Jak przygotować swój startup na przyszłość

rozwój startupu

Startup to biznes przyszłości. Zorientowany jest na ustawiczny i systematyczny rozwój, oparty o innowacje. Nie ma w nim miejsca na zbytnią stabilność i ustatkowanie. Aby przebić się do głównego nurtu, musi charakteryzować się dążeniem do zyskownego wzrostu. Wprowadzenie nowego produktu na rynek jest wydarzeniem wartym odnotowania, jednakże po tej chwili startuper nie powinien spoczywać na laurach. Jest to bowiem stosunkowo mały krok w potencjalnie wieloletnich zmaganiach, pełnych wzlotów i upadków.

Patrząc w przyszłość

Jak każde duże, długoterminowe zobowiązanie w życiu, budowanie startupu wymaga planowania i przygotowania. Na rozwój pomysłu biznesowego trzeba niekiedy długich miesięcy, lat, a nawet dziesięcioleci. Startując z pomysłem na firmę należy nie tylko uzbroić się w wielką cierpliwość, ale także zachowywać względny spokój i ostrożność. Nie od razu, w końcu, zbudowano Kraków.

Wiele osób zastanawia się: mam pomysł na startup – co dalej? Czy sama idea nie może być sama w sobie wystarczająca? Dlaczego pomysł wymaga sukcesywnego poszerzania, a raz wymyślona idea nie może być stała? Tłumaczymy dlaczego tak się dzieje oraz w jaki sposób przygotować swój startup, by miał przed sobą świetlaną przyszłość.

Dlaczego nie każdy startup „daje radę”?

Wczesny etap projektowy własnej firmy składa się z serii nieprzetestowanych hipotez. To moment, w którym możemy przekonać się, iż pomysł, który wydaje się silny na papierze, zawodzi w praktyce. Złota zasada wskazuje na to, iż rozwiązanie, które sprawdziło się w kontekście działalności innej firmy, niekoniecznie musi działać za każdym razem.

Wyciąganie wniosków z porażek pozwala na wykreowanie punktu odniesienia, pomocnego w podejmowaniu świadomych decyzji w przyszłości. Słabością startupów jest niemożność trafienia do odbiorców. Pomysł biznesowy może ulegać dezaktualizacji, przez co upada z powodu braku potrzeb na rynku. Jak przeciwdziałać temu zjawisku i w jaki sposób przekonać się, który moment jest idealny na „wejście”?

Konwersacja z odbiorcą

Feedback, czyli informacja zwrotna, jest w przypadku wdrażania własnego startupu niezbędna. Dlatego tak ważna jest systematyczne kontaktowanie się z gronem odbiorców, czyli określoną grupą docelową projektu.

Samo ustalenie punktu końcowego, w którym znajdzie się produkt/usługa, może być niewystarczające. Istotnym krokiem, wymaganym do podjęcia przez przedsiębiorcę w tej fazie przedwykonawczej, jest skorzystanie z każdej okazji, aby porozmawiać z przyszłymi klientami.

Nawet jeśli startup jest w początkowej fazie projektowej, otrzymywanie opinii na temat przedsięwzięcia jest niezwykle pomocne. Choć nie wszystkie feedbacki są wartościowe, to te, dystrybuowane przez zweryfikowanych odbiorców, mogą rozjaśnić przyszłość autorskiej firmy.

Jak rozwijać startup na samym początku działalności?

Niezbędnym krokiem do rozwoju startupu jest stworzenie profesjonalnego biznesplanu. To istotne, nawet jeśli projekt jest niewielki, a ryzyko związane z jego wdrożeniem nie jest duże.

Własny biznesplan to większa szansa na uzyskanie pożyczki bankowej, czy sponsoringu ze strony zewnętrznych podmiotów, przekonanych naszym pomysłem.

Biznesplan to dokument, który określa strategię biznesową firmy na najbliższy okres. Zazwyczaj przyjmuje się, iż utrzymuje on ważność 2-3 lat. W biznesplanie zawieramy informacje dotyczące tego, co zamierzamy zrobić i jakie cele stawiamy przed naszym przedsięwzięciem. Rozwinięcie startupu bez dokumentu, który potwierdzałby przyjęte założenia, wytyczone cele, czy sposoby realizacji zadań, mija się z celem.

Mam pomysł na startup co dalej? Analiza konkurencyjna

Pomysł, który teoretycznie wydaje się być nowatorski i innowacyjny, mógł w nieokreślonej przeszłości spotkać się z rozczarowującym przyjęciem. Dlatego tak ważna jest analiza rynku pod kątem konkurencyjności.

Korzystając ze źródeł internetowych, katalogów i spisów należy stwierdzić, czy podobny startup miał szanse zaistnieć w okolicy, w mieście, kraju. Jeśli tak, warto dojść do prawdy, dlaczego niektóre z nich nie wypaliły i są obecnie zamknięte. Analiza konkurencyjna polega także na zbadaniu oddziaływania podmiotów konkurencyjnych, w kontekście zagrożeń dla wdrażania pomysłów. Czy ryzyko jes ulokowane w najbliższym sąsiedztwie, czy też projektowi zagraża bliżej nieokreślona konkurencja, aktywna np. w Internecie? 

Przygotowanie narzędzi, zespół, finanse, kontakty

Zasoby, które będą niezbędne do realizacji pomysłu w późniejszych fazach rozwojowych to: zgrany zespół profesjonalistów, odpowiednie zaplecze finansowe, rozbudowana sieć kontaktów branżowych. Jeśli początkującej firmie brakuje któregoś z tych elementów, braki należy uzupełnić. Kadry można zwiększyć poprzez zatrudnienie eksperta, zasoby pieniężne można rozszerzyć znajdując partnera biznesowego, a kontakty można rozbudować biorąc udział m.in. w konferencjach tematycznych, webinarach internetowych, czy spotkaniach dla początkujących przedsiębiorców.

Najważniejsze pytania

  1. 🔸Jak rozwinąć startup, który jest świeżym pomysłem?

    Pierwszym krokiem powinno być sporządzenie rzeczowego biznesplanu, obejmującego najważniejsze kwestie dotyczące celów firmy, aspektów działalności i zapatrywań w przyszłość.

  2. 🔸Dlaczego analiza konkurencyjna jest istotna dla przygotowania swojego startupu?

    Pozwala na wybadanie aktywności konkurencji. Ułatwia także zrozumienie, dlaczego podobne startupy upadły, bądź musiały zmienić profil swojej działalności.

  3. 🔸Czy kontakt z grupą docelową jest konieczny?

    Feedbacki, otrzymywane od odbiorców naszych usług/produktów, stanowią darmową wiedzę i praktykę, która pozwoli dostosować nasze towary do zmieniających się potrzeb użytkowników.

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość