Przedsiębiorca będący zleceniobiorcą a comiesięczna wypłata
Zdarza się, że na umowie zlecenie pracuje przedsiębiorca, czyli osoba z własną działalnością gospodarczą. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, czy w takim przypadku obowiązują przepisy o minimalnym wynagrodzeniu.
Osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą ma prawo świadczyć usługi na zlecenie innej firmy. Umowy zlecenia obowiązują pewne wytyczne, np. w kwestii minimalnego wynagrodzenia. W związku z tym rodzi się pytanie, czy dotyczą one także zleceniobiorców będących jednocześnie przedsiębiorcami. Jeżeli sam jesteś taką osobą lub zlecasz czynności przedsiębiorcy, przeczytaj artykuł i dowiedz się, jakie masz obowiązki.
Kim jest osoba przyjmująca zlecenie lub realizująca usługi?
Odpowiedź na pytanie, czy zleceniobiorcę-przedsiębiorcę obowiązują zasady dotyczące minimalnej stawki oraz potwierdzania liczby godzin (potocznie nazywanego ewidencją czasu pracy), które są uregulowane w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu, wynika z ustawy.
Zgodnie z art. 1 pkt 1 b lit. a za osobę „przyjmującą zlecenie lub świadczącą usługi” uznaje się osobę prowadzącą działalność gospodarczą, która nie zatrudnia pracowników ani nie ma umów ze zleceniobiorcami.
Kogo obowiązuje minimalna stawka godzinowa?
Art. 8a ust. 1 ustawy o minimalnym wygrodzeniu mówi, że umowy z osobami przyjmującymi zlecenie lub świadczącymi usługi powinny być ustalone w taki sposób, aby wysokość wynagrodzenia za każdą godzinę wykonania zlecenia lub świadczenia usług nie była niższa niż wysokość minimalnej stawki godzinowej.
Z art. 8b ust. 1 i 2 z kolei wynika, że strony umowy zlecenia powinny określić w umowie sposób potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług. Jeśli tego nie zrobią, wykonawca zlecenia przedkłada w formie pisemnej lub elektronicznej informację o liczbie godzin.
Ustawodawca stosuje określenie „osoba przyjmująca zlecenie lub świadcząca usługi”. Jednocześnie definiuje, że do takich osób zalicza się osoby prowadzące działalność gospodarczą, ale nie zatrudniające pracowników i innych zleceniobiorców (oraz osoby, które nie prowadzą JDG, ale ten wątek pomijamy ze względu na to, że artykuł dotyczy osób prowadzących działalność).
Kluczowe znaczenie ma część mówiąca o nie zatrudnianiu pracowników i innych zleceniobiorców. Zatem zleceniobiorca, który jest przedsiębiorcą i nie zatrudnia żadnego pracownika, zalicza się do grupy osób „przyjmujących zlecenie lub świadczących usługi” i podlega pod wszystkie prawa i obowiązki względem tych osób wymienione w ustawie.
Przykład 1
Marek prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą jako fryzjer, ma własny salon, ale sporadycznie dorabia w innym punkcie na umowę zlecenie. Marek pracuje jednoosobowo w dosłownym znaczeniu tego słowa – nie zatrudnia osób na umowę o pracę ani zleceniobiorców. W związku z tym stawka w umowie zlecenie musi być zgodna z przepisami o minimalnym wynagrodzeniu. Przypominamy, że do 30 czerwca 2023 r. jest to 22,80 zł brutto za godzinę, a od 1 lipca 2023 r. – 23,50 zł brutto.
Jak zweryfikować, czy zleceniobiorca zatrudnia kogoś? Przepisy na ten temat nic nie mówią. Można przyjąć, że wystarczy pisemne oświadczenie zleceniobiorcy.
Czy przedsiębiorca-zleceniobiorca powinien prowadzić ewidencję czasu pracy?
Podsumowując – przedsiębiorcę, który pracuje na umowie zlecenie i w ramach własnej działalności nie zatrudnia żadnych osób, obowiązuje minimalna stawka godzinowa. Jeśli chodzi o sporządzanie ewidencji czasu pracy, to zależy to od uzgodnień zawartych w umowie zlecenie. Kiedy umowa nie określa sposobu potwierdzania liczby przepracowanych godzin, zleceniobiorca powinien przedłożyć ewidencję czasu pracy jako papierowy lub elektroniczny dokument.
Od kilku lat związana z topowymi redakcjami biznesowymi. Pisze o księgowości, finansach i sprawach marketingowych - czyli o tematach, które interesują każdego przedsiębiorcę.
Z przyjemnością czyta ustawy, kodeksy, rozporządzenia, regulaminy i inne oficjalne dokumenty, które rozkłada na czynniki pierwsze. Pomagają jej w tym umiejętności analityczne i syntetyczne. Wierzy w moc twardych danych i w artykułach chętnie wykorzystuje wyniki badań, raporty i statystyki. Sama prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, dlatego z doświadczenia zna i rozumie problemy drobnych przedsiębiorców. Artykułami dotyczącymi spraw księgowych stara się je rozwiązywać. Stawia przy tym na prosty, zrozumiały dla każdego język, logiczną strukturę i przykłady z życia wzięte.
Pracę nad każdym artykułem zaczyna od zakwestionowania swojej wiedzy i sprawdzenia jej w źródłach. Prywatnie lubi zagadki logiczne i grę w Sudoku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Czy można zarabiać, rozdając produkt za darmo? Brzmi ryzykownie, ale wiele startupów udowodniło, że tak! Model freemium pozwala przyciągnąć miliony użytkowników i sprawia, że część z nich z chęcią zapłaci za dodatkowe funkcje. Czym jest i jak działa freemium? O tym poniżej.
W świecie, w którym klient ma do wyboru setki podobnych produktów lub usług, propozycja wartości staje się jednym z najważniejszych elementów skutecznej komunikacji marketingowej. To jasna obietnica tego, co konsument zyska dzięki Twojej ofercie i dlaczego warto wybrać właśnie Ciebie, a nie konkurencję.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo