Od niedawna wprowadzone zostały Pracownicze Programy Emerytalne (PPE), które mają stanowić dodatkowy filar zabezpieczenia środków finansowych na przyszłą emeryturę. Środki gromadzone na koncie uczestnika są współfinansowane przez pracodawców i budżet państwa. Z PPE może skorzystać każdy pracownik po spełnieniu warunków ustawowych. W dzisiejszej publikacji opiszemy co się zmieniło w PPE w 2022 roku, wspomnimy również o zmianach w ustawie Indywidualnych Kontach Emerytalnych (IKE) i Indywidualnych Kontach Zabezpieczenia Emerytalnego (IKZE).
Zmiana ustawy o PPE, IKE i IKZE
Z dniem 1 kwietnia 2022 roku weszła w życie ustawa, w której zostały wprowadzone nowe regulacje do kluczowych ustaw odnoszących się do gromadzenia środków na przyszłą emeryturę. Większość wprowadzonych zmian przepisów zaczęła obowiązywać od 1 lipca 2022 r. Nowe rozwiązania ustawowe mają przyczynić się do zwiększenia efektywności funkcjonowania grupowego oszczędzania w tych 3 ustawach, o czym nieco więcej napiszemy poniżej.
Zmiany w ustawie o Pracowniczych Programach Emerytalnych (PPE) od 2022
Najwięcej miejsca w ustawie zmieniającej poświęcono zmianie ustawy o PPE. Jak można przeczytać w uzasadnieniu do ustawy zmieniającej nowelizacja ma na celu przede wszystkim:
Wprowadzenie ułatwień dla pracodawców prowadzących PPE.
W tym celu zdecydowano się na przeniesienie pewnych obowiązków z pracodawcy prowadzącego PPE na zarządzającego, czyli instytucje finansowe, które posiadają odpowiednią infrastrukturę techniczną i zasoby osobowe. Tym samym pracodawcy nie będą już musieli sporządzać rocznej informacji dotyczącej realizacji programów i przekazywać jej organowi nadzoru. Po zmianach pracodawcy mają natomiast obowiązek przekazywania Polskiemu Funduszowi Rozwoju (PFR) oświadczenia dotyczącego liczby zatrudnionych uczestników PPE a PFR będzie przekazywał te informacje do Komisji Nadzoru Finansowego (KNF).
Uproszczono tryb zawierania przez pracodawców porozumień z reprezentacją
pracowników.
Rezygnacja z trybu rejestracji przez organ nadzoru na tryb notyfikacji, co nie wymaga wydania decyzji administracyjnej przez organ nadzoru. Chodzi o zawieszenie lub ograniczenie odprowadzania składek podstawowych w PPE co może mieć związek z trudną sytuacją finansową przedsiębiorstwa.
Zmiana warunków uczestnictwa w Programie.
Zniesiono fakultatywny zakaz wnoszenia składki dodatkowej. Uczestnik programu może odprowadzać składkę dodatkową z innych źródeł niż tylko wynagrodzenie za pracę. Po zmianach możliwe jest nawet wnoszenie składki dodatkowej w okresie nieobecności w pracy, np. w czasie korzystania z urlopu wychowawczego, urlopu bezpłatnego, w czasie długotrwałego zwolnienia lekarskiego.
Zmiana przepisów określających zasady zawieszania składki podstawowej.
Doprecyzowano zasady zawieszania składki podstawowej i ograniczania jej wysokości.
Zapisano, że maksymalny termin jednostronnego ograniczenia składki podstawowej przez pracodawcę nie może przekroczyć 6 miesięcy w okresie obejmującym 12 kolejnych miesięcy kalendarzowych.
Skrócenie okresu wypowiedzenia umowy o PPE przez pracodawcę.
Jeżeli pracodawca podejmie jednostronną decyzję o likwidacji PPE okres wypowiedzenia będzie wynosił 3 a nie 12 miesięcy, tak jak to obowiązywało przed zmianą.
Informacja o wysokości środków zgromadzonych na rachunku uczestnika PPE.
Fundusz inwestycyjny w terminie do ostatniego dnia lutego każdego roku będzie
przekazywał uczestnikowi, w postaci elektronicznej lub na wniosek uczestnika w postaci papierowej, informację o wysokości środków zgromadzonych na jego rachunku według stanu na 31 grudnia poprzedniego roku kalendarzowego. W zestawieniu znajdzie się również wysokość wpłat dokonanych w poprzednim roku kalendarzowym oraz informacja o innych transakcjach zrealizowanych na rachunku uczestnika.
Przeniesienie środków pomiędzy instytucjami finansowymi.
W ustawie zmieniającej ustawę o PPE zdefiniowano pojęcia „przeniesienie” oraz uregulowano przekazywanie przez zarządzającego informacji w przypadku dokonania przeniesienia. Jeżeli decyzja organu nadzoru o wpisie zmian do rejestru programów o zmianie formy programu lub zarządzającego stanie się ostateczna, przeniesienia dokonuje się w terminie miesiąca od dnia doręczenia dotychczasowemu zarządzającemu zlecenia pracodawcy dotyczącego przeniesienia. Ma to zapobiegać przetrzymywaniu środków przez poprzedniego zarządzającego.
Zmiany w ustawie o IKE i IKZE
Po zmianie przepisów umowa o IKE i IKZE może być zawierana w postaci elektronicznej.
Określono również wysokość wpłat dokonywanych na IKZE:
wpłaty dokonywane na IKZE nie mogą przekroczyć kwoty odpowiadającej 1,2-krotności przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok określonego w ustawie budżetowej,
w przypadku osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą kwota ta nie może przekroczyć 1,8-krotności przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia.
Podsumowanie
Pracownicze Programy Emerytalne (PPE) stanowią znaczący udział w III filarze emerytalnym. Według danych KNF, według stanu na 31.12.2020 r. w programie PPE uczestniczyło blisko 632 tys. pracowników. Zmiana przepisów miała na celu uatrakcyjnienie tej metody oszczędzania dla pracowników. Nowe zasady obejmują m.in. możliwość opłacania składki dodatkowej z innych źródeł, niż tylko z wynagrodzenia, a także wprowadzenie uproszczeń dla pracodawców – m.in. odejście od sporządzania przez nich rocznej informacji o PPE. W ustawie zmieniającej zapisano jeszcze m.in. informacje na temat maksymalnej kwoty wpłat dokonywanych na IKZE przez osoby prowadzące działalność gospodarczą i pozostałe osoby, przedsiębiorcy mogą wpłacać wyższe kwoty. Większość przepisów obowiązuje od 1 lipca 2022 roku, poza pewnymi wyjątkami, które zostały wymienione w ustawie.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Dnia 15.10 2025 roku, Prezydent podpisał tzw. ustawę stażową – która wprowadza nowe rozwiązanie, jakim jest wliczanie do stażu pracy także tych okresów, które dotąd nie były brane pod uwagę, jak np. prowadzenie działalności gospodarczej, czy praca na umowie zleceniu.
Każda firma zarejestrowana w CEIDG będzie miała obowiązek korzystania ze specjalnej skrzynki e-Doręczeń w sprawach związanych ze swoją działalnością. Sprawdź, od kiedy adres do e-Doręczeń będzie obowiązkowy dla przedsiębiorców i jak go założyć.
Świat e-marketingu od dawna zdominowany jest przez dwóch gigantów – Google oraz Facebooka. Wielu reklamodawców szuka jednak alternatywnych sposobów promocji, z powodu kwestii finansowych, ale też praktycznych.
Aktualizacja unijnej klasyfikacji NACE wymusza zmianę dotychczasowej Polskiej Klasyfikacji Działalności, czyli zmianę PKD 2007 na PKD 2025. Sprawdź, jakie zmiany czekają w kodach PKD od 2025 roku!
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo