik każdej wizyty w Twojej witrynie, co pomoże Ci ustalić, które wizyty mogą doprowadzić do konwersji.

Jak odczytywać dane z Google Analytics?

Istnieje pięć głównych kategorii, z których każda kategoria ma własny pulpit nawigacyjny.

Pulpit „Audience” („Odbiorcy”) pokazuje, w jaki sposób użytkownicy korzystają z twoich treści i kim są. Dowiesz się, ilu użytkowników i sesji miała Twoja witryna, jak długo użytkownicy pozostają w Twojej witrynie i ile stron zazwyczaj odwiedzają.

W sekcji „Demografia” znajdą się informacje na temat ich wieku i płci.

Pulpit „Acquisition” zawiera informacje na temat tego, skąd przychodzą Twoi użytkownicy.

Pulpit „Zachowanie” pozwoli dowiedzieć się, co na niej robię.

„Konwersje” – pokażą, w jaki sposób użytkownicy z różnych kanałów dokonują konwersji.

Podsumowanie:

Raporty, które będziesz otrzymywał dzięki Google Analytics, pozwolą Ci ulepszyć nie tylko funkcjonowanie strony, ale też zoptymalizować ją tak, by jak najbardziej przekłada się na realizację Twoich celów biznesowych. Ponadto, odpowiedzi na pytania o użytkowników pomogą Ci lepiej dostosować do nich działania marketingowe, np. wytypować kanały, w które warto inwestować, i te, z których należy się wycofać.

Zobacz również: Google Ads – jak reklamować się w wyszukiwarce?
▲ wróć na początek

Popularne posty:

UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.

Program do faktur

0.00 zł

ZA DARMO DO 10 FAKTUR/MC

Powyżej: 100 zł/rok (Faktura+)

  • Wszystkie rodzaje faktur
  • Szablony dokumentów
  • CRM
  • Magazyn
  • Wsparcie techniczne
  • Zawsze aktualny
  • JPK Faktura (w pakiecie Faktura+)

WYSTAW PIERWSZĄ FAKTURĘ
pełna lista funkcji

Księgowość internetowa

37.50 zł

KSIĘGUJ SAMODZIELNIE, AUTOMATYCZNIE

45 zł/mc lub 37.50 zł/mc przy płatności za 6 miesięcy

  • 30 dni za darmo i bez zobowiązań!

  • Księgowanie – KPiR i Ryczałt
  • Fakturowanie
  • CRM
  • Magazyn
  • Wsparcie księgowe
  • JPK

WYPRÓBUJ ZA DARMO
pełna lista funkcji

Biuro rachunkowe

99.00 zł

PRZYDZIELIMY CI KSIĘGOWĄ

Wybierz pakiet MINI lub MIDI

  • Pełna obsługa księgowa – KPIR i Ryczałt
  • Dedykowana księgowa
  • CRM
  • Magazyn
  • Wsparcie księgowe
  • JPK

ZLEĆ KSIĘGOWOŚĆ
pełny cennik i zakres usługi

Podane kwoty są kwotami netto za jeden miesiąc. Od 19 lat cena księgowości internetowej nie uległa zmianie. Wszystkie nasze usługi spełniają wymagania RODO.

Przetestuj nasz program do faktur
bez zobowiązań