Nabycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa a VAT i PIT
Przejęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie podlega co do zasady VAT, może mieć natomiast wpływ na PIT. Amortyzacji podlegają nie tylko środki trwałe – może to również być sama wartość firmy.
Chcąc rozpocząć własną działalność gospodarczą nie trzeba koniecznie zaczynać od zera – nowy przedsiębiorca może dokonać nabycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa (ZCP). Dzięki temu praca w nowej firmie może ruszyć od razu – warto jednak wiedzieć, jakie podatki mogą pojawić się przy takim nabyciu.
Zorganizowana część przedsiębiorstwa – bez VAT
Generalnie zgodnie z Ustawą o VAT, transakcja zbycia (sprzedaży, darowizny etc.) przedsiębiorstwa nie podlega przepisom tej ustawy. Oznacza to, że zasadniczo nabywając ZCP, nie będziemy mieli do czynienia z podatkiem VAT.
Aby mieć pewność, że VAT rzeczywiście nie znajdzie tu zastosowania, warto pamiętać o definicji ZCP, którą można znaleźć w art. 2 ust. 27e Ustawy o VAT. ZCP to zatem:
organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Uwaga!
Dokonując nabycia ZCP należy dokładnie przeanalizować powyższe założenia -warto bowiem zauważyć, że wyłącznie samodzielna, umożliwiające natychmiastowe „uruchomienie” pracy, część przedsiębiorstwa będzie zwolniona z opodatkowania VAT.
Nabycie ZCP jako czynność cywilnoprawna
Wykluczenie nabycia ZCP spod jurysdykcji ustawy o VAT powoduje, że konieczne może być w tym przypadku zastosowanie opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych – PCC. Zobowiązanym do rozliczenia tego obciążenia jest nowy właściciel – nabywca ZCP. Co ważne, nabywając ZCP przedsiębiorca może wycenić osobno elementy przyjętego majątku; może jednak zdecydować się na wycenę ogólną, ZCP jako całości. W tym miejscu warto jednak dobrze skalkulować wycenę – zgodnie z przepisami ustawy o PCC, jeśli podatnik rezygnuje z wyodrębnienie poszczególnych rzeczy lub praw majątkowych nabytych w ramach jednej czynności cywilnoprawnej, a są one opodatkowane różnymi stawkami PCC, do całości należy zastosować najwyższą właściwą stawkę.
Nabycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w podatku dochodowym
Przy nabyciu ZCP może okazać się, że do wartości niematerialnych i prawnych konieczne może być zaliczenie jego wartości. Będzie to miało miejsce w sytuacji, kiedy wartość nabycia przedsiębiorstwa przewyższy jego wartość rynkową. W takiej sytuacji różnica stanowić będzie WNiP, podlegający amortyzacji. Pozostałą wartość przedsiębiorstwa ujmujemy w ewidencjach w zależności od rodzaju składnika. Środki trwałe powinny zostać wpisane do ewidencji i poddane amortyzacji. Wyposażenie niskocenne oraz towary można wprowadzić do firmy na podstawie protokołu nabycia.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zasadniczo częścią każdej umowy handlowej jest wynagrodzenie za wykonanie usługi lub sprzedaż towarów, nic więc dziwnego, że jego terminowa realizacja jest tak ważna i każdy przedsiębiorca dba o to, aby je otrzymać. Nie zawsze finalizacja umowy przebiega zgodnie z planem. Czasami klient spóźnia się z płatnością, a w najgorszych przypadkach w ogóle nie reguluje należności. W takiej sytuacji pojawia się kluczowe pytanie – co dalej i jak odzyskać swoje pieniądze?
Rejestr BDO (Baza Danych Odpadowych) to system, który ma na celu monitorowanie i zarządzanie gospodarką odpadami. Umożliwia on rejestrację podmiotów zajmujących się wytwarzaniem, zbieraniem, transportem oraz przetwarzaniem odpadów, a także śledzenie ich obiegu. Sprawdź, czy Twojej firmy dotyczy obowiązek rejestracji BDO, i w jaki sposób prowadzić ewidencję odpadów!
Wspólne rozliczenie podatników może występować w trzech sytuacjach. Możliwe jest wspólne rozliczenie: małżonków, podatnika ze zmarłym małżonkiem, podatnika z dzieckiem. Jakie warunki należy spełnić? Jak wyglądają szczegóły każdego z tych rodzajów rozliczeń? Sprawdźmy.
Pliki cookies to dziś jedno z podstawowych narzędzi marketingu internetowego. Dzięki nim możesz lepiej zrozumieć zachowania użytkowników, dopasować reklamy do ich potrzeb i skuteczniej docierać z ofertą. Jednak wszędzie tam, gdzie przetwarzane są dane osobowe, pojawia się również odpowiedzialność – zarówno prawna, jak i wizerunkowa.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo