Chat with us, powered by LiveChat

Video marketing dla małych i średnich firm

wideo marketing - najważniejsze informacje

Na znaczeniu w marketingu internetowym zyskuje coraz bardziej wideo marketing. Sztuka tworzenia treści ruchomych to już nie tylko domena Youtube, ale większości portali społecznościowych. Ale jak produkować filmy, mając mały budżet albo nie mając na to w ogóle pieniędzy?

Na znaczeniu w marketingu internetowym zyskuje coraz bardziej video marketing. Sztuka tworzenia treści ruchomych to już nie tylko domena Youtube, ale większości portali społecznościowych. Ale jak produkować filmy, mając mały budżet albo nie mając na to w ogóle pieniędzy?

Video marketing – plusy

Najlepiej zalety video marketingu przedstawi… film o ruchomych obrazach dla biznesu:

Najpierw głowa

Zanim cokolwiek nakręcimy, trzeba popracować nad koncepcyjną częścią przedsięwzięcia. Warto wiedzieć, czy planujemy jeden, czy więcej filmów. Jeśli więcej, jakie zależności (o ile w ogóle) będą między nimi występować. Warto też pomyśleć strategicznie: po co nam film, do kogo jest skierowany i co chcemy nim przekazać. Na podstawie tych informacji możemy przygotować zarys scenariusza filmu.

Nie musi być drogo, ale musi być z pomysłem

Wystarczy sensowna jakość filmu, żeby z dobrym pomysłem moc go ograć w marketingu. Nawet najlepszy sprzęt i super montaż nie uratują produkcji, która jest nudna, nieciekawa albo niedostosowana do osób, które będą ja oglądać. Bardziej niż częścią techniczną martw się, czy video ma coś do przekazania.

Narzędzia do video

  • Do tworzenia video

    Powtoon – przeciągaj gotowe elementy i animacje, podkładaj dźwięk, zmieniaj parametry. Publikuj m.in. na YouTube. Darmowa wersja pokazuje logo firmy, nie ma ograniczeń, tylko wybrane biblioteki elementów. Można też wykorzystywać do tworzenia prezentacji.

    Chcesz stworzyć coś na YouTube? Zajrzyj do zakładki creators, gdzie znajdziesz narzędzia, a także rady od mistrzów tworzenia filmów.

  • Montaż

    Jeśli masz Windowsa, to masz też program, który się nazywa Movie Maker. Wgrywasz filmy i możesz je przycinać, edytować i podkładać muzykę. Operujesz na klockach, nie musisz mieć więc wiedzy o montażu.

    Wax 2.0e – ten prosty program (będący zarówno samodzielnym tworem, jak i dodatkiem do znanych programów do edycji filmów) to darmowe rozwiązanie dla tych, którzy chcą czegoś bardziej zaawansowanego niż Movie Maker. Doceniany przez tysiące internautów.

    A może montaż przez komórkę? Na Android znajdziecie darmowy VideoShow: Movie maker &editor. Applowcy mogą wybrać Video Star

    .
  • Twórz video ze zdjęć

    Magisto – wybierasz krótki filmik lub np. 5 zdjęć, dodajesz muzykę oraz efekty i gotowe.

    Magisto shot – animuje wybrane zdjęcie dodając silne efekty i muzykę.

Mobilne video rządzi

Wiesz czym nakręcony był najpopularniejszy film na kanale Beyonce? Jej iPhonem. Wiele produkcji, które możemy obejrzeć w sieci to materiały kręcone telefonami, które nie dostarczają mega jakości. Można też wykorzystywać aparaty fotograficzne albo dowolne inne urządzenie. Dopóki obraz nie jest zbyt ziarnisty, a ręka nie trzęsie się nam jak przy siedzeniu na pralce podczas wirówki – taka jakość powinna wystarczyć.

Treść

O czym możesz tworzyć filmy? Ogranicza Cię wyobraźnia. Jeśli brakuje Ci jednak punktu zaczepienia, możesz skorzystać z podpowiedzi.

Popularne są filmy o produktach, np. demo prezentujące możliwości albo wykorzystanie. Innym filmikiem z produktem lub usługa jest tutorial, czyli sfilmowana instrukcja obsługi. Masz eksperta albo kogoś ciekawego do rozmowy? Przeprowadź wywiad. Możesz skorzystać z Google Hangout lub Skype’a.

Na filmie możesz też przedstawić swoją firmę, pracowników lub kulturę wewnątrzorganizacyjną. To ciekawy sposób składania życzeń, przekazywania ważnych informacji albo opowiadania (storytelling).

Korzystając z narzędzi do livestreamingu (np. Livestream) możemy pokazywać nasze konferencje, prelekcje czy spotkania na żywo, a potem taki materiał zmontować i opublikować. Video często wykorzystywane jest też w e-learningu. To nie tylko narzędzie wizerunkowe, ale też sprzedażowe. W końcu niejedna reklama to film.

Niestandardowe pomysły to wykorzystanie video w rekrutacji – kandydaci się nagrywają, komunikacji wewnątrzfirmowej (video w newsletterach filmowych) czy nawet zarządzaniu kryzysem w social media (wypowiedź zamiast oświadczenia).

Obejrzyj dwa przykłady fajnego video marketingu:

1. Przykład jak firma pozycjonerska edukuje klientów, sprzedaje swoje usługi:

2. Jeden ze słynniejszych filmików firmy Nike – nakręcony często z ręki prostym aparatem:

Youtube czy Facebook?

Jeśli prowadzisz fanpage warto zastanowić się, czy utworzenie kanału Youtube ma sens. Z jednej strony masz nowy kanał, przez który możesz uzyskać nowych odbiorców, z drugiej – linki do Youtube mają mniejsze zasięgi i generują mniejsze zaangażowanie niż natywne materiały na Facebooku. Warto więc pomyśleć, czy filmów będzie więcej, czy raczej kilka. W drugim wypadku można zostać przy samym Fb.

Z doświadczenia wiem, że przygotowanie filmu nie zajmuje tyle czasu, ile by się mogło wydawać. Wykorzystuję swoje produkcje zarówno jako treści na stronę, kanały komunikacji, wizualizacje do prezentacji, jak również jako narzędzia autoprezentacji: zapowiedzi wydarzeń, Livestream z darmowych wystąpień czy podsumowanie moich badań. Ich produkcje to też świetna zabawa 🙂

Nie wszystkie filmy można stworzyć w zaciszu własnego biura, ale jest wiele firm i ekspertów, którzy za rozsądną kwotę mogą wam pomóc. Ceny filmu wahają się od kilkuset złotych do kilkunastu tysięcy, w zależności od długości, pracy włożonej itd. Możecie również zaprosić do współpracy firmę, jeśli chcecie stworzyć animowany film. O zaletach tego rozwiązania opowie inna produkcja video:

Video marketing na pewno będzie zyskiwał na znaczeniu w ciągu najbliższych lat, warto już teraz się przygotować i włączyć w ten nurt. Im wcześniej, tym lepiej.

▶ Przeczytaj również: Własny kanał na YouTube jako skuteczne narzędzie marketingowe marki

Autorka: Monika Czaplicka W branży social media działa od 8 lat. Pra­cuje dla klien­tów z róż­nych dzie­dzin, przez lata zaj­mo­wała się mar­ke­tin­giem szep­ta­nym oraz przy­go­to­wy­wa­niem stra­te­gii mar­ke­tin­go­wych. Jej debiu­tancka książka “Zarzą­dza­nie kry­zy­sem w social media” nakła­dem wydaw­nic­twa Helion doczekała się dodruku po kilku miesiącach od pierwszego wydania. Często występuje jako prelegentka na wielu wydarzeniach i konferencjach branżowych

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Odwiedź nasz
kanał na

I sprawdź:

  • podstawy prowadzenia firmy,
  • rady i opinie ekspertów,
  • bieżące terminy podatkowe.

SUBSKRYBUJ

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość