Blog ifirma.pl

Operator drona – jak otworzyć działalność?

|
Filmy ślubne, obsługa imprez, monitoring terenu… pomysłów na biznes z dronem w roli głównej nie brakuje.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Sprawdź, ile kosztuje uruchomienie takiego biznesu i jakie warunki musi spełnić operator drona, aby móc legalnie zarabiać na komercyjnych lotach dronami. Czy praca z dronem to dobry pomysł własny na biznes?

Praca z dronem – pomysły

Choć drony wykorzystywane są komercyjnie głównie podczas wesel i koncertów, klientów można znaleźć także w innych branżach: od branży filmowej po reklamową i turystyczną, a nawet wśród firm ochroniarskich czy detektywistycznych. Ostatnio coraz więcej mówi się też o wykorzystaniu dronów w transporcie i logistyce, a także w bezpieczeństwie i medycynie.

Pomysłów i możliwości nie brakuje, również na innowacyjne startupy – drony to ciągle nisza, za którą stoją duże pieniądze. Ciekawym przykładem może być na przykład dron Ryptide, wykorzystywany jako pomocnik ratowników, którego zadaniem jest ratowanie życia nad wodą i zrzucanie tonącym kół ratunkowych, startup QuiQui wykorzystujący drony do dostarczania apteczek na miejsca wypadków, czy dron BioCarbon służący do sadzenia drzew.

Niezależnie jednak od pomysłu, przed założeniem własnej działalności gospodarczej warto dokładnie sprawdzić konkurencję i zapotrzebowanie na rynku, a także oszacować swoje możliwości finansowe. Sam zakup profesjonalnego drona i spełnienie wszelkich potrzebnych formalności to wydatek nawet 10 000 zł. Dobrze jest więc wcześniej sprawdzić, czy potencjalni klienci byliby zainteresowani skorzystaniem z naszych usług.

Operator drona a przepisy prawa

Od 31 grudnia 2020 roku obowiązują wspólne przepisy dronowe na terenie krajów Unii Europejskiej oraz w Lichtensteinie, Norwegii i Szwajcarii. Operacje Bezzałogowymi Statkami Powietrznymi podzielono na trzy główne kategorie – otwartą, szczególną i certyfikowaną.

Ze szczegółową charakterystyką każdej z nich można zapoznać się bezpośrednio na stronie:

Większość użytkowników-amatorów korzysta z pierwszej kategorii obejmującej loty niskiego ryzyka. Lotu w tej kategorii nie trzeba uprzednio zgłaszać w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, jednocześnie jednak spełnione muszą zostać określone wymagania. Urządzenie przez cały czas musi znajdować się w zasięgu wzroku pilota lub obserwatora. Oznacza to, że dron nie może przekraczać odległości 120 m od najbliższego punktu powierzchni ziemi. Poza tym maksymalna waga statku to 25 kg.

Sam obowiązek uzyskania uprawnień uzależniony jest od wagi drona oraz stopnia skomplikowania operacji. W przypadku pilotowania drona, który waży mniej niż 250 g i nie ma kamery, nie są wymagane specjalne uprawnienia. Takiego urządzenia nie trzeba też rejestrować ani zgłaszać. Podobnie uprawnienia nie są konieczne, gdy dron waży mniej niż 250 g i ma kamerę. Jednak w takiej sytuacji obowiązek stanowi bezpłatna rejestracja drona na stronie ULC.

Osoby chcące latać dronem ważącym więcej niż 250 g zobowiązane są do rejestracji urządzeń oraz ukończenia szkolenia zarówno teoretycznego, jak i praktycznego. Uzyskany w ten sposób certyfikat jest ważny na terenie UE, dzięki czemu można swobodnie latać dronem w prawie całej Europie.

Usługi dronem – rozpoczęcie działalności

Samo zarejestrowanie działalności gospodarczej jest proste, bezpłatne i w praktyce sprowadza się do dwóch kroków. Aby założyć firmę należy:

  1. Wypełnić wniosek o wpis do CEIDG, czyli formularz CEIDG-1, a następnie złożyć go w dowolnym urzędzie miasta lub gminy (osobiście, listem poleconym lub drogą elektroniczną – m.in. na stronie naszego serwisu).
  2. W ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia działalności należy złożyć w ZUS druk ZUA (jeśli przedsiębiorca będzie opłacał składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne) lub ZZA (tylko ubezpieczenie zdrowotne).

Dodatkowo:

  • jeśli przedsiębiorca zamierza zatrudnić pracowników, to w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy powinien zgłosić ich do ZUS,
  • w przypadku rejestracji do VAT: najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia świadczenia usług objętych VAT należy złożyć w Urzędzie Skarbowym formularz VAT-R,
  • założenie konta firmowego w banku i wyrobienie pieczątki nie są wymagane przez prawo, ale mogą się przydać.

Założenie firmy jest bezpłatne, ale z chwilą założenia działalności przedsiębiorca staje się zobligowany do odprowadzania składek ZUS (albo jedynie składki na ubezpieczenie zdrowotne, w przypadku jeśli przedsiębiorca jest dodatkowo zatrudniony na pełen etat) i opłacania podatków. Do tego należy też doliczyć koszty związane z księgowością (można zlecić prowadzenie księgowości biuru rachunkowemu lub korzystać z programu do samodzielnego prowadzenia księgowości), marketingiem, mediami, wynajmem ewentualnego lokalu, a przede wszystkim wspomnianym wcześniej uzyskaniem kwalifikacji i zakupem sprzętu.

Praca operatora drona – czy warto?

Na uruchomienie takiego biznesu potrzeba w zaokrągleniu kilkunastu tysięcy zł, zakładając, że przedsiębiorcy przysługuje prawo do małego ZUS-u, nie będzie inwestował w wynajem lokalu, prowadząc firmę we własnym mieszkaniu, i dodatkowo posiada własny samochód. Większą część tej kwoty stanowi koszt zakupu drona (warto jednak wiedzieć, że najbardziej zaawansowane modele dronów, konieczne np. przy współpracy z agencjami reklamowymi, kosztują nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych).

Operator drona to ciekawy i wciąż jeszcze niszowy pomysł na biznes, który – jeśli tylko znajdzie się klientów – może zagwarantować duże zarobki. Według różnych źródeł i cenników, stawki za dzień zdjęciowy oparatora drona wahają się od 400 zł do nawet 4 000 zł. Próg wejścia nie jest wysoki, wystarczy kupić niezbędny sprzęt i zdać egzamin. Jeśli ma się umiejętności, zaplecze finansowe i wiedzę o danej branży, to zdecydowanie warto spróbować.

Jeśli marzy Ci się wielka agencja obsługująca eventy, lecz nie masz wystarczającego kapitału na zatrudnienie kilku pracowników, to spróbuj w ramach alternatywy odezwać się do lokalnych firm marketingowych z propozycją współpracy. W ten sposób zdobędziesz niezbędne doświadczenie, umiejętności i kontakty, a także zweryfikujesz,

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Komentarze czytelników
    1. 3 października 2014 o 19:10
      Sharak

      Jestem informatykiem, prowadzę DG. Pracuję przy komputerze i noszę okulary, ale nie są mi potrzebne do komputera a do jazdy samochodem np. do klienta. Czy mogę zatem wliczyć koszt ich zakupu do wydatków firmowych?

    2. 8 października 2014 o 11:23
      ifirma.pl

      „Do kosztów uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności
      gospodarczej nie można zaliczyć wydatków
      uwarunkowanych stanem zdrowia osoby prowadzącej działalność
      gospodarczą.” i nie ma znaczenia czy okulary służą do komputera czy prowadzenia samochodu.

    Dodaj komentarz

    Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

    Biuro rachunkowe - ifirma.pl

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce