Blog ifirma.pl

Praca zdalna. Jak ją zorganizować, by uniknąć wykluczenia?

|
|
3 minut czytania
Praca zdalna, mimo że do niedawna była przywilejem tylko freelancerów, staje się coraz popularniejsza bez względu na model zatrudnienia. Pracodawcy, którzy często korzystają z modelu outsourcingu pracowniczego, nie widzą już w niej zagrożeń, ale pracownicy coraz częściej zwracają uwagę na to, że firmy powinny przyłożyć się do jej właściwej organizacji.

Praca zdalna, mimo że do niedawna była przywilejem tylko freelancerów, staje się coraz popularniejsza bez względu na model zatrudnienia. Pracodawcy, którzy często korzystają z modelu outsourcingu pracowniczego, nie widzą już w niej zagrożeń, ale pracownicy coraz częściej zwracają uwagę na to, że firmy powinny przyłożyć się do jej właściwej organizacji.

Praca zdalna a zadowolenie pracownika

Jak pokazują badania Kantar TNS, 95 proc. osób posiadających doświadczenie w pracy zdalnej ocenia ją pozytywnie. Pracownicy zdalni są zwykle bardziej zadowoleni ze swojej profesji (90%) niż osoby, które nie mają możliwości pracy w trybie home office (78%). Zwłaszcza Millenialsi i wchodząca na rynek pracy Generacja Z ceni sobie związane z tym modelem mobilność i elastyczność, co przekłada się na ich większą kreatywność. Home office to nie bowiem nie tylko oszczędność czasu i pieniędzy przeznaczonych na dojazd, ale też sposób na walkę z rutyną.

Mimo całego wachlarza zalet, ma jednak również wady. Praca w tym systemie może być uciążliwa, jeśli osoby poza biurem, nie będą miały możliwości integracji z pozostałymi pracownikami. Wtedy trudno będzie im całkowicie zaangażować się w życie firmy, co naturalnie przełoży się na niski poziom zaufania.

Wdrożenie modelu pracy zdalnej

Największą barierą we wdrożeniu pracy zdalnej jest więc wprowadzenie zmian na poziomie organizacji przedsiębiorstwa, tj. uregulowania zasad, jakie obowiązują na home office, ale też zbudowania kultury opartej na zaufaniu i ocenie rezultatów. Kluczowa jest w tym sprawna komunikacja. Zarządzanie zespołem bez możliwości stałego śledzenia postępów w realizacji zadań i przekazywania bieżących informacji oraz brak relacji w przypadku niemożności bezpośrednich kontaktów będą ograniczać efektywność i motywację pracownika.

Wiele przedsiębiorstw decyduje się na wprowadzenie mieszanego stylu pracy, w którym część zadań realizowana jest przez pracowników w biurze, a część w domu. Wdrożenie takiego systemu jest wygodne, zarówno dla zatrudnionych, jak i dla pracodawców. Według badania Kantar, 24 proc. pracowników raz na jakiś czas pracuje zdalnie. Korzystają z tej możliwości, podczas złego samopoczucia, gdy wolą zostać w domu lub w okresach okołoświątecznych.

O czym należy pamiętać organizując pracę zdalną?

Ważne jest jednak, by narzędzia takie jak Slack, pakiet Google czy TeamSpeak stały się standardowymi kanałami komunikacji. Jeśli tak będzie, pracownicy, którzy pracują w trybie home office, będą zawsze włączeni w obieg informacji, co zapobiegnie poczuciu wykluczenia.

Polecamy: Marzysz o pracy zdalnej? W tych zawodach to już standard.

UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Potrzebujesz
wystawić fakturę?

Zrób to za darmo z programem IFIRMA!

  • Wszystkie rodzaje faktur
  • Baza kontrahentów
  • Program magazynowy
  • Wsparcie techniczne BOK
Załóż darmowe konto
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie