Pojęcie pracy zdalnej pojawiło się stosunkowo niedawno, a już mówi się o wejściu przepisów na stałe do Kodeksu pracy. Trudna sytuacja epidemiologiczna na świecie zmusza do podejmowania niestandardowych rozwiązań szczególnie w obszarze pracy zawodowej. Ostatnie wydarzenia związane z pandemią spowodowały zmianę perspektywy postrzegania zatrudnienia. Jak się okazuje przy odpowiedniej organizacji pracy wiele firm może równie dobrze wykonywać swoje obowiązki zarówno stacjonarnie w firmie, jak również na odległość w domu. Sprawdźmy, co ma się zmienić, jeżeli chodzi o pracę zdalną.
Praca zdalna – na czym polega?
Pojęcie pracy zdalnej pojawiło się w ustawie tarcza antykryzysowa. Według dotychczas obowiązujących zasad polega ona tym, że pracownik może wykonywać pracę na odległość z użyciem środków komunikacji elektronicznej (komputer, internet), ale może to być praca bez użycia komputera. Pracownik wykonuje wówczas pewne czynności w domu i rozliczać się z nich z pracodawcą w formule z nim uzgodnionej.
Co ma się zmienić?
Doświadczenia z pracą zdalną zdobyte w czasie pandemii utwierdziły część pracodawców w przekonaniu, że efekty z pracy w takiej formule nie odbiegają od pracy w warunkach stacjonarnych. Dlatego pojawiły się głosy, aby uregulowania odnośnie pracy zdalnej zostały wprowadzone do ustawy Kodeks pracy na stałe. Korzyści w przypadku pracy zdalnej są obopólne, zarówno dla pracodawcy jak i pracownika.
Zapytanie do Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
Nie tak dawno zostało skierowane zapytanie do Ministra RPPS czy praca zdalna zostanie wpisana na stałe do Kodeksu pracy, aby zarówno pracownicy jak i pracodawcy mogli korzystać z takich rozwiązań również po zakończeniu pandemii.
W odpowiedzi Minister Stanisław Szwed poinformował, że obecnie zostały wprowadzone przepisy, które pozwalają korzystać z rozwiązania dotyczącego możliwości wykonywania pracy zdalnej na cały okres obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego ogłoszonego z powodu COVID-19, oraz w okresie 3 miesięcy po jego odwołaniu. Powyższe rozwiązanie wychodzi naprzeciw oczekiwaniom zarówno pracowników, jak i pracodawców, zwłaszcza w związku z niepewną sytuacją związaną ze stanem epidemii.
Ponadto Minister wyjaśnił, że uznaje potrzebę wprowadzenia pracy zdalnej do Kodeksu pracy na stałe za uzasadnioną. Jednocześnie podkreślił, że przeniesienie do Kodeksu pracy zapisów dotyczących pracy zdalnej w takiej formie, jak jest obecnie zapisana w ustawie o COVID-19, nie byłoby właściwe. Obecne zapisy charakteryzują się dużą elastycznością, zostały wprowadzone doraźnie i w określonym celu. Z tych względów nie byłoby zasadne przeniesienie ich bez żadnych modyfikacji do Kodeksu Pracy.
“Dlatego podjęcie prac legislacyjnych mających na celu wprowadzenie do Kodeksu pracy na stałe rozwiązań prawnych dotyczących świadczenia pracy w formie pracy zdalnej wymaga szerokiej dyskusji zainteresowanych stron, a sposób, w jaki zostaną ukształtowane te rozwiązania, będzie uzależniony od wyników pracy na forum Rady Dialogu Społecznego. Ministrowi Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zależy na tym, aby zaproponowane rozwiązania zostały zaakceptowane zarówno przez stronę społeczną – związki zawodowe, jak i organizacje pracodawców – w drodze konsensusu stron. W trakcie tych prac nie można także pominąć funkcjonujących obecnie w Kodeksie pracy regulacji dotyczących wykonywania pracy w formie telepracy, mając jednakże na względzie, że praca zdalna wydaje się być szerszym pojęciem niż telepraca.” – podsumowuje Minister Stanisław Szwed.
Projekt nowelizacji Kodeksu pracy zakłada szereg zmian w Kodeksie pracy, o czym będziemy pisać w kolejnych publikacjach.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Od 1 kwietnia 2025 roku będą obowiązywać nowe przepisy dotyczące zwrotu akcyzy od samochodów osobowych czasowo zarejestrowanych w Polsce w celu ich wywozu za granicę oraz zwolnienia od akcyzy dla samochodów osobowych rejestrowanych profesjonalnie na terytorium Polski w celu wykonywania jazd testowych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, które będą przedmiotem badań naukowych lub prac rozwojowych w ramach prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej.
Na dzisiejszym rynku trudno przetrwać bez jasno zdefiniowanej przewagi konkurencyjnej. Czym się wyróżniasz? Dlaczego klient ma wybrać właśnie Ciebie, a nie Twojego rywala? To pytania, na które każda firma – niezależnie od wielkości – musi znać odpowiedź. W tym artykule pokażemy, czym dokładnie jest przewaga konkurencyjna, jak ją zbudować, a także jakie błędy najczęściej popełniają przedsiębiorcy próbując się wyróżnić.
Nowości/ulepszenia: data zmiana 29.01.2025 Rozbudowa i usprawnienia dla metody kasowej PIT (zobacz instrukcję) Powiązanie transakcji bankowych z fakturami podczas wystawiania faktury (szczegółowa instrukcja) Raport przychodów wg metody płatności Wydruk danych osobowych pracownika Kolejne faktury rozliczane kasowo – wysyłkowa, budowlana, do szczególnej metody kasowej E-commerce: Statusy zwrotów Asystent pakowania i zbierania zamówień Strona z formularzem zwrotów […]
W dzisiejszym świecie skuteczna prezentacja to często klucz do sukcesu – niezależnie od tego, czy prowadzisz szkolenie, przedstawiasz ofertę klientowi, czy bronisz projektu na uczelni.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo