Pojęcia refakturowania nie znajdziemy w przepisach podatkowych. Refaktura nie różni się niczym od faktury, zawiera wszystkie niezbędne elementy, takie, jakie są wymagane przy wystawianiu faktur. Refaktury wystawia się na okoliczność odsprzedaży, w naszym przypadku usług. Przedsiębiorca, który wystawia refakturę wchodzi w rolę pośrednika pomiędzy dostawcą a faktycznym odbiorcą usługi. W jaki sposób refakturować usługę dla kontrahenta z Unii Europejskiej odpowiemy w artykule.
Refaktura za usługę dla firmy z Unii Europejskiej
Z założenia w przypadku odsprzedaży usług, podmiot jest traktowany w taki sam sposób jakby je wyświadczył. Świadczenie usług na rzecz kontrahenta w UE traktowane będzie jak wewnątrzwspólnotowe świadczenie usług.
Zgodnie z art. 28b ustawy o podatku VAT miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. W takim więc przypadku refakturowanie usług nabytych przez polskiego przedsiębiorcę na rzecz kontrahenta z UE jest opodatkowane w kraju kontrahenta, gdzie znajduje się miejsce świadczenia usługi.
Polski przedsiębiorca ma prawo do odliczenia podatku VAT z faktury za usługę, którą będzie refakturował, jeżeli nie spełnia przesłanek negatywnych. Refaktura będzie wystawiona na kwotę netto z adnotacją “nie podlega”/ “odwrotne obciążenie”. Informacja o refakturze znajdzie się zarówno w miesięcznej informacji podsumowującej VAT-UE w części E “Informacja o wewnątrzwspólnotowym świadczeniu usług” i w poz. 11 i 12 deklaracji JPK_V7.
Przykład 1
Pani Ania jest czynnym podatnikiem VAT i VAT-UE. Nabyła usługę informatyczną od polskiego przedsiębiorcy, opodatkowaną stawką VAT 23%. Usługa dotyczy jednak bezpośrednio kontrahenta z Francji, z którym pani Ania współpracuje. W tej sytuacji należy wystawić refakturę na kwotę netto z faktury krajowej z adnotacją “odwrotne obciążenie” dla kontrahenta z Francji.
Przy refakturowaniu usług należy pamiętać o właściwym rozpoznaniu daty powstania obowiązku podatkowego w VAT, aby refaktura znalazła w odpowiednim okresie rozliczeniowym.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Środki trwałe stanowią majątek trwały w przedsiębiorstwie. Jeżeli zakupy dokonywane są na fakturę bądź umowę kupna sprzedaży nie ma problemu z podaniem ich wartości początkowej. Co jednak w sytuacji, gdy nie ma dokumentu zakupu?
Zasadniczo częścią każdej umowy handlowej jest wynagrodzenie za wykonanie usługi lub sprzedaż towarów, nic więc dziwnego, że jego terminowa realizacja jest tak ważna i każdy przedsiębiorca dba o to, aby je otrzymać. Nie zawsze finalizacja umowy przebiega zgodnie z planem. Czasami klient spóźnia się z płatnością, a w najgorszych przypadkach w ogóle nie reguluje należności. W takiej sytuacji pojawia się kluczowe pytanie – co dalej i jak odzyskać swoje pieniądze?
Zastanawiasz się, że co zrobić, gdy dotychczasowe działania egzekucyjne nie przyniosły efektów, bo majątek dłużnika nie wystarcza na spłatę długów, ale zachodzi prawdopodobieństwo, że posiada on jakiś nieujawniony majątek? Pamiętaj, że jako wierzyciel masz prawo złożyć wniosek o wyjawienie majątku dłużnika, który pozwala na uzyskanie informacji o jego pełnym majątku.
Sprzedaż B2B to proces skierowany do przedsiębiorstw, wymagający szczególnego podejścia i głębokiego zrozumienia potrzeb klientów biznesowych. Jakie działania i strategie mogą przynieść sukces w tym wymagającym, wieloetapowym procesie?
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo