Blog ifirma.pl

Pierwszy rok działalności – 7 sposobów na oszczędności w firmie

|
Niedawno zacząłeś swoją pierwszą działalność i nie masz dużego budżetu? Mamy dla Ciebie 7 sprawdzonych sposobów na oszczędności w firmie.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Otwarcie własnej firmy to ogromne możliwości rozwoju i zaprezentowania na rynku pełni swoich możliwości. Nic dziwnego, że każdego roku na taki krok decydują się dziesiątki tysięcy osób. Jednak postawienie na swoim oznacza również niemałe wydatki, co może być wyzwaniem zwłaszcza dla firm, które nie dysponują ogromnymi oszczędnościami. Jak można zredukować koszty, tak by udało się rozkręcić firmę nawet bez znacznego kapitału? Jak zaoszczędzić w pierwszym roku działalności?

7 sposobów na oszczędności w firmie

Niewielki budżet wcale nie musi oznaczać niewielkich możliwości. To, co udało się udowodnić wielu osobom, może udać się również Tobie. Poniżej znajdziesz 7 wyselekcjonowanych sposobów, dzięki którym tysiące firm na całym świecie ograniczyło swoje wydatki i utrzymało je w ryzach.

To dość istotne, ponieważ jak pokazują statystyki i ankiety, duża część nowych przedsiębiorców raportuje wydatki nawet dwukrotnie wyższe od pierwotnie zakładanych – w większości przypadków było to efektem możliwych do uniknięcia błędów.

Nie zapominaj o planie finansowym

Brak dokładnego biznesplanu to jedna z najczęstszych bolączek początkujących biznesmenów. Wydaje się, że wszystkie wydatki związane z prowadzeniem firmy wziąłeś pod uwagę, ale zanim dokładnie wszystko zapiszesz i skalkulujesz, to tak naprawdę nigdy nie możesz mieć pewności, czy uda Ci się zmieścić w przewidzianym budżecie.

Posiadanie planu obliguje Cię też do jego przestrzegania, co pomaga w ściślejszym zwracaniu uwagi na wydatki i dokładniejszej kontroli. Ile Twoja firma potrzebować będzie na pierwsze 3 miesiące funkcjonowania? Pół roku? Rok? To wszystko powinno być wyraźnie opisane, zanim zaczniesz działać.

Badania wykazują, że firmy posiadające klarowny plan finansowy z łatwością mieściły się w założeniach i przynosiły większe dochody już podczas pierwszego roku działalności.

Rozwijaj sieć zawodową

Największą wartością dla osób prowadzących działalność jest doświadczenie tych, którym się udało. Dzięki ich poradom uda Ci się ustalić, ile środków będziesz potrzebować na każdym etapie działania i co można zrobić, by ograniczyć zbędne wydatki.

Niekiedy również udaje się nawiązać współpracę barterową i wyświadczyć komuś usługę lub podarować niezbędny artykuł w zamian za poradę, rekomendację lub nieodpłatną usługę, co pozwala na wymierne oszczędności w firmie.

Wykorzystuj w tym celu sieci społecznościowe – to najłatwiejszy sposób na poznawanie nowych osób i wymianę doświadczeń, szczególnie w dobie pandemii.

Korzystaj z bezpłatnych narzędzi

Choć komercyjne programy i usługi zwykle działają nieco sprawniej i są łatwiejsze w obsłudze, to wcale nie znaczy to, że bazując na darmowych alternatywach, nie będziesz w stanie wykonać planowanych zadań.

Warto więc wypróbować funkcjonalność darmowych rozwiązań, zanim sięgniesz po drogie komercyjne produkty, bo jest wielce prawdopodobne, że nie będziesz w stanie wykorzystać pełni ich funkcjonalności.

Zlecaj badania rynku

To szczególnie przydatne, jeśli zamierzasz produkować lub świadczyć usługi nieco odmienne od najpopularniejszych na rynku. Wdrożenie do produkcji przedmiotu, który okaże się rynkowym niewypałem lub opłacanie pracowników oferujących usługi, na które nie ma popytu, może okazać się ogromnym finansowym obciążeniem, z którym Twoja młoda firma może sobie nie poradzić.

Rynek można badać zarówno korzystając z usług profesjonalnych firm doradczych, jak i po prostu rozmawiając ze znajomymi, tworząc ankiety, zakładając kampanię crowdfundingową, wykorzystując fora internetowe, badając trendy Google czy oferując klientom przedsprzedaż.

Dokładna analiza rynku i przemyślenie tematu pozwoli zaoszczędzić znaczne sumy, które w przeciwnym razie byłyby zainwestowane na próżno.

Dokładnie śledź wydatki

To jeden z najtrudniejszych elementów planu – realizacja założeń. Nawet w przypadku działań marketingowych większe wydatki nie przekładają się w prostej linii na więcej klientów – dlatego najważniejsze jest poszukiwanie optymalnego rozwiązania – czyli momentu, w którym dalsze zwiększanie nakładów jest bezcelowe.

Firmy, które wydają zbyt wiele na marketing, z reguły przynoszą niższe dochody. 5 do 8% rocznie wydatków skierowanych właśnie na ten cel wydaje się optymalnym rozwiązaniem.

Często to właśnie media społecznościowe, optymalizacja strony firmowej, mailowy newsletter, programy skierowane na lojalnych klientów, promowanie krzyżowe czy mikroinfluencerzy potrafią przynieść lepsze rezultaty niż drogie komercyjne kampanie.

Przyglądaj się kosztom wysyłki

Na rynku dominują poważni gracze, którzy w przypadku e-commerce mogą korzystać ze swojej pozycji do generowania przewag konkurencyjnych, np. negocjując bardzo niskie koszty wysyłki z usługobiorcami.

Jako właściciel niewielkiej firmy nie będziesz miał takiej pozycji, dlatego warto korzystać z programów lojalnościowych i stale analizować sytuację rynkową, by trzymać koszty jak najniżej – wydasz mniej lub zaoferujesz tańsze produkty klientom.

Nie zaniedbuj kwestii podatkowych

Podatki są przykrym obowiązkiem, ale nie znaczy to, że nie powinieneś się nimi na co dzień zajmować. Zatrudnienie osoby, która pomoże Ci z księgowością, pozwoli Ci na wyciągnięcie maksimum z istniejącego systemu podatkowego, dzięki czemu koszta Twojej działalności będą utrzymane w ryzach.

Zaniedbania mogą nie tylko narażać Cię na kary, ale też powodować, że nie skorzystasz z przysługujących Ci zwolnień i odliczeń. Dla małej firmy to nie do pomyślenia.

Możesz zaoszczędzić w pierwszym roku całkiem sporo!

Wprowadzenie w życie tylko powyższych założeń pozwoli na znaczne oszczędności w firmie i wygenerowanie sensownego zysku. W połączeniu z Twoją determinacją i kreatywnością daje Ci spore szanse na sukces. Wytrwale dąż do celu, a wkrótce Twoja działalność zacznie przynosić spodziewane korzyści.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie