Zakup samochodu na firmę

Samochód firmowy jest bardzo ważnym narzędziem pracy w wielu przedsiębiorstwach. Niektóre zawody samochód służbowy mają przypisany niemalże odgórnie. Co ciekawe, samochód jest też jednym z najbardziej pożądanych wśród pracowników benefitów i znacząco może wpływać na wizerunek firmy. Niezależnie jednak od tego, do jakiego celu on służy, zawsze generuje koszty. Jak najlepiej sfinansować zakup firmowego samochodu?

Zakup samochodu w firmie

2014 rok był rekordowy pod względem sprzedaży samochodów firmowych. Sprzedano ich 201,2 tys., czyli o blisko 20% więcej, niż w 2013 r. Według danych Lewiatana, samochody firmowe najczęściej finansuje się przez leasing. Jednak zarówno leasing jak i kredyt ma swoje plusy i minusy. Jak stwierdzić, które z tych rozwiązań jest bardziej opłacalne?

Leasing czy kredyt? Porównanie

Często jest tak, że młode przedsiębiorstwa nie mogą sobie pozwolić na kredyt – bank sprawdza bowiem zdolność kredytową klienta i żąda zabezpieczenia. Wymaga wielu dokumentów i formalności, dłużej też czeka się na decyzję kredytową. W przypadku leasingu pozyskanie pieniędzy jest o wiele prostsze. Towarzystwo leasingowe żąda zazwyczaj od osoby prowadzącej działalność gospodarczą zaświadczenia o wpisie do CEIDG, NIPu, numeru Regon, zaświadczenia z urzędu skarbowego o braku zaległości podatkowych, zeznania podatkowego za poprzedni rok oraz raportu dotyczącego podatku dochodowego za miesiąc poprzedni. To niedużo dokumentów, w porównaniu do kredytu. W przypadku leasingu całość raty, duża opłata wstępna oraz bieżące wydatki na utrzymanie pojazdu mogą być kosztem podatkowym. W przypadku kredytu przedsiębiorca ma prawo wpisać w koszty jedynie część odsetkową raty, a także wydatki związane z eksploatacją samochodu. Jeśli firma planuje zakup samochodu używanego, kredyt będzie dla niej korzystniejszym rozwiązaniem. Leasingodawcy rzadko bowiem (albo wcale) zgadzają się na finansowanie używanych aut. Warto też wiedzieć, żę w przypadku leasingu przez cały czas trwania umowy samochód należy do leasingodawcy, który może narzucić przedsiębiorcy wybór danego serwisu czy ubezpieczyciela.

Leasing:

+ łatwiejsze pozyskiwanie pieniędzy, + krótki czas oczekiwania na decyzję, + raty leasingowe mogą być wliczone do kosztów uzyskania przychodu, + leasing nie pomniejsza zdolności kredytowej, – przez cały czas trwania umowy samochód jest własnością leasingodawcy,

Kredyt

+ samochód jest własnością kredytobiorcy, + korzystniejszy w przypadku zakupu samochodu używanego, + dłuższy czas spłaty, – długi czas oczekiwania na decyzję kredytową, – dodatkowe formalności po otrzymaniu decyzji kredytowej, – mniej korzyści podatkowych.

Porównajmy koszty

Obliczmy jeszcze, co się bardziej opłaca. Dla potrzeb analizy przyjmijmy, że przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą chce kupić samochód o wartości 50 000 zł netto i aktualnie dysponuje 1/10 tej kwoty, czyli 5 000 zł. Spłatę samochodu chciałby rozłożyć na 4 lata. Co będzie mu się bardziej opłacało? Leasing czy kredyt?

Leasing:

  • Cena netto samochodu: 50 000 zł Wpłata własna: 5000 zł Liczba miesięcy: 48 Rata miesięczna: 47 x 1 005,27 zł (2,11 proc.) Kwota wykupu w 48 miesiącu: 500 zł (1 proc.) Suma opłat: 54 979,25 zł (109,96 proc.)

Kredyt:

  • Cena netto samochodu: 50 000 zł Wpłata własna: 5000 zł Liczba miesięcy: 48 Rata miesięczna: 48 x 1083,65 zł (2,17 proc.) Suma opłat: 57 015,20 zł (114.03 proc.)
A jeśli przedsiębiorca dysponuje większą kwotą wkładu własnego, tj. 25 000 zł:

Leasing:

  • Cena netto samochodu: 50 000 zł Wpłata własna: 25 000 zł Liczba miesięcy: 48 Rata miesięczna: 47 x 579,02 zł (1.16 proc.) Kwota wykupu w 48 miesiącu: 500 zł (1 proc.) Suma opłat: 52 713,94 zł (105,43 proc.)

Kredyt:

  • Cena netto samochodu: 50 000 zł Wpłata własna: 25 000 zł Liczba miesięcy: 48 Rata miesięczna: 48 x 597,38 zł (1.19 proc.) Suma opłat: 53 674,24 zł (111.02 proc.)
  W obu przypadkach leasing „kosztuje” mniej. Aby znaleźć najlepsze oferty kredytu czy leasingu można skorzystać z internetowych kalkulatorów i porównywarek ofert. Warto jednak pamiętać o tym, że internetowe kalkulatory uwzględniają najczęściej jedynie kwoty rat, pomijając dodatkowe koszty, np. ubezpieczenia. Może się więc okazać, że „najtańsza” oferta jest jedną z najdroższych. Przed podpisaniem umowy polecamy więc dokładne przeczytanie umowy, cenników i regulaminów. Warto dokładnie przemyśleć wybór finansowania zakupu samochodu firmowego, biorąc pod uwagę wszystkie plusy i minusy. Analiza obu tych form pozyskiwania środków pomoże zdecydować, która z nich będzie najkorzystniejsza dla danego przedsiębiorcy.

Program do faktur

0.00 zł

ZA DARMO DO 10 FAKTUR/MC

Powyżej: 100 zł/rok (Faktura+)

  • Wszystkie rodzaje faktur
  • Szablony dokumentów
  • CRM
  • Magazyn
  • Wsparcie techniczne
  • Zawsze aktualny
  • JPK Faktura (w pakiecie Faktura+)

WYSTAW PIERWSZĄ FAKTURĘ
pełna lista funkcji

Księgowość internetowa

37.50 zł

KSIĘGUJ SAMODZIELNIE, AUTOMATYCZNIE

45 zł/mc lub 37.50 zł/mc przy płatności za 6 miesięcy

  • 30 dni za darmo i bez zobowiązań!

  • Księgowanie – KPiR i Ryczałt
  • Fakturowanie
  • CRM
  • Magazyn
  • Wsparcie księgowe
  • JPK

WYPRÓBUJ ZA DARMO
pełna lista funkcji

Biuro rachunkowe

99.00 zł

PRZYDZIELIMY CI KSIĘGOWĄ

Wybierz pakiet MINI lub MIDI

  • Pełna obsługa księgowa – KPIR i Ryczałt
  • Dedykowana księgowa
  • CRM
  • Magazyn
  • Wsparcie księgowe
  • JPK

ZLEĆ KSIĘGOWOŚĆ
pełny cennik i zakres usługi

Podane kwoty są kwotami netto za jeden miesiąc. Od 19 lat cena księgowości internetowej nie uległa zmianie. Wszystkie nasze usługi spełniają wymagania RODO.

Przetestuj nasz program do faktur
bez zobowiązań