Ostatni rok pokazał, jak prężnie rozwija się e-handel. Przedsiębiorcy coraz częściej nie chcą zamykać się na świat, dlatego tak ważna jest znajomość przepisów, w jaki sposób należy dokonywać rozliczeń podatkowych. Jednak czasami zdarza się, że pewne kwestie nie zostały uregulowane, a i tak trzeba je jakoś zaksięgować i rozliczyć. Mam na myśli refakturowanie, którym dzisiaj zajmiemy się w kontekście rozliczeń za towar z firmą spoza Unii Europejskiej.
Refaktura za towar dla firmy spoza UE
Do refakturowania dochodzi w sytuacji, gdy w jakiejś transakcji uczestniczą trzy podmioty: dostawca – pośrednik – nabywca. Dostawa, w naszym przypadku towarów, dokonywana jest na rzecz nabywcy w innym kraju spoza UE. Przedsiębiorca z Polski odsprzedaje towary, najczęściej bez naliczania marży, kontrahentowi z kraju trzeciego. Rodzi się zatem pytanie, w jaki sposób dokonać rozliczenia takiej transakcji.
W przypadku dokonywania refakturowania za towar należałoby dokonać rozliczenia, jak przy eksporcie towarów. Refaktura jest traktowana tak samo, jak każda inna faktura dokumentująca transakcję. Jakie dokumenty potwierdzają dokonanie eksportu można przeczytać w podlinkowaym artykule. Właściwe dokumentowanie eksportu daje przedsiębiorcy prawo do zastosowania 0% stawki podatku VAT. Jeżeli zostaną spełnione warunki, wówczas można taką transakcję wykazać w JPK_V7 w poz. 22.
Przykład
Pan Krzysztof zakupił towar, który następnie został wysłany do kontrahenta z Japonii. Faktura za towar została wystawiona ze stawką VAT 23%. Pan Krzysztof, jeżeli ma prawo do odliczenia VAT naliczonego, może to zrobić. Refakturę na rzecz przedsiębiorcy z Japonii pan Krzysztof wystawia ze stawką 0%. Po otrzymaniu dokumentów wywozowych z urzędu celnego pan Krzysztof wykazuje taką transakcję w pliku JPK_V7 w poz. 22.
Pamiętajmy, że wystawienie refaktury nie wiąże się z obowiązkiem dodatkowego oznaczenia. Refaktura musi zawierać niezbędne informacje, takie jak faktura. Dodatkowo pamiętajmy, że w przypadku dokonywania refakturowania za towar przedsiębiorca będzie zobowiązany do stosowania kodów GTU, które muszą się znaleźć w ewidencjach VAT i pliku JPK_V7.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zastanawiasz się jak rozliczyć umowę o pracę ze wspólnikiem spółki cywilnej? W dzisiejszym artykule odpowiemy na te i inne pytania dotyczące zagadnień związanych ze spółką cywilną.
Rejestr BDO (Baza Danych Odpadowych) to system, który ma na celu monitorowanie i zarządzanie gospodarką odpadami. Umożliwia on rejestrację podmiotów zajmujących się wytwarzaniem, zbieraniem, transportem oraz przetwarzaniem odpadów, a także śledzenie ich obiegu. Sprawdź, czy Twojej firmy dotyczy obowiązek rejestracji BDO, i w jaki sposób prowadzić ewidencję odpadów!
Średnie sklepy zarabiają coraz więcej, kobiety trzymają w rękach siłę zakupową, a klienci porzucają koszyki, jeśli nie znajdą BLIKA – tak wyglądał marzec 2025 w polskim e-commerce.
W dynamicznym środowisku startupów kluczowe role zarządcze mają ogromne znaczenie dla sukcesu firmy. Niekiedy jednak przypisane im nazewnictwo może wprowadzić w konsternację osoby spoza organizacji. W niniejszym artykule rozwiewamy wątpliwości w tym zakresie, wyjaśniając, co oznacza skrót CEO, CFO, CSO, CMO, CCO, kim jest CTO oraz COO, co należy do ich obowiązków i dlaczego role te są tak ważne dla każdego startupu.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo