Regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną – jak stworzyć regulamin zgodnie z prawem?
Przed rozpoczęciem świadczenia usług drogą elektroniczną usługodawca zobowiązany jest do sporządzenia regulaminu, na podstawie którego świadczone będą usługi i który powinien zostać udostępniony usługobiorcom. O tym, czym jest regulamin i jakie elementy powinien zawierać, przeczytasz w poniższym artykule.
Regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną – najważniejsze informacje
Regulamin, o którym mowa w art. 8 ustawy z 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jest jednym z obowiązków usługodawcy (tj. osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej prowadzącej działalność zarobkową lub zawodową świadczącą usługi drogą elektroniczną). Regulamin stanowi dokument, który powinien być udostępniony usługobiorcy w pierwszej kolejności, tj. przed rozpoczęciem świadczenia usług drogą elektroniczną. Jest on na tyle istotny, ponieważ na jego podstawie świadczone będą usługi przez usługodawcę.
Regulamin świadczenia drogą elektroniczną musi zostać nieodpłatnie udostępniony usługobiorcy (osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej korzystająca z usługi świadczonej drogą elektroniczną).
Regulamin ten udostępnia zawsze usługodawca:
przed zawarciem umowy o świadczenie takich usług (nawet jeśli usługobiorca go nie żąda);
na żądanie usługobiorcy w taki sposób, który umożliwia pozyskanie, odtwarzanie i utrwalanie treści regulaminu za pomocą systemu teleinformatycznego, którym posługuje się usługobiorca.
Regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną odpowiada cywilistycznemu wzorcowi umowy, który został uregulowany w przepisie art. 384 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny. Zgodnie z tym przepisem:
ustalony przez jedną ze stron wzorzec umowy, w szczególności ogólne warunki umów, wzór umowy, regulamin, wiąże drugą stronę, jeżeli został jej doręczony przed zawarciem umowy [por. § 1];
w razie gdy posługiwanie się wzorcem jest w stosunkach danego rodzaju zwyczajowo przyjęte, wiąże on także wtedy, gdy druga strona mogła się z łatwością dowiedzieć o jego treści. Nie dotyczy to jednak umów zawieranych z udziałem konsumentów, z wyjątkiem umów powszechnie zawieranych w drobnych, bieżących sprawach życia codziennego [por. § 2];
jeżeli jedna ze stron posługuje się wzorcem umowy w postaci elektronicznej, powinna udostępnić go drugiej stronie przed zawarciem umowy w taki sposób, aby mogła ona wzorzec ten przechowywać i odtwarzać w zwykłym toku czynności [por. § 3].
Warunkiem włączenia wzorca umowy (w przypadku świadczenia usług drogą elektroniczną – regulaminu) do stosunku prawnego jest jego nieodpłatne doręczenie (udostępnienie) drugiej stronie umowy przed jej zawarciem. Jednakże należy pamiętać, że samo doręczenie (udostępnienie) usługobiorcy regulaminu nie prowadzi do zawarcia umowy, dopiero jej podpisanie albo dokonanie płatności (w zależności od warunków zawarcia umowy) rodzi skutki prawne, bowiem istotą regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną jest zawarcie w nim postanowień umownych, tzw. ogólnych warunków umów (postanowienie te będą wówczas zawarte w umowie o świadczenie usług drogą elektroniczną). Regulamin ten może zostać zaakceptowany albo nie.
Jeśli postanowienia regulaminu nie zostały udostępnione usługobiorcy:
nieodpłatnie;
przed zawarciem umowy o świadczenie takich usług,
opcjonalnie na żądanie usługobiorcy – w taki sposób, który umożliwia pozyskanie, odtwarzanie i utrwalanie treści regulaminu za pomocą systemu teleinformatycznego, którym posługuje się usługobiorca,
to usługobiorca nie jest związany tymi postanowieniami.
Warto również zwrócić uwagę na przepisy cywilne, w szczególności przepis art. 66(1) Kodeksu cywilnego, który reguluje kwestie związane z ofertą w handlu elektronicznym. Jest to istotne, albowiem § 1 ww. przepisu stanowi, że „Oferta złożona w postaci elektronicznej wiąże składającego, jeżeli druga strona niezwłocznie potwierdzi jej otrzymanie”.
Z powyższego przepisu wynika, że warunkiem związania ofertą jest jej niezwłoczne potwierdzenie, które powinno od razu nastąpić. Terminem początkowym jest złożenie oświadczenia zawierającego ofertę, tj. zgodnie z przepisem art. 61 § 2 wprowadzenie oferty do środka komunikacji elektronicznej tak, aby adresat miał możliwość zapoznać się z jej treścią, co oznacza, że oferta nie wiąże strony do momentu jej potwierdzenia. Bezskuteczny upływ terminu do potwierdzenia powoduje, że nie powstaje stan związania ofertą.
Z kolei przepis art. 661 § 2 Kodeksu cywilnego stanowi, że przedsiębiorca składający ofertę w postaci elektronicznej jest obowiązany przed zawarciem umowy poinformować drugą stronę w sposób jednoznaczny i zrozumiały o:
czynnościach technicznych składających się na procedurę zawarcia umowy;
skutkach prawnych potwierdzenia przez drugą stronę otrzymania oferty;
zasadach i sposobach utrwalania, zabezpieczania i udostępniania przez przedsiębiorcę drugiej stronie treści zawieranej umowy;
metodach i środkach technicznych służących wykrywaniu i korygowaniu błędów we wprowadzanych danych, które jest obowiązany udostępnić drugiej stronie;
językach, w których umowa może być zawarta;
kodeksach etycznych, które stosuje, oraz ich dostępności w postaci elektronicznej.
WAŻNE – gdy adresatem oświadczenia w postaci elektronicznej jest konsument zawierający umowę na odległość, to dodatkowo mogą znaleźć zastosowanie m.in. przepisy ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, która przewiduje większą ochronę dla konsumenta poprzez liczne przedkontraktowe obowiązki informacyjne przedsiębiorców oraz prawo odstąpienia od umowy przysługujące konsumentom.
Elementy regulaminu świadczenia usług droga elektroniczną
Do najważniejszych elementów regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną należy:
określenie rodzaju i zakresu usług świadczonych drogą elektroniczną (w tym miejscu należy wskazać rodzaj usług świadczonych przez usługodawcę w ramach swojej działalności i co się dokładnie na nie składa);
określenie warunków świadczenia usług drogą elektroniczną, w tym:
wymagań technicznych niezbędnych do współpracy z systemem teleinformatycznym, którym posługuje się usługodawca (np. wskazanie, jaki sprzęt, przeglądarka czy aplikacja służą do korzystania z usług);
zakaz dostarczania przez usługobiorcę treści o charakterze bezprawnym;
warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną (wskazanie co doprowadza do zawarcia umowy i kiedy można ją np. wypowiedzieć);
tryb postępowania reklamacyjnego (jeśli usługa jest niezgodna z ofertą albo wadliwa, to konsument musi mieć prawo zareklamowania tejże usługi).
Wzór regulaminu świadczenia usług droga elektroniczną
Wzór regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną możesz pobrać tutaj.
Podsumowanie
Stworzenie regulaminu świadczenia usług przez usługodawcę jest nie tylko jego obowiązkiem, ale również i fundamentem oraz pierwszą czynnością do określenia warunków umowy o świadczenie usług drogą elektroniczną. Regulamin traktuje się jako wzorzec umowy, który musi być udostępniony usługobiorcy przed zawarciem umowy. Pamiętaj jednak, że sama czynność udostępnienia regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną nie prowadzi samo w sobie do zawarcia umowy o świadczenie usługi drogą elektroniczną.
Autorka tekstów prawnych na ifirma.pl. Prawnik posiadająca wieloletnie doświadczenie w doradztwie prawnym oraz podatkowym. Na co dzień swoją wiedzę i doświadczenie poszerza dzięki pracy jako specjalista do spraw prawnych, a czas wolny poświęca na podnoszeniu kwalifikacji w zakresie aspektów prawnych w e-commerce i social mediach oraz szeroko pojętym prawie autorskim.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Cennik UWAGA! Z uwagi na ilość bieżących zgłoszeń, od 29 kwietnia 2025 r. nie przyjmujemy już zleceń rozliczeń rocznych za rok 2024. Obowiązuje dla zlecenia zgłoszonego do 05.04.2025 roku. Operator zastrzega sobie możliwość naliczania dodatkowej kwoty: dla zleceń przekazanych w okresie 06.04-15.04.2025, do poniższych cen zostanie doliczone 50% wartości, dla zleceń przekazanych w okresie 16-23.04.2025, […]
Oszustwa internetowe, kradzież danych osobowych, wyłudzenia, rozpowszechnianie nielegalnych albo cudzych treści czy ataki hakerskie to tylko niektóre z incydentów przestępczych, z jakimi można się spotkać w Internecie. Nie każdy jednak wie, jak zareagować w takiej sytuacji i gdzie zgłosić przestępstwo internetowe.
Nie wszystkie rodzaje dokumentów związanych ze sprzedażą oraz faktury można wystawić przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur. Co do niektórych natomiast przepisy przewidują tymczasowe zwolnienia. Sprawdź wykluczenia i zwolnienie z KSeF.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo