Zakup samochodu na firmę

samochód osobowy w firmie

Samochód firmowy jest bardzo ważnym narzędziem pracy w wielu przedsiębiorstwach. Niektóre zawody samochód służbowy mają przypisany niemalże odgórnie. Co ciekawe, samochód jest też jednym z najbardziej pożądanych wśród pracowników benefitów (Sedlak&Sedlak) i może wpływać na wizerunek firmy. Niezależnie jednak od tego, do jakiego celu on służy, zawsze generuje koszty. Jak najlepiej sfinansować zakup firmowego samochodu?

Samochód firmowy jest bardzo ważnym narzędziem pracy w wielu przedsiębiorstwach. Niektóre zawody samochód służbowy mają przypisany niemalże odgórnie. Co ciekawe, samochód jest też jednym z najbardziej pożądanych wśród pracowników benefitów i znacząco może wpływać na wizerunek firmy. Niezależnie jednak od tego, do jakiego celu on służy, zawsze generuje koszty. Jak najlepiej sfinansować zakup firmowego samochodu?

Zakup samochodu w firmie

2014 rok był rekordowy pod względem sprzedaży samochodów firmowych. Sprzedano ich 201,2 tys., czyli o blisko 20% więcej, niż w 2013 r. Według danych Lewiatana, samochody firmowe najczęściej finansuje się przez leasing. Jednak zarówno leasing jak i kredyt ma swoje plusy i minusy. Jak stwierdzić, które z tych rozwiązań jest bardziej opłacalne?

Leasing czy kredyt? Porównanie

Często jest tak, że młode przedsiębiorstwa nie mogą sobie pozwolić na kredyt – bank sprawdza bowiem zdolność kredytową klienta i żąda zabezpieczenia. Wymaga wielu dokumentów i formalności, dłużej też czeka się na decyzję kredytową. W przypadku leasingu pozyskanie pieniędzy jest o wiele prostsze. Towarzystwo leasingowe żąda zazwyczaj od osoby prowadzącej działalność gospodarczą zaświadczenia o wpisie do CEIDG, NIPu, numeru Regon, zaświadczenia z urzędu skarbowego o braku zaległości podatkowych, zeznania podatkowego za poprzedni rok oraz raportu dotyczącego podatku dochodowego za miesiąc poprzedni. To niedużo dokumentów, w porównaniu do kredytu. W przypadku leasingu całość raty, duża opłata wstępna oraz bieżące wydatki na utrzymanie pojazdu mogą być kosztem podatkowym. W przypadku kredytu przedsiębiorca ma prawo wpisać w koszty jedynie część odsetkową raty, a także wydatki związane z eksploatacją samochodu. Jeśli firma planuje zakup samochodu używanego, kredyt będzie dla niej korzystniejszym rozwiązaniem. Leasingodawcy rzadko bowiem (albo wcale) zgadzają się na finansowanie używanych aut. Warto też wiedzieć, żę w przypadku leasingu przez cały czas trwania umowy samochód należy do leasingodawcy, który może narzucić przedsiębiorcy wybór danego serwisu czy ubezpieczyciela.

Leasing:

+ łatwiejsze pozyskiwanie pieniędzy, + krótki czas oczekiwania na decyzję, + raty leasingowe mogą być wliczone do kosztów uzyskania przychodu, + leasing nie pomniejsza zdolności kredytowej, – przez cały czas trwania umowy samochód jest własnością leasingodawcy,

Kredyt

+ samochód jest własnością kredytobiorcy, + korzystniejszy w przypadku zakupu samochodu używanego, + dłuższy czas spłaty, – długi czas oczekiwania na decyzję kredytową, – dodatkowe formalności po otrzymaniu decyzji kredytowej, – mniej korzyści podatkowych.

Porównajmy koszty

Obliczmy jeszcze, co się bardziej opłaca. Dla potrzeb analizy przyjmijmy, że przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą chce kupić samochód o wartości 50 000 zł netto i aktualnie dysponuje 1/10 tej kwoty, czyli 5 000 zł. Spłatę samochodu chciałby rozłożyć na 4 lata. Co będzie mu się bardziej opłacało? Leasing czy kredyt?

Leasing:

  • Cena netto samochodu: 50 000 zł Wpłata własna: 5000 zł Liczba miesięcy: 48 Rata miesięczna: 47 x 1 005,27 zł (2,11 proc.) Kwota wykupu w 48 miesiącu: 500 zł (1 proc.) Suma opłat: 54 979,25 zł (109,96 proc.)

Kredyt:

  • Cena netto samochodu: 50 000 zł Wpłata własna: 5000 zł Liczba miesięcy: 48 Rata miesięczna: 48 x 1083,65 zł (2,17 proc.) Suma opłat: 57 015,20 zł (114.03 proc.)
A jeśli przedsiębiorca dysponuje większą kwotą wkładu własnego, tj. 25 000 zł:

Leasing:

  • Cena netto samochodu: 50 000 zł Wpłata własna: 25 000 zł Liczba miesięcy: 48 Rata miesięczna: 47 x 579,02 zł (1.16 proc.) Kwota wykupu w 48 miesiącu: 500 zł (1 proc.) Suma opłat: 52 713,94 zł (105,43 proc.)

Kredyt:

  • Cena netto samochodu: 50 000 zł Wpłata własna: 25 000 zł Liczba miesięcy: 48 Rata miesięczna: 48 x 597,38 zł (1.19 proc.) Suma opłat: 53 674,24 zł (111.02 proc.)
  W obu przypadkach leasing „kosztuje” mniej. Aby znaleźć najlepsze oferty kredytu czy leasingu można skorzystać z internetowych kalkulatorów i porównywarek ofert. Warto jednak pamiętać o tym, że internetowe kalkulatory uwzględniają najczęściej jedynie kwoty rat, pomijając dodatkowe koszty, np. ubezpieczenia. Może się więc okazać, że „najtańsza” oferta jest jedną z najdroższych. Przed podpisaniem umowy polecamy więc dokładne przeczytanie umowy, cenników i regulaminów. Warto dokładnie przemyśleć wybór finansowania zakupu samochodu firmowego, biorąc pod uwagę wszystkie plusy i minusy. Analiza obu tych form pozyskiwania środków pomoże zdecydować, która z nich będzie najkorzystniejsza dla danego przedsiębiorcy.
Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

księgowość biuro rachunkowe online księgowość biuro rachunkowe online
księgowość biuro rachunkowe online księgowość biuro rachunkowe online Biuro Rachunkowe Biuro Rachunkowe Biuro Rachunkowe

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Wygodne
integracje i ułatwienia

Sprawdź wszystkie integracje

Program do faktur ifirma.pl w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e-commerce, jak Shoper, Shoplo czy PrestaShop.

Ifirma.pl łączy się również z urządzeniami fiskalnymi oraz pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur - wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.