Jednak, czym tak naprawdę zajmuje się copywriter i jak legalnie może czerpać z tego korzyści, rozwijając własną działalność nierejestrowaną?
Ograniczając się do dosłownego tłumaczenia nazwy tej profesji, wiele osób błędnie utożsamia ją wyłącznie z kopiowaniem, co znacznie spłyca wymiar obowiązków copywritera. W rzeczywistości odpowiada on bowiem za kreowanie różnego rodzaju treści, również tych internetowych.
W efekcie copywriting można sprowadzić do poziomu kreatywnej pracy nad tworzeniem rozmaitych opisów oraz nazw – na przykład produktów, scenariuszy, postów na media społecznościowe, a także haseł reklamowych, raportów, tekstów, artykułów czy e-booków.
Podstawę stanowi tutaj kluczowa umiejętność dobrego pisania. To właśnie ona umożliwia pracę copywritera, który oczywiście, w zależności od konkretnych potrzeb i tematyki, powinien wyróżniać się także dodatkową wiedzą w określonym zakresie.
Jak jednak rozumieć samo pojęcie – dobre pisanie? Bez wątpienia copywriting wymaga lekkiego pióra oraz wszechstronnej poprawności językowej. Dodatkowo copywriter powinien być w stanie wciągnąć odbiorcę w prezentowaną historię czy zachęcić go do realizacji konkretnych czynności.
Na tym etapie warto podkreślić również znaczną różnorodność pracy copywritera, co pozwala na wyróżnienie odrębnych specjalizacji w tej dziedzinie, jak na przykład copywriter SEO, kreatywny, content writer czy nawet social media copywriter.
Copywriting – jak zacząć?
Kluczowym elementem w tym zawodzie staje się ćwiczenie warsztatu. Najlepszym treningiem jest więc po prostu pisanie. Obecnie w internecie można znaleźć wiele kursów i szkoleń przybliżających zasady skutecznego copywritingu, które pomagają skupić się na udoskonalaniu najistotniejszych aspektów.
Pomocna okazuje się też wiedza z zakresu SEO pomagająca optymalnie dobierać tematy oraz frazy kluczowe. Oprócz samego warsztatu pisarskiego warto też postawić na dokładną selekcję tematów, wybierając swoją niszę tematyczną. W ten sposób łatwiej budować autorytet eksperta w danej dziedzinie, zwiększając wartość tworzonych treści.
Współcześnie, zdominowana przez freelancerów, branża copywritingowa łączy się z budowaniem własnej marki, w dużej mierze wykorzystując do tego potencjał internetu i mediów społecznościowych. W tym ujęciu niezbędne jest rozwijanie kontaktów biznesowych.
Pierwszych zainteresowanych klientów można znaleźć na specjalnych portalach ze zleceniami – Useme, Good Content, na grupach branżowych – na przykład na Facebooku czy poprzez bezpośredni kontakt z poszczególnymi agencjami reklamowymi lub marketingowymi.
Równolegle najlepszą wizytówką każdego copywritera powinno być jego portfolio – zbiór zrealizowanych dotychczas projektów. Dlatego też, tak istotne jest umiejętne wybranie i przedstawienie najlepszych prac, które, w zaledwie kilka chwil, będą w stanie przekonać potencjalnego klienta, pokazując mu twórczy potencjał.
Copywriter a działalność nierejestrowana
Wybierając zawód copywritera, należy zastanowić się także nad samą formą prowadzonej działalności. Rzadko zdarza się, że copywriterzy już od początku decydują się na założenie własnej działalności gospodarczej.
Wysoka dynamika zawodu i często jego wyłącznie dorywczy charakter sprawiają, że o wiele popularniejszym rozwiązaniem staje się wybór działalności nierejestrowanej. Jest to szczególnie dobry pomysł na start, gdy zależy nam na sprawdzeniu własnych sił w tej branży.
Działalność nierejestrowana to duże ułatwienie dla copywriterów, którzy mogą w ten sposób działać całkowicie legalnie bez konieczności zakładania własnej firmy. Ograniczeniem jest jednak wysokość przychodu – obecnie limit wynosi 75% minimalnego wynagrodzenia. W momencie gdy zostanie on przekroczony, pojawia się obowiązek rejestracji działalności gospodarczej.
Działalność nierejestrowana jest więc dobrą opcją dla copywriterów skupiających się na pracy na nie aż tak szeroką skalę. Wybór takiej formy przynosi wiele ułatwień, co, już od samego początku, umożliwia pełne poświęcenie uwagi na realizację konkretnych zleceń.
Dodatkowo prowadzący działalność nierejestrowaną copywriterzy nie mają obowiązku opłacania składek ZUS, społecznych czy zdrowotnych. Duże udogodnienie stanowią również ułatwienia w kwestii rozliczania PIT oraz możliwość prowadzenia uproszczonej ewidencji sprzedaży. Wszystkie przychody i koszty uzyskania przychodów wykazuje się w zeznaniu rocznym PIT-36.
Podsumowanie
Zawód copywritera niesie za sobą wiele możliwości, dając szansę na przemianę zamiłowania do pisania w opłacalny biznes. Istnieje jednak kilka elementów, o które warto zadbać już od samego początku – akceptowalny zakres tematyczny, formy kontaktu z potencjalnymi klientami czy charakter samych zleceń.
Ważną kwestią jest też forma prowadzenia działalności. W większości przypadków najkorzystniejszym rozwiązaniem okazuje się działalność nierejestrowana, która, zapewniając liczne udogodnienia, sprzyja rozwojowi twórczej aktywności copywriterów.