Przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność gospodarczą muszą posiadać nie tylko wiedzę na temat swojej firmy, ale znać szereg przepisów, których należy przestrzegać prowadząc firmą. Jednym z bardzo istotnych praw są prawa konsumenckie. Jeżeli przedsiębiorca dokonuje dostawy towarów lub świadczy usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, to ma obowiązek przestrzegania tych zasad. Firmy, które dokonują dostaw również na rynki międzynarodowe powinny znać uregulowania, jakie ich obowiązują w tym temacie. W dzisiejszym artykule skupimy się na tej problematyce.
Jakie prawa ma konsument?
Konsumenci objęci są szeroko rozumianą ochroną, co zostało zagwarantowane ustawą. Przedsiębiorca, który prowadzi firmę przez internet, ma obowiązek poinformować konsumenta o:
podstawowych cechach towaru lub usługi,
cenie towaru lub usługi wraz z kwotą podatku VAT,
opłatach za usługi dostarczenia przesyłki i dodatkowych kosztach,
sposobie zapłaty,
formach dostawy towaru lub realizacji usługi,
procedurach reklamacyjnych,
warunkach odstąpienia od umowy,
kosztach zwrotu w przypadku odstąpienia od umowy.
Prawa konsumenta muszą być respektowane przez wszystkich przedsiębiorców i obejmują one zarówno nabywcę z Polski jak i z zagranicy.
Jakie prawa ma konsument z zagranicy?
Osoba fizyczna na prawach konsumenta, która dokonuje zakupu towarów lub usług w innym kraju objęta jest takimi prawami jak konsumenci z tego kraju. Dodatkowo jeżeli okazałoby się, że przepisy konsumenckie w kraju nabywcy są dla niego korzystniejsze, wówczas polski przedsiębiorca musi sprostać tym wymaganiom.
Obecnie dużo się mówi o nowych zasadach handlu z Wielką Brytanią. Posługując się tym przykładem, jeżeli w GB konsumentowi będą przysługiwały dłuższe terminy na zwrot towaru, to polski przedsiębiorca musi się zastosować do tych zasad.
Oczywiście prawo działa w dwie strony. Polski konsument, dokonując zakupów w Wielkiej Brytanii jest objęty ochroną na takich samych zasadach jak brytyjski konsument. Na razie Wielka Brytania nie zmieniła przepisów konsumenckich, w dalszym ciągu obowiązują zasady unijne. Należy jednak pamiętać, że to jest dopiero początkowa faza obowiązywania zmian po wyjściu GB z UE. Dlatego też należy mieć na uwadze, że może się to zmienić. Nie pozostaje nic innego jak na bieżąco śledzić ustalenia pomiędzy GB a UE.
Przedsiębiorca, który zdecyduje się wejść na rynki poza UE, nie chodzi tylko o Wielką Brytanię, powinien dodatkowo sprawdzić, czy nie zostały podpisane jakieś umowy/porozumienia odnośnie praw konsumenta pomiędzy UE lub Polską a krajem trzecim, z którym przeprowadza transakcję. Niezależnie od powyższych ustaleń, polski dostawca powinien mieć świadomość, że:
Konsument z zagranicy nabywający towary lub usługi od firmy z Polski będzie objęty takim prawem konsumenckim, które jest dla niego atrakcyjniejsze, a sprzedawca musi je respektować.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zgoda marketingowa najczęściej kojarzy się z udzieleniem przyzwolenia na komunikację firm z konsumentami. Udzielenie zgody marketingowej daje firmom prawo do kontaktowania się z klientem w celach marketingowych, takich jak przesyłanie ofert, newsletterów, informacji o nowych produktach lub usługach, a także zaproszeń do udziału w promocjach i wydarzeniach. Zgoda ta nie jest jednak automatyczna – konsument musi ją wyrazić świadomie i dobrowolnie, a jej zakres powinien być jasno określony.
Nie ma zamkniętego katalogu kosztów, które można rozliczyć, pracując jako fizjoterapeuta. Są jednak wydatki, które ponosi znaczna część osób, które planują otworzyć własną praktykę i wyposażyć gabinet. Co fizjoterapeuta może wrzucić w koszty uzyskania przychodu?
Nowości/ulepszenia: data zmiana 02.09.2025 Dobieranie języka faktury na podstawie kraju kontrahenta Wystawianie faktury zaliczkowa i końcowa w metodzie kasowej VAT Ewidencja zużycia paliwa Aktualizacja kodów zawodu przedsiębiorcy Możliwość dodania kont bankowych w formacie innym niż IBAN Połączenie z kontrahentem, automatyczne rozliczanie dokumentów przy transakcjach bankowych Obsługa korekt faktur w rozrachunkach faktury krajowej Powiadomienie o niezaksięgowanych […]
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo