Czym jest PUE ZUS?
Platforma Usług Elektronicznych (PUE) to, najprościej rzecz ujmując, elektroniczny ZUS. Jest to narzędzie, które pozwala na załatwienie wielu spraw bez konieczności wychodzenia z domu. Z miesiąca na miesiąc coraz więcej osób (i to nie tylko prowadzących działalność gospodarczą) dokonuje rejestracji i korzysta z możliwości, jakie daje takie rozwiązanie. Poniżej przedstawiamy szczegółową instrukcję, jak założyć konto w PUE-ZUS.
Konto w PUE-ZUS – etap pierwszy
Pierwszym krokiem, jaki należy wykonać, by założyć konto w PUE-ZUS jest rejestracja za pomocą specjalnego elektronicznego formularza, który można znaleźć na stronie www.zus.pl.
Na tym etapie należy określić, jaki ma być profil naszego konta – czy rejestrujemy się jako osoba fizyczna, czy jako przedsiębiorca lub firma.
Konto w PUE-ZUS – etap drugi
W następnym kroku należy wybrać sposób, w jaki potwierdzimy swoją tożsamość – można skorzystać z:
- profilu zaufanego (więcej na ten temat przeczytasz tutaj) – po kliknięciu na tę opcję następuje przekierowanie na stronę ePUAP, gdzie należy zalogować się wykorzystując tradycyjne dane dla tej platformy – jeśli będą poprawne, ponownie nastąpi przekierowanie na stronę PUE-ZUS;
- certyfikatu kwalifikowanego (tzw. podpis elektroniczny) – kliknięcie na tę opcję otwiera aplikację zainstalowaną wraz z certyfikatem, gdzie za pomocą PIN należy podpisać oświadczenie o chęci założenia konta w PUE-ZUS;
- konta w bankowości elektronicznej – po kliknięciu na tę opcję należy wybrać bank, w którym posiadamy konto elektroniczne, a następnie zalogować się, używając standardowych danych.
Więcej na temat dostępnych możliwości potwierdzenia tożsamości można przeczytać klikając w zielony tekst pod każdą z nich.
Inną opcją jest jednorazowa wizyta w ZUS – wystarczy mieć wówczas przy sobie dowód osobisty lub paszport.
Wybierając opcję z wizytą w ZUS (opcja „DO REJESTRACJI”), a także po potwierdzeniu tożsamości w jeden z ww. sposobów, konieczne jest wypełnienie specjalnego formularza, który wymaga podania m.in. imienia i nazwiska, numerów PESEL i NIP, numeru telefonu, adresu e-mail oraz nadania hasła do konta PUE-ZUS (przy profilu zaufanym, certyfikacie kwalifikowanym oraz bankowości elektronicznej część danych zaciągana jest automatycznie).
Po kliknięciu „Zarejestruj Profil” każdy nowy użytkownik otrzymuje indywidualny numer identyfikacyjny (login PUE), który służy do logowania na Platformie. Informacja o nim zostanie przesłana na wskazany w formularzu adres.
8 godzin , czekałem na zlozenie podpisu kwalikofanego ! Daleko ZUS do Europy ! Proszę czekac ?I nic !