Refaktura jest pojęciem, którego nie znajdziemy w przepisach. Musimy więc posiłkować się wypracowaną linią interpretacyjną i orzeczniczą w tym obszarze. Temat budzi emocje i pytania. Gospodarcza rzeczywistość potrafi nas zaskoczyć. Przedsiębiorcy dowolnie ustalają reguły współpracy z kontrahentami, a często ich owocem są transakcje, które powinny być prawidłowo ujęte w urządzeniach księgowych. Często też przy takiej okazji rodzi się pytanie, w jaki sposób należy to prawidłowo zaksięgować? Dzisiaj będziemy szukali odpowiedzi, w jaki sposób dokonywać refakturowania kosztów dla zagranicznej firmy.
Refaktura, co zawiera?
Refakturowanie jest to forma przenoszenia kosztów pomiędzy dostawcą a ostatecznym odbiorcą. Przedsiębiorca otrzymuje fakturę od sprzedawcy, ale z różnych przyczyn odsprzedaje usługę lub towar innemu przedsiębiorcy, najczęściej bez naliczania marży. Trochę pokrętne, ale tak się często dzieje przy okazji różnych transakcji. W praktyce najczęściej o refakturowaniu mówi się w odniesieniu do transakcji refakturowania mediów przy najmie. Jednak refaktura może dotyczyć dowolnej usługi czy towaru. Więcej na temat, czym jest refaktura można przeczytać w publikacji.
Refaktura dla zagranicznej firmy
Refakturowanie jest swojego rodzaju fikcją prawną. Przedsiębiorca, który wystawia refakturę jest podmiotem pośredniczącym pomiędzy dostawcą a ostatecznym odbiorcą. Przy dokonywaniu refakturowania dla podmiotów zagranicznych bardzo ważną kwestią jest prawidłowe określenie miejsca świadczenia usługi czy miejsca dostawy towarów, a więc określenie miejsca opodatkowania. Przepisy ustawy o podatku VAT wyróżniają wiele wyjątków w tym obszarze. Problem refakturowania powinien być każdorazowo odnoszony do konkretnej sytuacji, przypadku. Zawsze w takich sytuacjach, które nie są uregulowane w przepisach, tak jak to ma miejsce w tym przypadku, wskazane jest występowanie o wydanie interpretacji podatkowej.
W przypadkach typowych wystawione refaktury będą rozliczane następująco:
Refaktura w UE
Refaktura poza UE
Usługa
Bez podatku VAT, adnotacja “Odwrotne obciążenie”
Przeczytaj więcej tutaj.
Bez podatku VAT, adnotacja “Odwrotne obciążenie”
Przeczytaj więcej tutaj.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Rozpoczynając działalność gospodarczą, nie musisz od razu rejestrować się jako podatnik VAT. Możesz to zrobić dobrowolnie, jeśli uznasz to za korzystne. Warto jednak pamiętać, że istnieją sytuacje, w których rejestracja do VAT jest obowiązkowa.
Reklama to jedno z najskuteczniejszych narzędzi promocji, wykorzystywane do zwiększenia rozpoznawalności i popularności produktów, usług czy firm. Może występować w różnych formach – od tradycyjnych, takich jak telewizja i radio, po nowoczesne rozwiązania internetowe, np. media społecznościowe. Często działania promocyjne nie ograniczają się do pojedynczej reklamy, lecz stanowią zespół ściśle powiązanych ze sobą akcji rozumianych jako kampania reklamowa. Jako że kampania reklamowa zawiera w sobie reklamy, musi spełniać te same wymogi prawne co pojedyncza reklama.
Według analityków Bain & Company wartość rynku produktów AI będzie zwiększać się przez kolejne trzy lata w tempie od 40% do 55% rocznie. W efekcie sztuczna inteligencja przestaje być jedynie technologiczną nowinką, ale staje się fundamentem zmian w różnych branżach – od finansów po sektor zdrowotny. Ile wkrótce będzie wart rynek produktów AI i co napędza jego rozwój?
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo