Zakup samochodu na firmę

Samochód firmowy jest bardzo ważnym narzędziem pracy w wielu przedsiębiorstwach. Niektóre zawody samochód służbowy mają przypisany niemalże odgórnie. Co ciekawe, samochód jest też jednym z najbardziej pożądanych wśród pracowników benefitów (Sedlak&Sedlak) i może wpływać na wizerunek firmy. Niezależnie jednak od tego, do jakiego celu on służy, zawsze generuje koszty. Jak najlepiej sfinansować zakup firmowego samochodu?

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Samochód firmowy jest bardzo ważnym narzędziem pracy w wielu przedsiębiorstwach. Niektóre zawody samochód służbowy mają przypisany niemalże odgórnie. Co ciekawe, samochód jest też jednym z najbardziej pożądanych wśród pracowników benefitów i znacząco może wpływać na wizerunek firmy. Niezależnie jednak od tego, do jakiego celu on służy, zawsze generuje koszty. Jak najlepiej sfinansować zakup firmowego samochodu?

Zakup samochodu w firmie

2014 rok był rekordowy pod względem sprzedaży samochodów firmowych. Sprzedano ich 201,2 tys., czyli o blisko 20% więcej, niż w 2013 r. Według danych Lewiatana, samochody firmowe najczęściej finansuje się przez leasing. Jednak zarówno leasing jak i kredyt ma swoje plusy i minusy. Jak stwierdzić, które z tych rozwiązań jest bardziej opłacalne?

Leasing czy kredyt? Porównanie

Często jest tak, że młode przedsiębiorstwa nie mogą sobie pozwolić na kredyt – bank sprawdza bowiem zdolność kredytową klienta i żąda zabezpieczenia. Wymaga wielu dokumentów i formalności, dłużej też czeka się na decyzję kredytową. W przypadku leasingu pozyskanie pieniędzy jest o wiele prostsze. Towarzystwo leasingowe żąda zazwyczaj od osoby prowadzącej działalność gospodarczą zaświadczenia o wpisie do CEIDG, NIPu, numeru Regon, zaświadczenia z urzędu skarbowego o braku zaległości podatkowych, zeznania podatkowego za poprzedni rok oraz raportu dotyczącego podatku dochodowego za miesiąc poprzedni. To niedużo dokumentów, w porównaniu do kredytu. W przypadku leasingu całość raty, duża opłata wstępna oraz bieżące wydatki na utrzymanie pojazdu mogą być kosztem podatkowym. W przypadku kredytu przedsiębiorca ma prawo wpisać w koszty jedynie część odsetkową raty, a także wydatki związane z eksploatacją samochodu. Jeśli firma planuje zakup samochodu używanego, kredyt będzie dla niej korzystniejszym rozwiązaniem. Leasingodawcy rzadko bowiem (albo wcale) zgadzają się na finansowanie używanych aut. Warto też wiedzieć, żę w przypadku leasingu przez cały czas trwania umowy samochód należy do leasingodawcy, który może narzucić przedsiębiorcy wybór danego serwisu czy ubezpieczyciela.

Leasing:

+ łatwiejsze pozyskiwanie pieniędzy, + krótki czas oczekiwania na decyzję, + raty leasingowe mogą być wliczone do kosztów uzyskania przychodu, + leasing nie pomniejsza zdolności kredytowej, – przez cały czas trwania umowy samochód jest własnością leasingodawcy,

Kredyt

+ samochód jest własnością kredytobiorcy, + korzystniejszy w przypadku zakupu samochodu używanego, + dłuższy czas spłaty, – długi czas oczekiwania na decyzję kredytową, – dodatkowe formalności po otrzymaniu decyzji kredytowej, – mniej korzyści podatkowych.

Porównajmy koszty

Obliczmy jeszcze, co się bardziej opłaca. Dla potrzeb analizy przyjmijmy, że przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą chce kupić samochód o wartości 50 000 zł netto i aktualnie dysponuje 1/10 tej kwoty, czyli 5 000 zł. Spłatę samochodu chciałby rozłożyć na 4 lata. Co będzie mu się bardziej opłacało? Leasing czy kredyt?

Leasing:

  • Cena netto samochodu: 50 000 zł Wpłata własna: 5000 zł Liczba miesięcy: 48 Rata miesięczna: 47 x 1 005,27 zł (2,11 proc.) Kwota wykupu w 48 miesiącu: 500 zł (1 proc.) Suma opłat: 54 979,25 zł (109,96 proc.)

Kredyt:

  • Cena netto samochodu: 50 000 zł Wpłata własna: 5000 zł Liczba miesięcy: 48 Rata miesięczna: 48 x 1083,65 zł (2,17 proc.) Suma opłat: 57 015,20 zł (114.03 proc.)
A jeśli przedsiębiorca dysponuje większą kwotą wkładu własnego, tj. 25 000 zł:

Leasing:

  • Cena netto samochodu: 50 000 zł Wpłata własna: 25 000 zł Liczba miesięcy: 48 Rata miesięczna: 47 x 579,02 zł (1.16 proc.) Kwota wykupu w 48 miesiącu: 500 zł (1 proc.) Suma opłat: 52 713,94 zł (105,43 proc.)

Kredyt:

  • Cena netto samochodu: 50 000 zł Wpłata własna: 25 000 zł Liczba miesięcy: 48 Rata miesięczna: 48 x 597,38 zł (1.19 proc.) Suma opłat: 53 674,24 zł (111.02 proc.)
  W obu przypadkach leasing „kosztuje” mniej. Aby znaleźć najlepsze oferty kredytu czy leasingu można skorzystać z internetowych kalkulatorów i porównywarek ofert. Warto jednak pamiętać o tym, że internetowe kalkulatory uwzględniają najczęściej jedynie kwoty rat, pomijając dodatkowe koszty, np. ubezpieczenia. Może się więc okazać, że „najtańsza” oferta jest jedną z najdroższych. Przed podpisaniem umowy polecamy więc dokładne przeczytanie umowy, cenników i regulaminów. Warto dokładnie przemyśleć wybór finansowania zakupu samochodu firmowego, biorąc pod uwagę wszystkie plusy i minusy. Analiza obu tych form pozyskiwania środków pomoże zdecydować, która z nich będzie najkorzystniejsza dla danego przedsiębiorcy.

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce