Personal branding na Twitterze

profil firmy na Twitterze

Twitter, obok Facebooka, jest jednym z najpopularniejszych portali społecznościowych na świecie. Trudno więc nie zadawać sobie pytania – czy mogę go jakoś wykorzystać do budowania własnej marki, a jeśli tak, w jaki sposób. Mam dla was kilka rad.

Twitter, obok Facebooka, jest jednym z najpopularniejszych portali społecznościowych na świecie. Trudno więc nie zadawać sobie pytania – czy mogę go jakoś wykorzystać do budowania własnej marki, a jeśli tak, w jaki sposób. Mam dla was kilka rad. Twitter, czyli mikroblog. Co to oznacza? Ograniczenie publikowanego statusu do 140 znaków. Linki, zdjęcia itd. tez zajmują kawałek ćwieka, czyli posta na Twitterze. Cechami charakterystycznymi są: szybkość komunikacji, mobilność i bezpośredniość.

Najpopularniejsze konta na Twitterze w Polsce?

Honorata Skarbek, Radosław Sikorski, Papież Franciszek, Janusz Palikot oraz Doda (według Sotrender raportu o Twitterze z sierpnia). To oczywiście bardzo popularne osoby, ale przeglądając dalsze miejsca widzimy mniej popularnych dziennikarzy czy celebrytów. Dzięki Twitterowi można się wybić “od nowa”, w czasie kiedy na Facebooku jest już “tłoczno”.

Dla kogo ten Twitter?

Głównymi grupami tweetujacymi w Polsce są: gimnazjaliści i młodzież, politycy, dziennikarze oraz celebryci. To nie znaczy, że inne grupy nie mają tam czego szukać. Jeśli zastanawiasz się czy to miejsce dla Ciebie, skorzystaj z darmowej wyszukiwarki. Wpisując wybrane słowo kluczowe przekonasz się ile osób rozmawia na dany temat. Pamiętaj, że na Twitterze jest mniej użytkowników niż na Facebooku.

Kogo warto obserwować?

@BartekJuszczyk Szef agencji Adweb. Na jego Twitterze znajdziemy linki do jego “magazynu” na paper.li oraz informacje branżowe. @MalczewskaAnna Jest Community Managerem w agencji 121PR. Pokazuje, że w 140 znakach można przekazać bardzo wiele. Warto obserwować dla naprawdę dobrego contentu. @ArturJablonski Jeden z ekspertów Twittera. Obserwując go można się wiele uczyć. Również szkoli z Twittera. @ErykMistewicz Jeśli jeszcze go nie obserwujesz – to dowód, że dopiero zaczynasz przygodę z Twitterem.

Kilka rad

  • Zanim zaczniesz pisać – słuchaj. Pomoże Ci to zrozumieć specyfikę tego medium oraz zidentyfikować potencjalnych wplywowiczow.
  • Nie pisz tylko o sobie. Chyba, że jesteś wielka gwiazda. W przeciwnym wypadku mało kogo interesuje wszystko co kręci się wokół Ciebie czy Twojej firmy.
  • Twitter to nie Facebook – rządzi się innymi prawami. I na pewno nie wklejaj tych samych treści na oba portale.
  • Korzystaj z hasztagi (słowa kluczowe z kratka) umiejętnie. Nie sztuka jest dodać hasztagi do tweet, ale kluczem jest osiągnąć z tego korzyści. Jeśli masz z tym problem zajrzyj na ritage.com – jest to darmowe narzędzie, które pomoże Ci dobrać odpowiednie hasztagi.
  • Zaglądaj na statystyki Twittera, bo są darmowe i bardzo wartościowe. Dowiesz się nie tylko skąd pochodzą Twoi czytelnicy, ale również czym się interesują. Pomoże to sprawdzić czy na pewno angażuje odpowiednich odbiorców.
  • Jak angażować? Standardowo. Pytania, zaproszenie do dyskusji, ciekawe treści. Taguj innych znakiem @. Rozmawiaj.
  • Choć na Twitterze częściej spotkasz konta indywidualne nic nie stoi na przeszkodzie by założyć konto firmowe. Na Twitterze, w przeciwieństwie do wielu innych portali nie ma różnych rodzajów kont.
  • Częsta strategia stosowana przez firmy jest korzystanie z Twittera w celu obsługi klienta. Dzięki mobilności możemy odpowiadać ludziom szybko w miejscu, gdzie aktualnie się znajdują np. na lotnisku czy imprezie.

Case study: Gruby Benek

Sieć pizzerii Gruby Benek nie miała dużych szans na rynku zdominowanym przez Pizza Hut, Dominos itd. Postanowili więc wykorzystać kanał komunikacji którego ich konkurencja używała skutecznie. Takim kanałem był Twitter, z którego inne sieci korzystały okazjonalnie i niekompetentnie. Szybko Gruby Benek uzyskał status lokalnej gwiazdy, pośród uczestników Twittera. Agencja obsługująca firmę wykorzystała wiele mechanizmów Twittera do przyciągnięcia nowych klientów. Gruby Benek nie tylko uczestniczył w follow friday, ale również wchodził w częste interakcje z innymi twitterowiczami. Z dużym sukcesem Benek wykorzystuje również real time marketing.

Jak zacząć?

Na stronie twitter.com mamy możliwość rejestracji konta. Po wybraniu loginu i hasła system pyta nas o numer telefonu. Ten krok można pominąć. Twitter zaproponuje nam zainteresowania i na ich podstawie zasugeruje kogo warto obserwować. Przesyłamy zdjęcie, możemy znaleźć znajomych przez maila. Trzeba potwierdzić maila, by korzystać ze wszystkich funkcji. Możemy zmienić opis i zdjęcie w tle edytując konto.

Case study: Lotnisko Chopina

Twitter to świetne miejsce dla marki jaką jest lotnisko. Dzięki mobilności i szybkim interakcjom Twitter to doskonałe narzędzie dla, na przykład, podróżujących. Lotnisko zdaje sobie z tego sprawę i wykorzystuje Twittera nie tylko do działań wizerunkowych, ale również by informować pasażerów o niespodziewanych wydarzeniach, opóźnieniach, problemach, ale także promocjach czy innych ciekawostkach. W łatwy sposób są w stanie pomóc klientom, którzy czują się zagubieni lub mają różne pytania i chociaż na Facebooku radzą sobie całkiem nieźle, to Twitter jest domeną gdzie mogą się naprawdę wykazać.

Budowanie wizerunku na Twitterze

Dobór zdjęcia profilowego i tego w tle oraz opis to pierwsze elementy wizualne, które określają potencjalnemu odbiorcy z kim mają do czynienia. Kolejna kwestia to oczywiście treści, które publikujesz. Aby były one skuteczne warto myśleć o procesie strategicznie: po co to robisz (co chcesz osiągnąć?), do kogo chcesz dotrzeć (to możesz sprawdzać statystykami Twittera), z jakim komunikatem no i oczywiście jak będziesz sprawdzać skuteczność swoich działań. Pamiętaj, żeby pisać rzeczy, których nie będziesz się wstydzić za pewien czas. Dziel się dobrymi treściami innych ludzi – będą robić to samo z Twoimi. Naucz się kondensować myśli do 140 znaków, ale pamiętaj, żeby uważać na przekaz – często skróty myślowe mogą prowadzić do nieporozumień. Social media to rozmowa, więc odpisuj, zadawaj pytania i zachęcaj do interakcji. Nie bądź tylko nadawcą komunikatów. Wykorzystuj wyszukiwarkę, aby uczestniczyć w dyskusjach, dotyczących tematów, którymi się zajmujesz. Pomagaj ludziom – docenią to obdarzając Cię zaufaniem niezbędnym do finalizowania transakcji. Dobre treści publikowane przez Twittera pomogą Ci osiągnąć status eksperta w swojej dziedzinie. Dzięki nawiązaniu kontaktu z dziennikarzami ze swojej branży (dzięki obserwowaniu i rozmowie) możesz liczyć na wykorzystanie Twojej wiedzy w materiałach medialnych. Nie bój się wzywać do akcji, np. retweetowania (dzielenia się) czy innych interakcji.

Czym różni się twitter od facebooka?

Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że oprócz samej długości komunikatu dużo istotniejszą różnicą między tymi portalami jest fakt, że jeden z nich udostępnia wszystkie statusy a drugi ogranicza ich widoczność. Innymi słowy na facebooku dużo ważniejsze niż to kiedy publikujemy jest to co publikujemy. Ten sam post dodany o innej porze może mieć podobny zasięg, bo ten zależy dużo bardziej od liczby interakcji pod treścią niż to czy wszystkie osoby były online. Widzimy również na facebooku treści sprzed kilku godzin. Na twitterze takie zachowanie nie występuje, ponieważ portal publikuje wszystkie bieżące treści. Krótko mówiąc, jeśli nie mamy odpalonego twittera nie jesteśmy w stanie zobaczyć co w tej chwili publikują obserwowane przez nas konta. To powoduje, że na twitterze należy dużo bardziej skupić się na określaniu w jakich porach nasi odbiorcy są dostępni i są w stanie zobaczyć nasz komunikat. Wśród mniej istotnych różnic: na facebook u mamy aplikacje podpinane pod fanpage’a czego nie znajdziemy na twitterze. Również jest mniejszy wybór formatów reklamowych na ćwierkającym portal, ale za to microblog nadrabia prostotą i wygodą aplikacji mobilnej. Twitter sam w sobie ma możliwość integracji z wieloma innymi aplikacjami – w tym na przykład z Linkedin gdzie możemy publikować nasze statusy czy z wieloma portalami oraz blogami dzięki temu nasze ćwierkające doświadczenie można łatwo rozszerzyć o kolejne kanały komunikacji.

Na co zwrócić uwagę na twitterze?

Przede wszystkim warto pamiętać o tym, że mierzenie efektów swoich działań jest przypadku social media marketingu ważne. Nie zmienia to jednak tego, że skupianie się tylko i wyłącznie na liczbach nie powoduje, że nasza skuteczność marketingowe jest większa. Trzeba więc oscylować pomiędzy osiąganiem założonych wyników a realnymi korzyściami, które przyniosą nam nasze działania. Twitter, oprócz aspektu społecznościowego, gdzie możemy wchodzić w interakcje, kontaktować się z innymi użytkownikami tworząc więź, budując społeczność, umożliwia również wykorzystanie go na funkcjach sprzedażowych jak i obsługi klienta, przebudowy naszego wizerunku. W zależności od założonych celów biznesowych, możemy wykorzystać swoje konto na twitterze do wielorakich działań i każde możemy podeprzeć odpowiednimi wskaźnikami: ilości wzmianek, przez polubienia, komentarze, retweety, wspomnienia, analiza grupy docelowej czy kliknięcia. Nie zmienia to jednak tego, że twitter, przede wszystkim, zostanie świetnym narzędziem do prowadzenia rozmowy z odbiorcami – zawsze warto o tym pamiętać. Czy warto korzystać z Twittera? Nie ma prostej odpowiedzi. Zawsze warto jednak przemyśleć swoją obecność na kolejnym kanale, bo wymaga to pomysłu i czasu. Jeśli ich nie masz – podaruj sobie.  
Autorka: Monika Czaplicka W branży social media działa od 8 lat. Pra­cuje dla klien­tów z róż­nych dzie­dzin, przez lata zaj­mo­wała się mar­ke­tin­giem szep­ta­nym oraz przy­go­to­wy­wa­niem stra­te­gii mar­ke­tin­go­wych. Jej debiu­tancka książka “Zarzą­dza­nie kry­zy­sem w social media” nakła­dem wydaw­nic­twa Helion doczekała się dodruku po kilku miesiącach od pierwszego wydania. Często występuje jako prelegentka na wielu wydarzeniach i konferencjach branżowych.
Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

księgowość biuro rachunkowe online księgowość biuro rachunkowe online
księgowość biuro rachunkowe online księgowość biuro rachunkowe online Księgowość Internetowa Księgowość Internetowa Księgowość Internetowa

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość