Samofakturowanie. Wystawianie faktur w imieniu sprzedawcy

Opóźnienia w wystawianiu faktur, pomyłki na fakturach oraz długie oczekiwanie na korekty lub duplikaty to bolączka niejednego przedsiębiorcy kupującego towary i usługi od różnych dostawców. Wystawianie faktur samemu sobie zmniejsza ryzyko opóźnień w rozliczeniach oraz występowania ewentualnych błędów, a także usprawnia przepływ dokumentów między kontrahentami.

Samofakturowanie to wciąż mało popularna procedura dokumentowania transakcji. Do końca 2012 roku regulujące ją przepisy były dość rygorystyczne, w związku z czym niewielu przedsiębiorców decydowało się na takie rozwiązanie – nawet jeśli było ono dla nich bardzo korzystne. Ponieważ jednak od 2013 roku procedura samofakturowania została uproszczona, coraz więcej firm się do niej przekonuje.

 

Samofakturowanie – dla kogo i kiedy?

Z procedury samofakturownia mogą skorzystać przedsiębiorcy zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT. Nabywca może wystawić fakturę w imieniu sprzedawcy w sytuacji, gdy dochodzi do:

  • otrzymania należności (zaliczki, przedpłaty, raty) przed wydaniem towaru lub usługi,
  • sprzedaży towarów i usług na terenie Polski,
  • wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Warto pamiętać, że jeśli zakup towarów lub usług ma się odbyć na terenie Unii Europejskiej, poza granicami Polski, wówczas niezbędny jest status podatnika VAT-UE.

Aby można było zastosować samofakturowanie obie strony transakcji muszą zawrzeć porozumienie na ten temat i ustalić procedury zatwierdzania faktur przez sprzedawcę. Jednak szczegóły porozumienia i to w jaki sposób faktury będą akceptowane zależy od ich woli – zarówno sprzedawca jak i nabywca nie muszą bowiem informować naczelnika urzędu skarbowego o zawartych umowach. Faktura wystawiona przez nabywcę w imieniu sprzedawcy nie wymaga umieszczania na niej informacji na temat tego, kto w kogo imieniu ją wystawił, podobnie jak nie wymaga zamieszczania na niej pieczątek i podpisów. Ważne, aby na takiej fakturze zawarto frazę „samofakturowanie”.

Bardzo wygodnym rozwiązaniem, o którym warto wiedzieć, jest możliwość wystawiania faktur w imieniu nabywcy przez osoby posiadające jego pełnomocnictwo.

 

Samofaktura a odliczanie podatku VAT

Mimo że stroną wystawiającą fakturę jest nabywca, to na sprzedawcy spoczywa obowiązek wykazania w deklaracji podatkowej wartości podatku VAT od sprzedaży oraz osiągniętego przychodu. Zanim jednak nabywca będzie mógł odliczyć VAT, musi najpierw otrzymać akceptację faktury od sprzedawcy – podatek VAT odliczy więc za okres, w którym faktura została zaakceptowana. Sprzedawca musi też zarejestrować tę fakturę w systemie, aby móc traktować ją później jako dokument sprzedaży.

W przypadku rozliczania przychodu, rozlicza się go zgodnie z datą sprzedaży towaru lub wykonania usługi.

Zostaw
komentarz

Nasi eksperci również chętnie
uczestniczą w dyskusji i odpowiadają
na Wasze komentarze.

Darmowy e-book z poradami księgowymi