Prowadzenie firmy w mieszkaniu jest częstym zjawiskiem, szczególnie w dobie pandemii. Warunki lokalowe, jakimi dysponujemy będą decydowały, czy to będzie tylko wydzielona część pokoju, czy może całe pomieszczenie a czasami magazyn. Rodzi się pytanie, w jaki sposób zabezpieczyć przed utratą na skutek zdarzeń losowych mienie naszej firmy. Oczywiście jedną z alternatyw jest jego ubezpieczenie. Zobaczmy zatem na co zwrócić uwagę przed zawarciem umowy.
Czy w ramach ubezpieczenia mieszkania ubezpieczymy mienie firmy?
Firmy ubezpieczeniowe stosują różnego rodzaju ograniczenia jeżeli chodzi o ubezpieczenie firmy w ramach ubezpieczenia mieszkania. Wprowadzane są różne limity i ograniczenia, dlatego przed zawarciem polisy należy dopytać o szczegóły. Może się zdarzyć, że firma ubezpieczeniowa będzie miała w swojej ofercie propozycje z opcją dla firm, oczywiście za odpowiednią dopłatą.
Przede wszystkim na etapie omawiania warunków ubezpieczenia należy wyraźnie wyartykułować, w jakim zakresie chcemy mieć ubezpieczony majątek firmowy w ramach ubezpieczenia mieszkania. Może zajść konieczność wykupienia dodatków do ubezpieczenia lub zakup odrębnej polisy na firmę. Wynika to z faktu, że majątek firmowy może być wyłączony od niektórych odpowiedzialności ze strony firmy ubezpieczeniowej.
Ubezpieczenie – polisa dla firmy
Jeżeli dysponujemy mieniem o znacznej wartości, które chcemy zabezpieczyć w związku z kradzieżą, pożarem, zalaniem, dewastacją, to wówczas najlepiej zawrzeć odrębną umowę ubezpieczeniową obejmujące tylko majątek firmy, wystawioną na dane firmy. Nie będzie wtedy wątpliwości, jaki jest zakres naszego ubezpieczenia i jaka jest odpowiedzialność firmy ubezpieczeniowej.
Zawierając umowę należy zwrócić szczególną uwagę na takie elementy, jak ubezpieczenie mienia ruchomego firmy:
- od zdarzeń losowych,
- od kradzieży z włamaniem.
Ponadto ubezpieczeniem od zdarzeń losowych powinno być objęte również mienie nieruchome firmy np. mury, zabudowy na stałe związane z mieszkaniem.
Na co zwrócić uwagę przed zawarciem umowy ubezpieczeniowej?
W przypadku, gdy chcemy zabezpieczyć majątek firmowy, musimy na pewno pamiętać o:
- przeczytaniu warunków ogólnych umowy ubezpieczenia,
- ustaleniu, czy nie ma ograniczeń powierzchniowych prowadzenia działalności gospodarczej. Wiele firm ubezpieczeniowych zastrzega, że na działalność może być przeznaczone do 50% powierzchni użytkowej,
- dopytaniu o zakres ubezpieczenia OC i NNW, czy obejmuje również zdarzenia związane z firmą, czy tylko w życiu prywatnym,
- ustaleniu, czy firma ubezpieczeniowa stosuje limity wypłat w przypadku powstania szkody,
- sprawdzeniu, czy sprzęt biurowy, komputery, urządzenia elektryczne i elektroniczne wykorzystywane w działalności nie powinny być dodatkowo ubezpieczone.
W publikacji zasygnalizowano jedynie na co zwrócić uwagę przy ubezpieczaniu mieszkania, w którym prowadzimy działalność gospodarczą. W pierwszej kolejności niezbędne jest powiadomienie ubezpieczyciela o tym fakcie, jeżeli chcemy mieć ubezpieczony majątek firmowy. Na pewno zawarcie takiej polisy będzie się wiązało z wyższymi opłatami, ale wiadomo, że jest to cena naszego spokoju.